در نشست خبری به مناسبت روز جهانی کاردرمانی مطرح شد

استفاده طولانی از موبایل کودک را در معرض خطرات رشدی قرار می‌دهد

مدیر گروه انجمن کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هشدار در زمینه استفاده طولانی از موبایل در سنین پایین گفت: استفاده طولانی مدت از موبایل می‌تواند کودک را در معرض خطرات رشدی قرار دهد و به طور کلی تماشای تلویزیون یا گوشی موبایل در اتاق خواب کودک ممنوع است.

دکتر ثریا قرباغی امروز ۵ آبان، در نشست خبری «کاردرمانی برای همه» که به مناسبت روز جهانی کاردرمانی و از سوی سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شده بود، با اشاره به لزوم بهره‌مندی از خدمات کاردرمانی در جامعه گفت: آپارتمان‌نشینی، تلویزیون یا دنیای دیجیتال و خانواده‌های کم‌جمعیت کنونی، آفت رشد حسی، حرکتی، شناختی و هیجانی در خانواده‌ها به ویژه کودکان است.

  قرباغی گفت: خانه‌های کوچکی که امکان بازی‌های حرکتی را از کودک می گیرند، دنیای جذاب مجازی و دیجیتال که کودک را محو خود می‌کند، نبود همبازی در خانواده و اطرافیان و در نهایت والدینی که درگیر مشغله‌های بزرگسالانه خود هستند و وقت کافی برای بازی و تعامل با کودکان ندارند، متاسفانه منجر به پرورش کودکانی با درک و هماهنگی حرکتی پایین، شناخت ناکافی، به هم ریختگی‌های حسی، اعتماد به نفس پایین، پرخاشگری و مشکلات رفتاری و هوش هیجانی پایین می‌شوند.

وی افزود: استفاده از ابزارهای دیجیتالی به قدری در کودکان مخرب است که می‌تواند علائم شبه اوتیسم در کودک سالم ایجاد کند. لذا در چنین شرایطی انجام مداخلات و  اقدامات کاردرمانی بیش از پیش ضرورت می‌یابد. ضرورتی که سازمانهای بیمه‌گر و به طور عام نظام سلامت کمتر آن را درک کرده‌اند.

تماشای تلویزیون یا گوشی موبایل در اتاق خواب کودک ممنوع است

قرباغی در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده کودکان از نمایشگرهای دیجیتالی گفت: استفاده از نمایشگرها در زمان خواب، غذا خوردن و بازی کودک ممنوع است. استفاده طولانی از نمایشگرها (موبایل و تلویزیون) دلیلی برای کاهش توجه کودکان، ایجاد تاخیرات رشدی مانند تاخیر در رشد زبان، رشد هیجانی، ارتباطی و حرکتی است و والدین باید دقت کنند که استفاده طولانی از موبایل در سنین پایین کودک را می‌تواند در معرض خطرات رشدی قرار دهد.

 مدیر گروه انجمن کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از آنجایی که محیط کودک می‌تواند خیلی در رشد مناسب تاثیر گذار باشد با کنترل زمان بازی کودکان و گذراندن وقت بیشتر با آنها از طریق بازیهای مختلف و ارتباط با کودک می‌توان بسیاری از مهارتهای کودکان را به آنها آموخت، به طور کلی تماشای تلویزیون یا گوشی موبایل در اتاق خواب کودک ممنوع است، این زمان، زمان آرامش کودک است و نباید با استفاده از موبایل این آرامش را بهم ریخت.

دکتر قرباغی با اشاره به شروع سال تحصیلی گفت: برخی از مشکلات تحصیلی کودکان می‌تواند به دلیل توجه و تمرکز پایین کودک، عدم انگیزه و علاقه برای یادگیری و... باشد. والدین و معلمان عزیز باید توانایی یادگیری کودک را مدنظر داشته باشند و در ماه‌های ابتدایی سال اگر همانند همسالانشان پیش نمی‌روند آنها را برای بررسیهای تخصصی‌تر ارجاع دهند. اقدامات درمانی زودهنگام می‌تواند مشکلات این کودکان را کاهش دهد و مانع از بروز عوارض بعدی مثل کم شدن اعتماد به نفس کودک، پرخاشگری، افسردگی و ..... در کودک شود.

