امام جمعه قاینات:

خرید تضمینی زرشک قاین خراسان جنوبی به صورت پایدار انجام شود

امام جمعه قاینات با اشاره به اهمیت حمایت از کشاورزان منطقه، از مسئولان خواستار پایداری در خرید تضمینی زرشک شد تا به تقویت انگیزه و امنیت اقتصادی آنان کمک شود.

حجت‌الاسلام رحمانی، امروز شنبه ۵ آبان در جشنواره زعفران و زرشک قاین از مسئولان درخواست کرد که خرید تضمینی زرشک به‌صورت پایدار انجام شود، چرا که این امر موجب دلگرمی کشاورزان و تقویت تولید منطقه می‌شود.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی خراسان جنوبی، بیان کرد: این استان از جمله مناطق گرم و خشک کشور است و بارندگی در آن به‌طور میانگین تا ۱۷۰ میلی‌متر می‌رسد؛ هرچند در برخی سال‌ها این میزان به ۵۰ یا حتی ۳۰ میلی‌متر کاهش یافته است.

حجت‌الاسلام رحمانی همچنین به کشاورزی که در شرایط دیم موفق به برداشت ۴۰۰ میلیون تن زرشک تر شده اشاره و تاکید کرد: دو محصول شاخص زرشک و زعفران دستاورد صدها سال تجربه و آزمون و خطاست که اهمیت و ضرورت حفظ این محصولات در منطقه کم‌آب به وضوح نشان داده می‌شود.

سطح زیرکشت محصول زرشک خراسان جنوبی ۲۵ هزار و ۹۷۳ هکتار است، سطح زیرکشت محصول زرشک در حال افزایش است به گونه‌ای که سالانه هزار تا هزار و ۲۰۰ هکتار به این سطح اضافه می‌شود.

 ۲۵ هزار و ۵۹۹ هکتار زرشک آبی و ۳۷۰ هکتار باغ زرشک دیم در خراسان جنوبی وجود دارد و بیشترین سطح زیرکشت زرشک استان به ترتیب مربوط به شهرستان قاینات با هفت هزار و ۳۷۸ هکتار، بیرجند با ۶ هزار و ۵۲۷ هکتار و زیرکوه با پنج هزار و ۱۲۸ هکتار است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403080503110
  • خبرنگار :