نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

بی‌توجهی به اشتغال و درآمدزایی در روستاها در برنامه‌های توسعه کشور

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه‌های توسعه کشور به موضوع اشتغال و درآمدزایی در روستاها به اندازه کافی توجه نشده است.

سید یحیی سلیمانی‌زاده با حضور در تحریریه ایسنا، در خصوص وضعیت تحقق دولت الکترونیک، اظهار کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر، هنوز تا نقطه مطلوبی که در برنامه ششم توسعه و سایر اسناد، در خصوص دولت الکترونیک هدف‌گذاری شده، فاصله داریم.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، نیشابور در مسیر تحقق دولت الکترونیک پیشرفت‌هایی داشته اما به نقطه مطلوب مورد نظر برنامه ششم توسعه نرسیده است.

 ضرورت اصلاح موضوع واگذاری پهنه‌های معدنی

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت معادن این شهرستان، خاطرنشان کرد: نحوه واگذاری پهنه‌های معدنی، باید اصلاح شود؛ زیرا این موضوع شفاف نیست و اگر این پهنه‌ها می‌خواهد واگذار شود، افراد بهره‌بردار و گیرنده مجوز، باید حساسیت بر برخی مسائل داشته باشند.

سلیمانی‌زاده پرداخت حقوق دولتی معادن را یکی از مشکلات دانست و اظهار کرد: گرچه ۱۵ درصد حقوق دولتی باید از معادن در هر منطقه اخذ شود و درهمان شهرستان هزینه شود، اما با توجه به آمار سازمان برنامه بودجه رقم قابل ملاحظه‌ای در این زمینه مشاهده نشد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت نامطلوب صادرات غیرنفتی، معادن فرصت خوبی برای رونق اقتصادی است که باید به بهره‌وری برسد؛ اما نحوه واگذاری و بهره‌وری به خصوص نظارت بر بهره‌برداری از این معادن بسیار مهم است به طوری که اگر کمی ابزارهای نظارتی قوی‌تر بود، حادثه تلخ معدن طبس در آن ابعاد و گستردگی اتفاق نمی‌افتاد.

فاصله معنادار سرانه تخت در نیشابور با متوسط استان

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم بهره‌وری از بیمارستان سوم نیشابور، مطرح کرد: بیمارستان سوم نیشابور با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: سرانه یک تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در استان تقریباً ۰.۲ و در نیشابور ۱.۳ است، اگر با ۵۵۰ هزار نفر جمعیت آمار رسمی حوزه انتخابیه (نیشابور) بیمارستان سوم به بهره‌وری هم برسد بازهم فاصله معناداری با متوسط استان داریم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق برنامه توسعه، بیمارستان سوم، در بدترین حالت ممکن باید عملاً شهریورماه (هفته دولت) به بهره‌وری می‌رسید لذا با توجه به تأمین مالی، پیمانکار باید کمی جدی‌تر کار کند تا ظرف یکی دو ماه آینده شاهد بهره‌برداری آن باشیم.

وی افزود: همچنین بیمارستان زبرخان به عنوان یک بیمارستان ۶۴ تخت خوابی می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک بزرگی کند زیرا پیک جمعیت ما در شهرستان زبرخان در شرق نیشابور قرار دارد که با راه‌اندازی این بیمارستان قطعاً کمک بزرگی به بهره‌مندی مردم منطقه از خدمات درمانی می‌شود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مشکلات محور نیشابور - کوهسرخ اشاره و تصریح کرد: اعتبارات بهسازی و نگهداری راه‌های ما در شهرستان‌ فیروزه ماهیانه ۵ میلیارد تومان است و برخی پروژه‌ها به دلیل عدم تأمین اعتبار رها شده‌اند هرچند در این خصوص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار از سازمان راهداری تأمین و تخصیص یافته است.

وی افزود: راه نیشابور میان جلگه به کاشمر یکی از راه‌های بسیار مهم و پرترددی است که متأسفانه این راه دو بار در کمیسیون ماده ۲۳ مطرح شد و هر دو بار موفق به اقناع مسئولین نشدند تا این راه به راه اصلی ارتقا داده شود و همچنان راه فرعی باقی مانده است که این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌ها مطرح و قطعاً از سازمان برنامه بودجه پیگیری خواهد شد.

ایجاد شهرک صنعتی در بخش سرولایت یکی از اولویت‌ها

سلیمانی‌زاده در ادامه ایجاد شهرک صنعتی در بخش سرولایت را یکی از اولویت‌ها برشمرد و ادامه داد: بخش سرولایت قدیمی‌ترین بخش خراسان رضوی است که سال ۱۳۲۲ ایجاد شد و آن زمان ۱۴۰ روستا و ۹۲ هزار نفر جمعیت داشت، گفت: این بخش ۵ بار از سمت شمال با (قوچان)، از شمال غرب با (صفی‌آباد)، از جنوب با (شهرستان فیروزه)، از جنوب غرب (خوشاب) و از شرق (دهستان بینالود نیشابور) تجزیه شده که عملاً جمعیت سرولایت در حال حاضر حد نصاب قانونی برای ارتقا را ندارد و از شرایط لازم برخوردار نیست.

سلیمانی‌زاده تصریح کرد: با توجه به دستور وزیر وقت کشور، این موضوع به صورت ویژه پیگیری خواهد شد و این اراده در دولت وجود دارد که مطالبه مردم سرولایت را محقق کند.

وی همچنین با اشاره به حاشیه‌نشینی در نیشابور، اظهار کرد: اوایل دهه ۶۰ بر اساس آمار ۷۰ درصد جمعیت در روستا و ۳۰ درصد در شهرها بودند که هیچ زیرساختی هم وجود نداشت؛ اما امروزه سطح بهره‌وری برق روستا ۱۰۰ درصد و گازرسانی بالای ۸۰ درصد است؛ همچنین جاده‌ها وضعیت مناسبی دارند و اینترنت در روستاها وجود دارد؛ اما این اقدامات زیرساختی کمکی به ماندگاری جمعیت روستاها نکرده است؛ لذا امروزه ۲۶ درصد جمعیت ما روستایی ‌هستند.

نماینده نیشابور اضافه کرد: با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه و اخیراً هفتم نوشته شده است، به جز در برنامه ششم که برای توانمندسازی، اشتغال و درآمدزایی روستاها یکسری احکامی پیش‌بینی شده بود و اجرا نشد، در برنامه‌های دیگر توسعه، برای اشتغال، ماندگاری جمعیت و درآمدزایی روستاها کاری صورت نگرفته است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080503363
  • خبرنگار : 50990