روایت ایثارگری شهید «آرمان علی‌وردی»، جوان دهه‌ی هشتادی / افشای هویت اغتشاشگران با شهادت آرمان عزیز

شهید «آرمان علی‌وردی» در ۶ آبان ۱۴۰۱ توسط اغتشاشگران مظلومانه به شهادت رسید، جوان دهه هشتادی که برای تامین امنیت در مقابل دشمنان اسلام و انقلاب ایستادگی کرد تا اثبات کند که «فرهنگ ایثار و شهادت» در نسل دهه هشتادی‌ها هم بروز و ظهور دارد و معاندان برای ضربه به پیکره جمهوری اسلامی از هیچ خشونت و جنایتی دریغ نمی‌کنند، در همین راستا «شهید آرمان علی‌وردی» را می‌توان الگویی برای تربیت جوانان دهه هشتادی معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «آرمان علی‌وردی» متولد ۱۳ تیر سال ۱۳۸۰ شمسی در تهران بود. او در رشته مهندسی عمران در دانشگاه پذیرفته شد و به‌گفته پدرش پس از یک‌سال تحصیل به دلیل علاقه به درس‌های حوزوی، از دانشگاه انصراف داد و وارد حوزه علمیه شد. شهید علی‌وردی تحصیلات حوزوی را در مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی در تهران در پایه سوم می‌گذراند و بسیجی یگان امام رضا(ع) سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ بود و در اردوهای جهادی برای کمک به محرومان شرکت می‌کرد.

شهادت مظلومانه طلبه جوان با دست‌های پشت پرده دشمنان

شهید «آرمان علی‌وردی» در اغتشاشات روز چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ در شهرک اکباتان، از سوی عده‌ای ربوده شد و بعد از بستن وی و ضرب‌وشتم شدید با ضربات متعدد چاقو، وی را کنار خیابان رها کردند و بعد از چند ساعت توسط بسیجیان پیدا شد؛ وی سپس به بیمارستان بقیه‌الله(عج) منتقل شد اما به‌دلیل شدت خون‌ریزی، روز جمعه (۶ آبان ۱۴۰۱) جان خود را از دست داد و به شهادت رسید. مراسم تشییع پیکر وی نیز روز یکشنبه ۸ آبان همزمان با نماز ظهر در محله شهران تهران برگزار و سپس در قطعه ۵۰ بهشت زهراء(س) به خاک سپرده شد.

شهادت وی واکنش‌های زیادی را برانگیخت. رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش‌آموزان در روز ۱۱ آبان‌ ۱۴۰۱، به شهادت آرمان علی‌وردی اشاره کرده و فرمودند: «آن طلبه جوان و متدین و حزب‌اللهی، آرمان عزیز که در تهران زیر شکنجه به شهادت رسید و پیکر او را در خیابان رها کردند، چه گناهی کرده بود؟ افرادی که این جنایت‌ها را انجام می‌دهند چه‌کسانی هستند و از کجا دستور می‌گیرند؟ البته این‌ها قطعاً بچه‌ها و جوان‌های ما نیستند، باید عاملان این جنایت‌ها شناسایی شوند و هر کسی که ثابت شود در این جنایت‌ها همکاری داشته است، بدون تردید مجازات خواهد شد.»

شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور وقت نیز در تماس تلفنی با خانواده این شهید، امنیت را خط قرمز دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: «به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد طراحی‌ دشمن برای خدشه‌دار کردن این سرمایه‌ ملی و ارزشمند عملی شود. خون این شهید بزرگوار و سایر شهدای مدافع امنیت، با آشکار کردن ماهیت واقعی بدخواهان کشور، رشد بصیرت و آگاهی بیشتر مردم را در پی خواهد داشت.»

علی بهادری جهرمی، سخنگوی وقت دولت نیز با انتشار تصویر شهید آرمان علی‌وردی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، نوشت: «خون پاک شهید مظلوم آرمان علی‌وردی ضامن تحقق آرمان‌های ملت بزرگ ایران است. انتقام خون او و همه مظلومانی را که در اغتشاشات اخیر جان باختند، از دشمنان خواهیم گرفت.»

سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی نیز با حضور نزد خانواده شهید، گفت: «آرمان انقلاب اسلامی رویش جوانانی چون شهید علی‌وردی است. حمله به آرمان عزیز با وحشیانه‌ترین شکل، نشان سرخوردگی دشمن از بالندگی آرمان انقلاب اسلامی است.»

