توجه به حفظ ژن پلاست زعفران به عنوان یک سرمایه ملی برای مردم خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، گفت: مردم و به خصوص قشر کشاورز استان و کشور باید در زمینه خارج نشدن ژن پلاست محصول زعفران خود هشیار بود و مانع انجام این رخداد باشند.

مهدی جعفری، امروز ۵ آبان در جشنواره زرشک و زعفران، با تاکید بر یکسان سازی متولی درحوزه زعفران، بیان کرد: متولی در حوزه زعفران بسیار زیاد بوده که باید در کلان کشوری ساختارسازی واحد برای متولی بشود.

جعفری افزود: لازم است در کارکردهای حوزه زعفران به سراغ فرآورده‌سازی رفته و مرکز اصلی این حیطه به عهده یک متولی باشد. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، اظهار کرد: در زمینه کشت زعفران تغییر اقلیم  بسیار مهم بوده و درحال رخداد این موضوع در سطح استان هستیم که به دلیل افزایش ماه‌های گرم سال با تناسب آن باید ارتفاع کشت این محصول افزایش یافته و در منطقه سردسیر استان محصول زعفران زیر کشت برود که با توجه به شرایط زمین‌های مناسب آن رو به کاهش است.

وی با بیان راهکارهای مناسب و تاثیرگذار برای کاشت این محصول در انواع مزارع گرم‌سیر استان تصریح کرد: برای افزایش بهره‌وری و امکان کاشت این محصول در سطح استان بدون توجه به شرایط اقلیمی می‌توان سطح زمین را بجای کود شیمیایی با کود دامی پوشاند تا گیاه زعفران تقویت شده و از افزایش دما به این گیاه کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر برای جلوگیری از آسیب گیاه توسط تغییر شرایط اقلیمی، آبیاری در ایام بیستم تا ۳۰ ام تیرماه موجب می‌شود که خاک سردتر شده و محصول خوبی برداشت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که صنعت کشاورزی استان باید در این زمینه هشیار باشد، ژل پلاست زعفران استان نباید به دیگر استان‌های کشور و همچنین سایر کشورها صادر بشود، لذا این مسئله موجب از بین رفتن سرمایه استان و کشور می‌شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403080503399
  • خبرنگار :