رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان:

راه سفر بین ایران و ترکمنستان آسان شود

راه‌کارهای توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان از سوی نمایندگان شرکت‌های گردشگری دو کشور بررسی شد و رایزن فرهنگی ایران در عشق‌آباد نیز بر تسهیل در روند سفر بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، همایش مشترک بررسی راه‌کارهای توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور خانم «گلشاد باکی یوا»، قائم مقام معاون وزیر فرهنگ ترکمنستان در حوزه گردشگری، نوید رسولی، رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان و نمایندگان شرکت‌های گردشگری دو کشور ایران و ترکمنستان در سالن همایش‌های آکادمی هنری شهر عشق‌آباد برگزار شد.

«گلشاد باکی یوا»، قائم مقام معاون وزیر فرهنگ ترکمنستان به توسعه روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: روابط دو کشور ایران و ترکمنستان همواره با حمایت مقامات عالی دو کشور در حال توسعه و گسترش بوده است.

 رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان نیز گفت: اولین همایش بررسی راهکارهای توسعه گردشگری ایران و ترکمنستان درحالی برگزار می‌شود که هدف از این همایش، بررسی راهکارهایی است که می‌تواند به روند توسعه صنعت گردشگری بین دو کشور ایران و ترکمنستان کمک بسزایی کند. به عبارت دیگر، تنها با تحقیق و پژوهش است که می‌توان به بازگویی و بازنگری رخدادها و رویدادها و نیز راهکارهایی دست یافت که بتواند به عامل مهم توسعه در زمینه‌های مختلف کمک کند و این مهم از طریق برگزاری همایش‌ها و سمینارها در حوزه فرهنگ و هنر میسر می‌شود.

رسولی به صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت سودآور و پاک اشاره کرد و یادآور شد: گردشگری در جهان مدرن امروزی یکی از صنایع پرسود در میان صنایع بزرگ دنیا محسوب می شود و رقابتی تنگاتنگ با صنایع مهم دارد و چه بسا به دلیل آلایندگی سایر صنایع پرسود صنعتی، صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک دارای مزایای بیشتری نیز هست و در هر کجا که صنعت گردشگری رونق گرفته منافع اقتصادی کلانی برای آن کشور یا آن منطقه به دنبال داشته است. توسعه گردشگری می‌تواند، عامل رشد و شکوفایی صنایع دیگر از جمله صنایع دستی، صنایع نساجی، صنعت جواهرسازی، صنایع تولید مبلمان و دکوراسیون منزل و ... شود و عاملی کارا و مؤثر در کاهش فقر، اشتغال زایی و برقراری عدالت اجتماعی باشد.

او در ادامه با اشاره به برخی مؤلفه‌ها در صنعت گردشگری، گفت: در پژوهش‌هایی که صورت گرفته است در صنعت گردشگری، رضایت از سفر با متغیرهای تحصیلات، مبدأ سفر، انگیزه تجربه جدید، اصالت جاذبه‌ها، رضایت از اقامتگاه و مؤلفه‌های آن، رضایت از غذا و رستوران و مؤلفه‌های آن، رضایت از خرید و صنایع دستی و مؤلفه‌های آن، رضایت از مردم، رضایت از امنیت و رضایت از راهنمای سفر، ارتباط معناداری وجود دارد.

رسولی اظهار کرد: بسیاری از این مؤلفه‌ها برای گردشگران در دو کشور ایران و ترکمنستان وجود دارد که مردم دو کشور را با توجه به وجود مشترکات تاریخی، دینی و فرهنگی بسیار علاقه‌مند به سفر به کشورهای یکدیگر می‌کند. به نظر می‌رسد آن‌چه می‌تواند موجب تسهیل در این روند شود، توجه دولتمردان به وضع قوانین آسان‌تر برای توسعه این صنعت است.

رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان بیان کرد: امیدواریم با برگزاری چنین همایش‌هایی بتوانیم گامی مؤثر در ایجاد تسهیلات بیشتر و توسعه گردشگری دو کشور ایران و ترکمنستان برداریم.

در ادامه نمایندگان برخی شرکت های گردشگری ایرانی حاضر در همایش به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

این نشست درحالی برگزار شد که ایران و ترکمنستان اواخر هفته گذشته دومین نمایشگاه گردشگری دو کشور را برگزار کردند.

دو کشور از سال گذشته درحالی تعاملات گردشگری را جدی‌تر به مذاکره گذاشته‌اند که صدور ویزا و تردد از مرز ترکمنستان از جمله موانع اصلی گردشگری بین دو کشور به شمار می‌آید. سفر به ترکمنستان و دریافت ویزای این کشور بدون دعوتنامه و هماهنگی با آژانس‌های مسافرتی ترکمنستان، تقریبا غیرممکن است، ویزای ترکمنستان با این شرایط گاهی تا ۲۰۰ دلار برای یک نفر خرج برمی‌دارد و به گفته آژانس‌دارها، طول مدت صدور آن به همراه دعوتنامه بین ۲۵ روز تا یک ماه زمان می‌برد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403080503178
  • خبرنگار : 30189