سردار حسن‌زاده، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ نیز، درباره میزان تلفات انسانی به بسیجیان در اغتشاشات ۱۴۰۱، گفت: «در جریان اغتشاشات ۱۴۰۱ حدود ۸۵۰ نفر از بسیجیان در تهران مجروح و سه تن از آنان شهید شدند. سردار سلامی دستور داده بود "برای مقابله با اغتشاشگران از سلاح استفاده نکنید" که همین‌گونه هم شد و در برابر این اغتشاشگران فقط در یک شب ۱۸۵ مجروح دادیم و در میدان الغدیر نزدیک محل ربودن و شهادت آرمان علی‌وردی در آن ایام، ۴۵ دقیقه با اغتشاشگران می‌جنگیدیم.»

روایت شهادت آرمان به نقل از رفیق شهید

یکی از دوستان شهید علی‌وردی در مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی به روایت شهادت آرمان پرداخت و گفت:‌ « ایستاده بودیم در جمعیت و شلوغی اکباتان. در این معرکه همه حرف‌های ناخوش می‌زدند. فحش می‌دادند. به او گفتم: «خب تو هم کمی فحش بده در پاسخ به این‌ها، می‌گفت: نه، من دهانم را آلوده نمی‌کنم.» خیلی مودّب بود. اصلاً حرف بد یا رفتار بد از او ندیدیم.»

وی افزود: «از ناحیه قدس به گردان ما ماموریت دادند و آنجا رفتیم. حدود ۵۰۰ - ۶۰۰ نفر جمعیت بود. رفتیم و نگاه کنیم که ببینیم اوضاع چطور است. من حواسم به یکی دیگر از بچه‌ها بود. یکی از دوستان‌مان را گرفتند. من رفتم او را کمک کنم و از دست آن‌ها نجات دهم، نگو از سمت دیگر هم آرمان را گرفته‌اند. من این را نجات دادم، اما آرمان را برده بودند و هرچه گشتم پیدایش نکردم.»

این رفیق شهید علی‌وردی ادامه داد: «همان حوالی، از بالای ساختمان‌ها داشتند روی سر ما بلوک و سنگ پرت می‌کردند. داشتیم این سنگ پرت‌کردن‌ها و بچه‌ها و اوضاع را جمع‌وجور می‌کردیم که دیدیم یکی از موتورها سرنشین ندارد. فهمیدیم آرمان هنوز برنگشته است. رفتیم که بگردیم و پیدایش کنیم که، بچه‌های گشت کنار خیابان پیدایش کرده بودند.»

همرزم شهید آرمان تصریح کرد: «تلخی داستان آنجا بود که قبل از این‌که خودش را پیدا کنیم، پدرش فیلمش را برایم فرستاد و گفت: «بچه من کجاست الان؟» نگو فیلم آرمان خیلی زود منتشر شده بود. در حدی که ما هنوز خودش را پیدا نکرده بودیم، فیلمش منتشر شده بود و چرخیده بود و به دست پدرش رسیده بود. ما که در فیلم دیدیم سالم است و دارد صحبت می‌کند، خیلی خوشحال شدیم. گفتیم که خدا را شکر سالم است و با خیال آرام‌تری دنبالش می‌گشتیم. نگو بعد از قطع کردن فیلمبرداری، سر آرمان را به جدول می‌کوبند و مغزش شکافته می‌شود. از بس با چوب این بچه را زده بودند تمام بازوهایش کبود شده بود.»

وی خاطرنشان کرد: «وقتی او را پیدا کردیم، خیلی سر و صورتش پُرخون بود. اول بردیم بیمارستان صارم، با وجود این‌که تخصص این بیمارستان زنان و زایمان است و با این‌که جلوی درب اورژانس به ما گفتند که پذیرش بیمار تصادفی ندارند، اما وقتی حال آرمان را دیدند، پذیرش کردند. انسانیت پرستار این بیمارستان قابل تقدیر بود. از ابتدای کار تا انتقال آرمان که با آمبولانس او را بردیم تا لحظه آخر که در بیمارستان بقیه‌الله(عج) و زمانی‌که بستری شد، کامل کنار آرمان بود و تمام تلاشش را برای پرستاری و مراقبت از او می‌کرد. زمانی که پذیرش بیمارستان بقیه‌الله(عج) تمام شد و دستگاه‌ها را به آرمان وصل کردند، خیالش راحت شد که دیگر به حضور او نیازی نیست، کار را رها کرد و رفت. خدا خیرش دهد.»

طلبه همکلاسی شهید علی‌وردی اضافه کرد: «دقایق اول، هشیاری‌اش روی ۳ بود. تا ۲۴ ساعت بعد متاسفانه از بین ما رفت. بعد از این حادثه ما برگشتیم اکباتان و آنجا را دیدیم. آرمان را زده بودند و رد خونش مانده بود. مسیر زیادی او را روی زمین کشیده بودند تا محلی که رها شده بود. پدر آرمان خودش را به بیمارستان بقیه‌الله رساند. اما فقط می‌گفت کاری‌است که شده. من پسرم را تقدیم کردم. گویا مادرش هم از یکی از همسایه‌ها از جراحت پسرش باخبر شده بود و شوکه بود. البته خبر نوع دیگری به ایشان رسیده بود، اما خبر اصلی را بعد از این شوک فهمیدند.»

