تغییر اقلیم، خیزش گردوغبار و خشک‌سالی ابرچالش‌های حوزه بیابان در کشور

دبیر اجرایی سومین همایش ملی بیابان(فرصت‌ها و چالش‌ها)، با بیان این‌که چالش‌های حوزه بیابان طی یک دهه گذشته به ابر چالش‌هایی جهانی تبدیل شده است، گفت: مهم‌ترین آن‌ها در بخش اعظم کشور ما تغییر اقلیم، خیزش گردوغبار و البته خشک‌سالی است.

حمیدرضا ناصری، در گفت‌وگو با ایسنا درباره دستاوردهای سومین همایش ملی بیابان(فرصت‌ها و چالش‌ها)، فلسفه اصلی برگزاری این همایش را هم‌اندیشی و نزدیک کردن فضای تحقیقاتی دانشگاه با بخش اجرا برشمرد و افزود: هم‌چنین ارائه مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و اجرایی کشور از دیگر اهداف برگزاری این همایش ملی بود.

وی خاطرنشان کرد: هدف دیگر از برگزاری این همایش ایجاد همگرایی مناسب، سمت‌وسو و جهت‌گیری تحقیقاتی کشور مبتنی بر حل مسائل روز در حوزه بیابان‌ها بوده است.

*تأکید بر ضرورت مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی مناطق خشک و نیمه‌خشک

رئیس مرکز تحقیقات بین‌المللی بیابان دانشگاه تهران، با بیان این‌که در این همایش بر ضرورت مدیریت جامع حوضه آبخیز و منابع زیستی مناطق خشک و نیمه‌خشک تأکید شد و در ادامه افزود: موضوع تغییرات اقلیمی یک معضل جهانی است که در مناطق بیابانی ایران نمود و بروز  بیشتری یافته است.

 ناصری، ادامه داد: خشک شدن تالاب‌ها، گرم شدن محسوس هوا به‌ویژه در تابستانی که گذشت و بحران آب و فرونشست زمین مسائلی هستند که اگر مسئولان به آن بی‌توجه باشند به بحران‌ها و چالش‌های جدی‌تری تبدیل خواهند شد و زمینه منازعات مختلف اقتصادی و اجتماعی را فراهم خواهند کرد که همه این موضوعات به‌طور جدی در مقالات مختلف همایش انعکاس یافته بود.

*امکان گردشگری و ژئوپارک‌ها، استفاده صنعتی از شورابه‌ها از فرصت‌های بی‌نظیر مناطق بیابانی

وی، با بیان این‌که در این همایش از امکان گردشگری و ژئوپارک‌ها، استفاده صنعتی از شورابه‌ها و زمینه‌هایی از تولید به‌ویژه انرژی به‌عنوان فرصت‌های بی‌نظیر مناطق بیابانی یاد شد و افزود: توجه بیشتر مسئولان به‌ویژه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت نیرو را در حوزه بیابان ضروری است.

دبیر اجرایی سومین همایش ملی بیابان، با بیان این‌که در قطع‌نامه پایانی بر حرکت به‌سمت مدیریت پایدار سرزمین در مقابل تخریب سرزمین تأکید شد، در ادامه خاطرنشان کرد: طبق نظر کارشناسان‌عالی حوزه بیابان امروز در جایگاهی قرار داریم که می‌دانیم با چه روش‌ها، صرف چه مقدار هزینه‌، با چه مشخصه‌های فنی و در چه مناطقی موضوع را مدیریت کنیم.

ناصری، با بیان این‌که از نظر دانش فنی جلو هستیم اما نکته اصلی بحث پیاده‌سازی کار، هماهنگی بین دستگاه‌ها و موضوعات نرم‌افزاری است که کشور را در این حوزه بسیار عقب رانده است، در ادامه تصریح کرد: در این زمینه باید اقدامات در این حوزه در سه محور پیشگیری، کاهش و اجتناب متمرکز شود.

*تأکید ویژه‌ بر پیشگیری از طریق تصویب قانون و ابلاغ بخشنامه‌های مرتبط

وی، با بیان این‌که در این همایش در خصوص اقدامات مؤثر تأکید ویژه‌ای بر پیشگیری شد که این کار صرفاً با اقدامات مدیریتی، با تصویب یک قانون، ابلاغ بخشنامه‌های مرتبط و تعریف ساختارهای بین بخشی قابل انجام است، در ادامه افزود: در پایان مقرر شد همایش به شکل دوسالانه در دانشگاه‌های استان‌های بیابانی و درگیر تخریب سرزمین به شکل منظم برگزار شود تا همگرایی سازمان‌های مختلف مسئول از جنبه علمی و عملی تقویت شود و از سویی محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های مرتبط برنامه تحقیقاتی خود را با موضوعات روز و در راستای حل ابر چالش‌های کشور پیش ببرند.

مقالات این همایش براساس توافق انجام‌شده با سیویلیکا به‌زودی نمایه و برای همه پژوهشگران قابل‌دسترسی خواهد شد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403080603702
  • خبرنگار :