مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان خبرداد

تولید بیش از ۱۶۰ هزار تن گوشت مرغ در خراسان رضوی

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: میزان کشتار مرغ در استان طی ۶ ماهه نخست سال جاری پس از کسر ۵ درصد تلفات به تعداد ۵۷ میلیون و ۵۷۰ هزار قطعه بوده که روانه ۱۴ کشتارگاه طیور استان شده و از این تعداد کشتار مرغ مقدار ۱۶۰ هزار و ۵۰۰ تن معادل ۱۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم گوشت مرغ تولید شده است.

حسن رستمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در طول فصول بهار و تابستان سال جاری مجوز جوجه‌ریزی برای بیش از ۶۲ میلیون و ۶۰ هزار قطعه جوجه صادر شده و پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین به موقع نهاده‌ها و جوجه یک‌روزه، این روند در ۶ ماهه دوم سال نیز ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه تعهد جوجه‌ریزی ماهانه خراسان رضوی ۱۰ میلیون و ۲۵۴ هزار قطعه جوجه است، افزود: این استان با دارا بودن ۱۵۰۸ واحد مرغداری گوشتی، ظرفیت جوجه‌ریزی بیش از ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه جوجه در هر دوره را دارا است.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در بازه زمانی مذکور ۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی محقق گردیده است.

رستمی با اشاره به اینکه جوجه‌های یک روزه مورد استفاده در واحدهای پرورش از نژادهای راس، آرین، کاب و آربوراکرز بوده‌اند، تصریح کرد: میزان کشتار مرغ در استان طی مدت مذکور پس از کسر ۵ درصد تلفات به تعداد ۵۷ میلیون و ۵۷۰ هزار قطعه بوده که روانه ۱۴ کشتارگاه طیور استان شده و از این تعداد کشتار مرغ مقدار ۱۶۰ هزار و ۵۰۰ تن معادل ۱۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم گوشت مرغ تولید شده است.

وی با تاکید بر نقش مهم جهاد کشاورزی در تأمین امنیت غذایی جامعه و اجرای سیاست‌های سازمانی، عنوان کرد: برای افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی و تولید حداکثری گوشت مرغ، همکاری با شرکت‌های تعاونی و زنجیره‌های تولید گوشت مرغ فعال استان مدنظر است. شرایط بازار مصرف، روند نسبتا مناسب دریافت نهاده‌ها، بارگیری و تخلیه به موقع واحدهای مرغداری، همکاری و همدلی زنجیره تولید مرغ در استان، همچنین همکاری اتحادیه و تشکل‌های مربوطه و مرغداران شهرستان‌ها از جمله عوامل تحقق بالاتر از تعهد جوجه‌ریزی و تولید گوشت در خراسان رضوی محسوب می‌شود.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیاز روزانه مرغ گرم این استان را حدود ۶۵۰ تن اعلام کرد و گفت: بهبود زیرساخت‌های لازم در واحدهای تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ، به منظور افزایش بهره‌وری و تولید و تامین نیاز جامعه، موضوعی است که آن را از طریق طرح‌هایی همچون نفوذ دانش در واحدها دنبال می‌کنیم.

رستمی با اشاره به مشکلات پیش روی مرغداران از جمله کمبود جوجه یک‌روزه و متعاقباً افزایش قیمت جوجه یک‌روزه و عدم تامین به موقع نهاده‌های دامی و نبود تسهیلات سرمایه در گردش، خاطرنشان کرد: در راستای رفع مشکلات اقداماتی از جمله برنامه‌ریزی برای تولید بیشتر جوجه یک‌روزه و در نتیجه کاهش قیمت انجام شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080503044
  • خبرنگار : 50664