اقلیم مناسب کشت زعفران در خراسان شمالی کجاست؟

محقق عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی گفت: یکی از پروژه‌های تحقیقاتی که در ارتباط با کشت زعفران در این استان انجام شود این است که اقلیم مناسب کشت این محصول شناسایی شود.

دکتر مهدی باور در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: هنوز نقشه پهنه بندی برای کشت این محصول در این استان تهیه نشده است اما یکی از نیازهای اساسی برای کشت آن است.

وی افزود: یکی دیگر از طرح‌های تحقیقاتی مورد نیاز در ارتباط با زعفران که در این استان باید انجام شود، تعیین میزان ماده موثره این محصول است که با اجرای این طرح موضوع صادرات آن نیز راحت تر انجام می‌شود.

باور ادامه داد: در واقع در صادرات محصول زعفران، کیفیت و میزان ماده موثره بسیار مهم است که این امر در استان خراسان رضوی انجام شده و انجام آن در خراسان شمالی نیز در دستور کار قرار دارد اما هنوز اعتباری به آن اختصاص داده نشده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر در کشت زعفران، پیازهای این محصول به مدت شش تا هشت سال در زمین باقی می‌ماند و باید تاثیر آن بر روی خاک و بافت آن و همچنین مواردی همچون حاصلخیزی خاک مورد بررسی قرار گیرد که این امر هنوز به صورت طرح تحقیقاتی انجام نشده است.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: یکی از نیازهای حوزه تولید زعفران ورود مکانیزاسیون به این عرصه است، برداشت و پاک کردن این محصول به صورت کاملا سنتی و با دست انجام می‌شود و نیاز است تا برای برداشت و پاک کردن آن دستگاه‌های مکانیزه اختراع شوند.

وی گفت: هزینه کارگری برداشت این محصول بسیار بالا است و از سوی دیگر اگر در فاصله برداشت تا پاک کردن گل زعفران وقفه ایجاد شود، چسبندگی در گل به بار می‌آید که از کیفیت محصول می‌کاهد.

باور ادامه داد: تولید پیازهای استاندارد از دیگر اقدامات ضروری است که در ارتباط با تولید زعفران باید انجام شود، باید پیازهایی عاری از آلودگی به کنه و درشت تولید شود و پیازهای زعفران تولید شده در این استان متعلق به مناطق مختلف بوده و هنوز مشخص نشده که کدام پیاز زعفران باکیفیت‌تر و استاندارد است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403080503347
  • خبرنگار : 50046