بسته اخبار علم و فناوری

تشخیص یک ساعته سرطان/ ایمپلنتی که بینایی را به نابینایان بازگرداند

در سرویس علم و فناوری ایسنا امروز شاهد اخبار گوناگونی در حوزه‌هایی همچون سلامت، فضا، فناوری، هوش مصنوعی و دانش‌بنیان بوده‌ایم که در اینجا نگاهی به خلاصه‌ای از این اخبار خواهیم انداخت.

به گزارش ایسنا، در روزی که گذشت شاهد اخبار قابل توجه مختلفی از سراسر جهان و ایران در سرویس علم و فناوری ایسنا بوده‌ایم که در اینجا به خلاصه‌ای از آنها می‌پردازیم. برای مطالعه نسخه کامل هر خبر کافی است بر روی تیتر آبی‌رنگ آن کلیک کنید.

پاسخی به مناقشات اعطای جایزه‌ نوبل فیزیک و مرزهای سیّال علوم

پژوهشگر فلسفه تکنولوژی با اشاره به بحث‌های ایجاد شده به اعطای جایزه نوبل در حوزه هوش مصنوعی و فیزیک تاکید دارد که علوم هویت سیّالی دارند و تلاش برای پیدا کردن ماهیت ثابت و جهان‌ شمول علوم بی‌ثمر می‌ماند.

این دستگاه سرطان را ظرف یک ساعت تشخیص می‌دهد

دستگاه جدید ابداع‌شده توسط پژوهشگران آمریکایی، یک فناوری کم‌هزینه است که می‌تواند نشانه‌های سرطان را در یک ساعت شناسایی کند.

نخستین ربات پوشیدنی که خودش را بر تن افراد معلول می‌کند!

دانشمندان یک ربات پوشیدنی ساخته‌اند که راه می‌رود و خود را روی افراد معلول قرار می‌دهد. این ربات از روش اتصال از جلو استفاده می‌کند و به افراد این امکان را می‌دهد که بلافاصله بدون نیاز به پیاده شدن از صندلی چرخ‌دار، ربات را بپوشند.

واکسن سرطان، رشد تومورها را در مراحل اولیه متوقف کرد

هنری فورد، مخترع و کارآفرین آمریکایی می‌گوید که شکست، فرصتی برای شروع دوباره است و محققان دانشگاه واندربیلت این نقل قول را جدی گرفته‌اند. پیش از این، محققان واکسنی برای سرطان ساخته بودند که نتوانست به توقف رشد تومورهای پیشرفته کمک کند. با این حال، به جای اینکه مطالعات خود را رها کنند و دوباره از نو شروع کنند، از شانس دوم خود برای آزمایش این واکسن روی تومورهای تازه ایجاد شده استفاده کردند.

کوچکترین باتری زیستی لیتیومی جهان برای ایمپلنت‌ها ساخته شد

دانشمندان دانشگاه آکسفورد کوچکترین باتری زیستی لیتیومی جهان را برای ایمپلنت‌ها ساختند که در آزمایش‌های حیوانی به عنوان یک راه‌حل بی‌سیم و زیست‌تخریب‌پذیر برای مدیریت آریتمی‌های قلبی که یکی از دلایل اصلی مرگ و میر است، نویدبخش نشان داده است.

ثبت دو زلزله بزرگتر از ۴ در کشور

در هفته گذشته در دهرم استان فارس زلزله ۴.۶ و در سالند استان خوزستان زلزله ۴ رخ داد، ضمن آنکه نوک آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ و آوج استان قزوین زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ را تجربه کردند.

جزئیات کشف مهمترین باگ امنیتی سیستم بانکی/شناسایی ۲۳۰ آسیب در ۳ روز

در چهار روز رقابت‌های هکرهای کلاه سفید اهداف برای شناسایی آسیب‌های سامانه‌های دو بانک، یک شرکت بیمه‌ای و چندین شرکت بخش خصوص تعریف شد و تیم‌های حاضر علاوه بر شناسایی ۲۳۰ آسیب موفق به کشف مهمترین آسیب در سامانه یکی از بانک‌های کشور شدند.

رقیب نورالینک، بینایی را به چشم افراد نابینا بازگرداند

ایمپلنت شبکیه شرکت «ساینس کورپوریشن» (Science Corporation) به برخی از افرادی که بینایی مرکزی خود را از دست داده بودند، امکان مطالعه، بازی و تشخیص چهره‌ها را بازگرداند.

عکس‌های جدیدی از ردپای غبارآلود یک دنباله‌دار

یک دنباله‌دار که در اوایل ماه جاری میلادی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده بود، غبار زیادی را هنگام عبور از کنار خورشید به بیرون پرتاب کرده که در عکس‌های جدید قابل مشاهده هستند.

