/گزارش/

رنگ و لعاب مزارع زعفران در خراسان شمالی با سخاوت آسمان و کاهش دما

با فرارسیدن پاییز و پاییزی شدن هوا، پیازهای زعفران در مزارع خراسان شمالی منتظر آسمان بودند تا سخاوت خود را به زمین نشان دهند و از طرف دیگر، هوا کمی سردتر شود تا بتوانند گل‌پرهای ارغوانی رنگ خود را با طلوع فرح‌انگیز خورشید تابان به رخ بکشانند.

برداشت زعفران در خراسان شمالی همیشه از اواخر مهر ماه و اوایل آبان ماه در این استان آغاز می‌شد اما به علت دمای هوا گل‌های زعفران هنوز به بار ننشسته‌اند و زمین ارغوانی و سرخ رنگ نشده است.

اما چند روزی است که آسمان سخاوت خود را به زمین‌های این استان نشان داد و زعفران کارانی که منتظر بارش باران بودند، زمین‌های آن‌ها سیراب از آب شد و دمای هوا نیز کاهش پیدا کرد و این روزهاست که کشاورزان حاصل دست رنج خود را از زمین برداشت کنند.

کمبود آب از چالش‌های زعفران کاران استان

برزگر یکی از زعفران کاران فاروجی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: هنوز گل‌های زعفران در این استان به بار ننشسته است که یکی از علل آن تاخیر در بارندگی‌ها بود و از سوی دیگر برق چاه‌های کشاورزی نیز در پاره‌ای از ساعت در روز قطع می‌شد که کشاورزان برای آبیاری زمین‌های خود با چالش مواجه بوده‌اند.

وی گفت: آخرین مرحله آبیاری زمین‌های کشاورزی خود را در روز پنج شنبه هفته گذشته انجام دادم و حال منتظر هستم تا گل‌های زعفران به بار بنشینند.

برزگر افزود: به نظر می‌رسد امسال کشاورزان استان از برداشت و تولید زعفران راضی باشند، چراکه پیازهای زعفران امسال درشت است.

وی توضیح داد: زمانی‌که وزن پیاز کمتر از هشت گرم باشد مقدار گل دهی آن‌ها در ساقه کمتر می‌شود، اما اگر بالاتر از هشت گرم باشد تعداد گل‌های روییده شده بر روی ساقه نیز بیشتر خواهد شد.

برزگر به عیار زعفران‌های تولیدی طی امسال نیز اشاره کرد و افزود: افزایش عیار زعفران‌ها به رسیدگی کشاورز بستگی دارد و هر چقدر میزان محلول پاشی(تغذیه گل زعفران) در بهمن و اسفند ماه و همچنین مهرماه بیشتر باشد، عیار این گل افزایش می‌‎یابد.

خوشحالی زعفران‌کاران از بارش باران

بابک یساولیان یکی از تولیدکننده‌های زعفران در شهرستان فاروج در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه فصل برداشت زعفران از مزارع این شهرستان از ۱۰ روز دیگر آغاز می‌شود، اظهار کرد: میزان گل دهی زعفران و تولید این محصول نسبت به سال گذشته بهتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه میزان گلدهی زعفران در سال گذشته به علت وجود بارندگی‌های نامناسب در فصل برداشت و از سوی دیگر کم آبی، کم بود، گفت: اما امسال بارندگی‌های خوبی در اسفندماه سال گذشته و بهار امسال وجود داشت که به وضعیت مزارع کمک کرد.

یساولیان افزود: اما اصل آبدهی مزارع برای به گل نشستن در اواخر فصل تابستان است و کمبود منابع آبی و خاموشی چاه‌های کشاورزی برای زعفران کاران فاروجی تبدیل به یک دغدغه شده بود، چراکه هر چقدر مزارع دیرتر آبیاری شوند، دیرتر به گل نمی نشینند ولی خوشبختانه در روز جمعه شاهد بارندگی‌های خیلی خوبی در این استان بودیم و طی چند روز آینده شاهد به گل نشستن مزارع زعفران در این استان هستیم.

دمای بالای هوا از عوامل تاخیر در به گُل نشستن زعفران‌ها

صفدر صفدری نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از علل به تاخیر نشستن گل در پیازهای زعفران طی امسال گرم بودن دمای هوا است.

وی گفت: طی ۱۵ روز گذشته سرمای چندانی در این استان وجود نداشت که پیازهای زعفران به گُل بنشینند بطوریکه دمای هوای مناسب برای گل دهی زعفران ها زیر ۱۴ درجه سانتی گراد است که طی چند روز گذشته این دما ۱۶ و ۱۷ درجه بوده است.

صفدری افزود: اما از روز پنج شنبه دمای هوا در استان کاهش و به زیر ۱۲ درجه سانتی گراد رسیده است که طی چند روز آینده شاهد گل دهی زعفران در استان خواهیم بود.

وی در ادامه در ارتباط با کمبود منابع آبی در استان برای آبیاری مزارع بیان کرد: قطع برق چاه‌های کشاورزی یک چالش است و از سوی دیگر در اوایل پاییز امسال نیز شاهد بارندگی برای آبیاری کشتزارهای زعفران نبودیم اما در حال حاضر با هر سختی که بوده مزارع آبیاری شدند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۹ درصد از زعفران کشور در خراسان شمالی تولید می‌شود و سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هکتار به مزارع زعفران این استان افزوده می‌شود.

وی از پیش بینی تولید ۲۹ تن گل زعفران در این استان خبر داد و اظهار کرد: سطح زیر کشت این محصول در این استان ۱۴ هزار و ۹۰۰ هکتار است.

صفدری با اشاره به اینکه بیشترین مساحت مزارع زعفران خراسان شمالی در شهرستان فاروج است، گفت: پیش بینی می‌شود میزان تولید این محصول طی امسال افزایش یابد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403080503074
  • خبرنگار : 50046