آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام ژاپن در سایه رسوایی‌ها

مردم ژاپن امروز (یکشنبه) در انتخابات زودهنگام، برای انتخاب قانونگذاران مجلس سفلی این کشور پای صندوهای رای رفته‌اند و این محکی برای نخست‌وزیر جدید ژاپن برای جلب حمایت مردمی در بحبوحه رسوایی‌هاست.

به گزارش ایسنا، کار شعبه‌های اخذ رای برای انتخابات پارلمانی ژاپن آغاز شده و این آزمونی برای «شیگرو ایشیبا» نخست‌وزیر جدید است که تنها چند هفته پس از تصدی این سمت، به دنبال حمایت رای‌دهندگان و پشتیبانی آنها از حزب رسوازده خود است.

ایشیبا که سابقا وزیر دفاع بود، بلافاصله پس از پیروزی در رقابت رهبری حزب لیبرال دموکرات (LDP) خود، انتخابات زودهنگام اعلام کرد. ایشیبا ۶۷ ساله با برگزاری انتخابات در بحبوحه کاهش محبوبیت و خشم عمومی نسبت به یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های سیاسی این کشور در دهه‌های اخیر، به دنبال یک حکم مردمی برای حزب حاکم است.

به گزارش سی‌ان‌ان، این رسوایی‌های بودجه شامل میلیون‌ها دلار در صندوق‌های سیاسی غیرقانونی بود و قانونگذاران ظاهرا جیب‌های خود را با رشوه پر کرده یا درآمد خود را به درستی اعلام نکرده‌اند.

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر سابق ژاپن تلاش کرد با جایگزینی چندین وزیر کابینه و انحلال جناح‌هایی که اساسا ائتلاف‌های درون حزبی بودند، آسیب را مهار کند، اما با درخواست استعفا مواجه شد و در ماه اوت اعلام کرد برای دور دوم نامزد نخواهد شد. جانشین او، ایشیبا، همچنین با نارضایتی عمومی از افزایش هزینه‌های زندگی مواجه است که با ضعف ین، اقتصاد کُند و تورم بالا تشدید شده است.

در بحبوحه این تحولات، امروز بیش از ۴۵ هزار حوزه رای‌گیری در سراسر ژاپن باز شده تا بیش از ۱۰۵ میلیون ژاپنی واجد شرایط آرای خود را به صندوق‌های رای بیندازند و قانونگذاران خود را انتخاب کنند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، بیش از ۱۳۰۰ کاندیدا به دنبال کسب ۴۶۵ کرسی مجلس سفلی ژاپن هستند که ۳۱۴ نفر از این کاندیداها را زنان تشکیل می‌دهند.

در این رای‌گیری، رای‌دهندگان هر کدام ۲ برگه رای به صندوق می‌اندازند که یکی برای انتخاب کاندیدا در یک حوزه انتخابیه تک کرسی و دیگری برای انتخاب یک حزب برای نمایندگی نسبی است. ژاپن ۲۸۹ ناحیه تک کرسی و ۱۱ بلوک از نمایندگان تناسبی دارد. یک حزب یا ائتلاف باید برای تشکیل دولت ۲۳۳ کرسی به دست بیاورد که حداکثر کرسی‌هاست.

در انتخابات قبلی، حزب حاکم لیبرال دموکرات ۲۵۶ کرسی از ۴۶۵ کرسی داشت، درحالیکه شریک ائتلافش یعنی حزب «کومیتو» ۳۲ کرسی در پارلمانی داشت که به تازگی منحل شده است.

حزب لیبرال دموکرات از ۱۹۵۵ عهده‌دار امور این کشور است و با چالش‌هایی قوی از سوی اپوزیسیون اصلی یعنی حزب «دموکراتیک مشروطه ژاپن» روبروست. بر اساس نظرسنجی‌ها، مشخص شده که حزب دموکراتیک مشروطه ژاپن که ۹۸ کرسی دارد، شاید بتواند ۱۴۰ کرسی به دست بیاورد.

همچنین تصمیم رای‌دهندگان ژاپنی برای تعیین سرنوشت دولت شیگرو ایشیبا در انتخابات،‌ به نظر تنبیهی برای ائتلاف او به خاطر تورم و رسوایی‌های مالی است که می‌تواند به یک دهه سلطه حزب لیبرال دموکرات بر ژاپن پایان دهد. با این حال حزب لیبرال دموکرات ایشیبا و حزب جدید کومیتو مجددا برای تشکیل ائتلاف توافق کرده‌اند و پیش از انحلال پارلمان در آستانه انتخابات امروز، این ۲ حزب با اکثریت ۲۷۹ کرسی کنترل این مجلس را در اختیار داشتند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403080603710
  • خبرنگار : 71129