طیف مراجعان کاردرمانی گسترده است

وی با اشاره به اینکه طیف مراجعان کاردرمانی گسترده است، گفت: از زمان تولد که نوزاد نارس متولد می‌شود و در بخش مراقبتهای ویژه نگهداری می‌شود، کاردرمانگر در بیمارستان حضور دارد و اقدامات درمانی را آغاز می‌کند و این خدمات می‌تواند تا سالمندی گسترده شده باشد.

 دکتر قرباغی اظهار کرد: از نظر اختلال، هر نوع اختلالی که با عملکرد روزانه تداخل ایجاد کند، نیاز به کاردرمانی دارد؛ اختلالاتی که ممکن است در طول زندگی برای افراد پیش بیاد مثل اختلالات و ضایعات بدو تولد که کودک را در شرایط مراقبتهای ویژه قرار می‌دهد. اختلالات رشدی و تکاملی کودکی، اختلالات عصب شناختی، اختلالات نورولوژی در دوران کودکی، ضایعات ارتوپدی که برای کودک رخ می‌دهد، ضایعات مغزی بعد از تولد و اختلالاتی که گاهی در سنین بالاتر مانند سن دبستان مثل اختلالات یادگیری، بیش‌فعالی و نقص توجه بروز پیدا می‌کند، می‌تواند کاندیدای استفاده از خدمات کاردرمانی باشد.

 مدیر گروه انجمن کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بزرگسالی هم ضایعات ارتوپدی اندام فوقانی که برای افراد به دلیل حوادث شغلی و یا تصادفات و ... رخ می‌دهد، اختلالات نورولوژی مانند سکته مغزی و آسیب‌های مغزی و گاها اختلالات نورولوژی که شرایط پیشرونده دارند، مانند پارکینسون و ام اس و آلزایمر و .... اختلالات روانپزشکی که برای فرد محدودیتهایی ایجاد کرده مثل اسکیزوفرنی، افسردگی، اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی و .... نیاز به دریافت مداخلات کاردرمانی دارند.

وی افزود: سالمندانی که ابعاد روانشناختی، حرکتی و شناختی‌شان محدود می‌شود و این امر منجر به کاهش کیفیت زندگی‌شان می‌شود، نیز نیاز به دریافت خدمات کاردرمانی خواهند داشت. گاهی هم مداخله ممکن است در سطح جامعه باشد، مثل اصلاحاتی که شهرداری در گذرگاه‌های شهری و تغییرات ارگونومی باید انجام دهد تا  نیاز به دسترسی‌های افراد با ناتوانی‌های جسمی را مدنظر قرار بدهد و یا آموزشهای جامعه در مورد افراد با بیماریهای روانی و یا اختلالات ذهنی کودکان و بزرگسالان که منجر به پذیرش اجتماعی این افراد شوند، تا بتوانند راحت‌تر در جامعه حضور داشته باشند، به منابع اجتماعی دسترسی برابر داشته باشند و بتوانند زندگی باکیفیت‌تری را  تجربه کنند، در واقع مداخلات کاردرمانی طیف وسیعی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت غربالگری‌ها در سنین پایین گفت: غربالگری‌های کاردرمانگران در سنین پایین منجر به شناخت زودتر بیماریها و پیشگیری از آن‌ها خواهد شد و تحت این شرایط کودکان می‌توانند درمان بهنگام را دریافت کنند به عبارتی زمان طلایی برای رشد و  یادگیری کودک از دست نخواهد رفت.

چرا خدمات کاردرمانی تحت پوشش بیمه نیست؟

مدیر گروه انجمن کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتقاد از شانه خالی کردن بیمه‌ها از پوشش خدمات کاردرمانی گفت: باید از سازمان‌های بیمه‌گر پرسید چرا خدمات کاردرمانی نباید تحت پوشش بیمه باشد؟

متاسفانه بسیاری از مراجعه‌کنندگان به دلیل مسائل مالی و عدم جبران هزینه‌های خدمات کاردرمانی مجبور می‌شوند یا از دریافت خدمات انصراف دهند و یا با تعداد جلسات کمتر و در زمان محدودتر خدمات دریافت کنند که قطعا نتیجه لازمِ درمانی را به دنبال نخواهد داشت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080503358
  • خبرنگار : 51007