رئیس سازمان مدیریت اعلام کرد

آمار بیکاری استان کرمان به تفکیک زنان، مردان، روستایی و ...

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به کاهش نرخ بیکاری روستایی در استان کرمان و بیان اینکه نرخ بیکاری شهری ما از متوسط کشور بیشتر است، گفت: بیشترین علت این مسئله نیز مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

محمدرضا وحیدی پیش از ظهر امروز پنجم آبان ماه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمان با اشاره به سهم چهار درصدی استان از جمعیت کشور اظهار کرد: جمعیت شاغل استان ۳.۶ درصد از کل کشور و چهار درصد از جمعیت بیکار کشور در استان ماست که حدود ۸۶ هزار و ۴۶۸ نفر را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آخرین نرخ بیکاری استان کرمان ۸.۲ درصد بوده، افزود: در فصل قبل ۹.۱ درصد بوده و روند کاهشی داریم ضمن اینکه نرخ مشارکت استان نیز افزایش یافته و داریم به هدف مشخص شده در این حوزه می‌رسیم.

وحیدی با بیان اینکه نرخ بیکاری مردان استان کرمان همیشه از متوسط کشور پایین‌تر است، تصریح کرد: این عدد در استان ما ۵.۴ درصد و کشور ۶.۶ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان ضمن بیان اینکه نرخ بیکاری زنان در استان کرمان همواره بالا بوده و این روند رو به بهبود است، گفت: نرخ بیکاری زنان اکنون از ۱۵.۸ به ۱۵ درصد رسیده و جای کار دارد و فاصله آن از متوسط کشور زیاد است.

وحیدی با اعلام اینکه نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله استان کرمان از سال گذشته از ۴۳ به ۳۲ درصد کاهش یافته، گفت: ظرفیت‌های خوبی در استان داریم و مهاجرپذیر هستیم و این امر قابل قبول است و روند باید ادامه داشته باشد.

وی ضمن اشاره به سهم کشاورزی، خدمات و صنعت و معدن در اقتصاد استان کرمان و مقایسه با کشور عنوان کرد: با توجه به وضعیت آب، باید شاغلان بخش کشاورزی استان کرمان را به سمت صنعت و خدمات سوق بدهیم و باید برای ارزش افزوده بخش خدمات برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت بگیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه ۴.۸ درصد اشتغال ناقص استان است، افزود: بیشتر اشتغال استان کرمان پایدار است و رتبه ۹ کشور را در این زمینه داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بهبود فضای کسب و کار گفت: دشواری تامین مالی از سوی بانک‌ها در فضای کسب و کار کشور و استان موثر است بنابراین باید تامین مالی از سایر روش‌ها را نیز داشته باشیم.

وحیدی با اشاره به تاثیر ۲۸ مولفه در پایش فضای کسب و کار افزود: عدم همکاری کامل به ویژه بانک‌های خصوصی با شورای هماهنگی بانک‌ها یکی از مشکلات است و باید در این زمینه تدبیری اندیشده شود.

وی ادامه داد: مشکل صدور ضمانت‌های بانکی، پایین بودن نسبت مصارف به منابع به ویژه در بانک‌های خصوصی، تصمیمات سلیقه‌ای در زمینه نحوه پرداخت تسهیلات به ویژه سرمایه در گردش، عدم انتقال حساب شرکت‌های بزرگ به استان و برخورد سلیقه‌ای مدیران بانک‌ها در عمل به بخشنامه‌ها، ارائه تسهیلات را با مشکل مواجه کرده و ضعف استان در جذب منابع بانکی از جمله موارد مطرح شده در این عرصه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به پیشنهادات مطرح شده در زمینه اصلاح این وضعیت بیان کرد: فرآیند پرداخت تسهیلات بانکی باید شفاف شود تا سلیقه‌ای نباشد. انتقال حساب شرکت‌ها و توسعه بازار اوراق مشارکت استانی در کشور مطرح است و باید در استان این موضوع نیز دنبال شود.

وی تصریح کرد: نهادهای نظارتی نیز بررسی عملکرد بانک‌ها را انجام بدهند تا در صورت نیاز، به سیستم بانکی کمک کنیم.

وحیدی در پایان با اشاره به اینکه استان کرمان در مقایسه با کشور وضعیت مناسبی در تامین مالی دارد، افزود: میانگین سپرده‌های بانکی استان کرمان از متوسط کشور بالاتر است و در پرداخت تسهیلات نیز رتبه هفتم کشور را دارد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403080503361
  • خبرنگار : 50187