همراه شهید عنوان کرد: «آرمان شهیدگونه زندگی کرد و آخرش هم شهید شد، چون ادب داشت. خیلی مودّب بود. وقتی وارد مجموعه گُردان می‌شد، با هر تعداد که آنجا بودند، حتی صد نفر، سلام علیک داشت و دست می‌داد و خوش‌وبش می‌کرد. اگر از یکی از بچه‌ها چیزی می‌دید، حواسش بود که به او تذکر دهد. اما نه در جمع، حواسش بود که احترام کسی از بین نرود و یا به کسی بی‌احترامی نکند.»

وی تشریح کرد: «اگر شما دقت کنید که در بین شهدای مدافع حرم، شهیدی که تصویرش منتشر شد و بعد از آن باعث نابودی داعش شد، شهید حُججی بود. الان هم ما با ریخته شدن خون شهید آرمان علی‌وردی این اتفاق را دیدیم که مردم آگاه شدند و سر این قضیه‌ی آرمان خیلی‌ها متوجه شدند که این آشوبگران چه وحشی‌هایی هستند.»

دستگیری و محکومیت قاتلان شهید آرمان علی‌وردی

بر اساس گزارش فرمانده انتظامی تهران بزرگ، عوامل اصلی شکنجه و شهادت علی‌وردی پانزده نفر بودند، که تا ۱۶ آبان ۱۴۰۱، چهارده نفر از آنها بازداشت شدند، به نحوی که متهم اصلی دلیل حمله خود به علی‌وردی را، تأثیر گرفتن از فضای مجازی خواند.

به گفته‌ی مسعود ستایشی، سخنگوی وقت قوه قضاییه در ۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۲، برای هشت نفر از افراد بازداشتی، کیفرخواست صادر شد. برای سه نفر از آن‌ها اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی و برای پنج نفر دیگر اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، صادر شد.

اقدامات آیینی برای یادبود «آرمان عزیز»

مستند «آرمان عزیز» که در ۲۴ دی ۱۴۰۱ از شبکه افق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، به معرفی علی‌وردی پرداخت و با خانواده و دوستان وی، درباره ویژگی‌های اخلاقی او گفت‌وگو کرد. مستند «آرمان ایران» توسط «گروه مستندسازی ثریا» در سال ۱۴۰۱ ساخته شد. موضوع این مستند، گفت‌وگو با خانوادهٔ شهید آرمان علی‌وردی و نزدیکان این شهید است. کتاب «آرمان عزیز: روایت‌هایی مستند از زندگی طلبه بسیجی، شهید آرمان علی‌وردی»، نگارش یافته توسط مجید محمدولی است. در این کتاب روایت‌هایی مستند از زندگی طلبه‌ی بسیجی شهید آرمان علی‌وردی در ۲۵ روایت از کودکی تا شهادت پرداخته شده است.

شورای اسلامی شهر تهران، نام دو خیابان منطقه پنج در نزدیکی محل زندگی خانواده شهید علی‌وردی و ایستگاه مترو شهران را به نام وی تغییر داد. همچنین تیم‌های ملی والیبال نشسته کشورمان برای حضور در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ بوسنی نیز به نام شهیدان «آرمان علی‌وردی و آرتین سرایداران» نام‌گذاری شد. علاوه‌بر آن، مدرسه‌ای در منطقه فیروزبهرام تهران توسط بنیاد برکت به‌ نام وی ساخته و نام‌گذاری شد. مجموعه ورزشی راه‌آهن اکباتان با حضور سیدمیعاد صالحی مدیرعامل وقت راه‌آهن به شهید آرمان علی‌وردی تغییر نام داد.

با توجه به مطالب فوق، «شهید آرمان علی‌وردی» به عنوان الگوی تراز جوان مومن انقلابی، در راه تامین امنیت و مقابله با عوامل هدایت‌شده‌ی خارجی، ایستادگی کرد و در همین راه با خشونت وحشیانه‌ی اغتشاشگران به طرز فجیعی مظلومانه به شهادت رسید، به نحوی که خون این شهید موجب آگاهی بسیاری از مردم برای صف‌کشی در مقابل اغتشاشگران شد و ذات واقعی و دست‌های پشت‌پرده‌ی حامیان اغتشاشگران را هویدا کرد. بنابراین با اشاعه «فرهنگ ایثار و شهادت» در میان جوانان دهه هشتادی می‌توان نسل جدید را هم با ارزش‌های والای اسلامی آشنا کرد.

روحش شاد و راهش پُررهرو باد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۰۴:۳۰
  • دسته‌بندی: چهره‌ها
  • کد خبر: 1403080503537
  • خبرنگار : 71943