پروژه جی‌نف چه مزیت‌هایی دارد؟

به گفته معاون وزیر ارتباطات تشخیص رسمی یک نشانی زمانی به بهترین وجه انجام می‌شود که از یک مرجع مناسب به دست آمده باشد و به طور کلی قابلیت تعیین دقیق یک مکان بر روی نقشه های جغرافیایی رقومی (دیجیتال) و استفاده از داده های مرتبط با مکان، مزایای بی‌شماری برای کشور دارد.

به گزارش ایسنا، GNAF مخفف Geo Coded National Address File به معنی پایگاه نشانی ملی ژئوکد شده است که امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌کند.    

تسهیل و تسریع انواع خدمات شهری، مبادلات کالا، خدمات پستی و بررسی و رسیدگی به امور مردم، کاهش حضوری مردم در ادارات، کاهش بروکراسی اداری و به طور کلی تسریع در امور مردم، از جمله مزایای تمایز کد شناسایی اماکن است.

هدف از اجرای طرح GNAF، هویت بخشی به مکان‌هاست و در خلال اجرای این طرح، ابتدا مردم و سپس ادارات خدمات‌رسان و دستگاه‌های اجرایی استان، ذینفع این طرح هستند. درباره جزئیات این طرح این‌گونه توضیح داده شده که در اجرای جی‌نف، همانند کد ملی افراد، برای مکان‌ها کد شناسایی یکتا صادر خواهد شد و اجرای طرح پایگاه استاندارد نشانی مکان محور، در مدیریت امور شهری بسیار تاثیرگذار است. بنابراین به دلیل اهمیت این موضوع  در پست به عنوان یکی از برنامه های وزیر ارتباطات نام برده شده است.

علی رغم اینکه این سامانه از پروژه‌های مهم محسوب می‌شود طی سال‌های گذشته اجرای آن به کندی پیش رفت و از آنجایی که یکی از چشم اندازهای مهم جی‌نف، سرشماری سال ۱۴۰۵ است، اگر پایگاه داده مکانی به اتمام نرسد و پلاک‌های هوشمند نصب نشود، عملا اجرای سرشماری ثبتی مبنا در سال ۱۴۰۵ براساس استاندارد و شیوه نامه تعریف شده امکان پذیر نخواهد بود.  

مجموعه داده های مکانی GNAF اجازه می‌دهند تا سازمان‌های دولتی برای توسعه جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی ابزار تحلیلی دقیق‌تری دراختیار داشته باشند.در همین رابطه اخیرا محمد احمدی-معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست به تشریح اهمیت پایگاه اطلاعات مکان محور (GNAF) پرداخت و اظهار کرد: تشخیص رسمی یک نشانی زمانی به بهترین وجه انجام می‌شود که از یک مرجع مناسب به دست آمده باشد. دسترسی به اطلاعات مکانی هوشمند یکی از مسائل مهم در زمینه اطلاعات و محاسبات آماری به شمار می‌آید. به طور کلی قابلیت تعیین دقیق یک مکان بر روی نقشه های جغرافیایی رقومی (دیجیتال) و استفاده از داده های مرتبط با مکان، مزایای بی‌شماری برای کشور دارد.

وی افزود: علم آمار در شاخص‌های توسعه نقش بسزایی دارد و تمام سازمان‌ها در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های صحیح به آمار و اطلاعات احتیاج دارند تا جایی که به نظر می‌رسد آمار و اطلاعات اساس پویایی آن سازمان به شمار می‌آید.

به گفته احمدی، مرکز آمار ایران و شرکت ملی پست، دارای اشتراکات زیادی در حوزه تصمیم‌گیری هستند که این موضوع پشتوانه محکمی برای تقویت پیوندها و گسترش روزافزون این دو مجموعه به ویژه در حوزه اطلاعات آماری مکان محور و کدپستی ایجاد کرده است.  

جی نف یکی از برنامه‌های در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده  است که به مفهوم اختصاص کد جغرافیایی برای هر نقطه در کشور بوده و مشابه حدنگاری در سازمان ثبت است.مدیرعامل با اشاره به اینکه همکاری شرکت ملی پست و مرکز آمار ایران طی دو دهه گذشته بسیار موثر بوده است، افزود: عضویت و همکاری در کارگروه های تخصصی اختصاص شناسه کسب و کار و تدوین آیین‌نامه اجرایی طرح جمع‌آوری اطلاعات ثبتی IRAN STARS، فایل آدرس، تطابق حوزه‌های آماری با تقسیمات پستی، سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، انطباق فهرست و شناسه آبادی‌های پایگاه‌های اطلاعات طرفین، اتصال کدهای پستی به بلوک‌های آماری تا عضویت و همکاری در پروژه ملی GNAF بخشی از این همکاری‌ها بوده است.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه گفت: به دلیل مکان محور بودن بخش بزرگی از داده‌های در گردش، کدهای شناسایی مکانی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار هستند و کدپستی ده رقمی به عنوان کد یکتای شناسایی مکان در کشور، به لحاظ کاربرد و قابلیت‌های ساختاری نقش مهمی در زیرساخت اطلاعاتی کشور ایفا می‌کند.

وی در پایان گفت: مجموعه داده‌های مکانی GNAF اجازه می‌دهند تا سازمان‌های دولتی برای توسعه جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی ابزار تحلیلی دقیق‌تری دراختیار داشته باشند که این مهم از سرشماری‌های آماری تا توسعه حمل‌و نقل و توسعه منطقه‌ای را شامل می‌شود.

گفتنی است پیش از این سید ستارهاشمی-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره این پروژه و اهمیت آن اینگونه توضیح داد که یکی از برنامه‌هایی که سال‌هاست در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده  مبحث (جی نف) است که به مفهوم اختصاص کد جغرافیایی برای هر نقطه در کشور بوده و این اقدام مشابه حدنگاری در سازمان ثبت است. 

او تأکید کرد: اگر حدنگاری به اتمام برسد و برای هر منطقه کد اختصاصی تعیین شود، بازهم به دلیل تغییرات مختلف نیازمند به روزآوری هستیم که این موضوع بر ضرورت توجه به جی نف تأکید می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر ما حدنگاری را به اتمام برسانیم و برای هر منطقه کد اختصاصی تعیین کنیم بازهم به علل تغییرات مختلف نیازمند به­ روزآوری هستیم که این موضوع بر ضرورت توجه به (جی نف) تاکید می‌کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403080503445
  • خبرنگار : 71667

برچسب‌ها