فضانوردان ماموریت «کرو-۸» به بیمارستان منتقل شدند

فضانوردان ماموریت «کرو-۸» پس از بازگشت به زمین، به بیمارستان انتقال یافتند تا تحت مراقبت باشند.

تولید واژینوسکوپ نانویی دامپزشکی برای افزایش سرعت و دقت در لقاح مصنوعی

یکی از شرکت‌های فناور، واژینوسکوپ دامپزشکی با پوشش آنتی باکتریال آبگریز با قابلیت تلقیح مصنوعی تولید کرده است که این ابزار برای کلینیک‌های دامپزشکی، تکنسین‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه خدمات تلقیح مصنوعی و دامداری‌های صنعتی قابل استفاده است.

در المپیک فناوری ۲۰۲۴؛ برترین‌های رقابت «برنامه‌نویسی فرانت-اند» مشخص شدند

با خاتمه یافتن رقابت برنامه‌نویسی فرانت-اند، برترین‌های این لیگ در المپیک فناوری ۲۰۲۴ مشخص شدند و در اختتامیه این المپیک معرفی خواهند شد.

«اوپن‌ای‌آی» انتشار مدل جدید هوش مصنوعی را تکذیب کرد

در دو روز اخیر، خبرهایی مبنی بر انتشار یک مدل جدید هوش مصنوعی متعلق به شرکت «اوپن‌ای‌آی» منتشر شد، اما این شرکت اکنون خبر را تکذیب کرده است.

ربات انسان‌نمای ناسا با فضاپیمایش ملاقات کرد

ربونات-۲ ناسا که اولین ربات انسان‌نمایی است که به فضا پرتاب شده است، بار دیگر با فضاپیمای خود دیدار کرد.

اپل در حال آزمایش یک برنامه برای پایش قند خون است

طبق گزارش‌ها، شرکت اپل در حال آزمایش و سنجش یک اپلیکیشن برای پایش قند خون و پیشگیری از دیابت است که گفته می‌شود جدا از تلاش بلند مدت این شرکت بر روی سخت‌افزار غیرتهاجمی نظارت بر گلوکز است.

ساخت بینی مصنوعی که از میوه فاسد تا بیماری سرطان را تشخیص می‌دهد

به تازگی بینی مصنوعی ساخته شده که می‌تواند میوه و غذای در حال فاسد شدن را به سرعت تشخیص دهد. در این فناوری از اکسیدگرافن استفاده شده است.

بنیاد نخبگان بر لفظ «ملی» تاکید دارد/استعدادهای برتر را در هر گروه و دسته‌ای حمایت می‌کنیم

قائم مقام بنباد ملی نخبگان گفت: در بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر لفظ «ملی» ماموریت ملی داریم تا استعدادهای برتر و نخبگان کشور را در هر گروه و دسته‌ای به خوبی شناسایی و به صورت معناداری از آنها حمایت کنیم.

بومی‌سازی ماشین‌آلات CNC در یک شرکت دانش‌بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان با تولید دستگاه‌های CNC مختلف سبب تأمین زنجیره تولید، رفع نیاز کشور به واردات این سری دستگاه‌ها و صرفه‌جویی ارزی شده است.

در المپیک فناوری ۲۰۲۴؛ ۱۱ خودروی خودران فینالیست به مصاف هم می‌روند

عضو کمیته داوری رقابت‌های خودروی خودران المپیک فناوری ۲۰۲۴ گفت: از امروز ۱۱ خودروی خودران راه‌یافته به مرحله نهایی لیگ برای کسب مقام اول تا سومی رقابت می‌کنند.

نتایج روز نخست رقابت «خانه هوشمند» المپیک فناوری اعلام شد

تیم SSM GOG با امتیاز ۵۰۶۸ به‌عنوان تیم برتر در رده سنی زیر ۱۹ سال و تیم ERROR۴۰۴ با ۴۵۴۴ امتیاز به‌عنوان تیم برتر رده زیر ۱۴ سال لیگ خانه هوشمند المپیک فناوری ۲۰۲۴ معرفی شدند.

المپیک فناوری ۲۰۲۴؛ آغاز مرحله نهایی رقابت‌های ربات‌های انباردار از فردا

پس از برگزاری رقابت‌های مقدماتی لیگ ربات‌های انباردار المپیک فناوری ۲۰۲۴، تیم‌های برتر این مرحله معرفی شدند و این تیم‌ها در مرحله نهایی که از فردا شروع می‌شود، به مصاف هم می‌روند.

افزایش شانس بقای بیماران تحت پیوند مغز استخوان با داروی ایرانی سلول‌درمانی

داروی سلول درمانی آلوژنیک «دستروسل» مختص بیماران پیوند مغز استخوان ساخته شده توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور رئیس سازمان غذا و دارو و دبیر ستاد زیست‌فناوری، سلامت و فناوری‌های پزشکی رونمایی شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403080503460
  • خبرنگار : 71271