نیمی از «سراب نیلوفر» خشک شد

به گفته رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه، تقریبا نیمی از سراب نیلوفر خشک شده و در صورتی‌ که بارش‌ها دیر آغاز شود، احتمال خشک شدن کامل آن وجود دارد.

محمدحسین فلاحتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وضعیت سراب نیلوفر به عنوان یکی از مهمترین سراب‌های کرمانشاه، گفت: در حال حاضر نیمی از این سراب خشک شده و تنها قسمت کمی از بالای سراب آب دارد.

وی از کاهش قابل توجه دبی چشمه تامین کننده آب سراب نیلوفر خبر داد و عنوان کرد: آبدهی این چشمه قادر به پُر کردن سراب نیست و از همین رو بخش‌هایی از سراب به طور کامل خشک شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه معتقد است، اگر باران پاییزی به زودی آغاز نشود، احتمال خشک شدن کامل سراب نیلوفر در هفته‌های آینده وجود دارد.

فلاحتی اظهار کرد: اگر تا هفته آینده بارش مناسبی داشته باشیم ممکن است خشک شدن کامل سراب رخ ندهد.

وی با بیان اینکه کشت محصولات آب‌بَر مانند ذرت بر وضعیت فعلی سراب نیلوفر اثرگذار است، یادآور شد: تلاش‌های فراوانی برای جلوگیری از اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی این منطقه صورت گرفت و اکنون نیز فصل آبیاری محصولاتی مانند ذرت که مصرف آب زیادی دارند گذشته است. از همین رو اگر بارش مناسبی رخ دهد می‌توان به احیاء سراب نیلوفر امیدوار بود.

رئیس محیط زیست شهرستان کرمانشاه درباره وضعیت زیستمندان سراب نیلوفر پس از خشک شدن قسمتی از آن نیز اظهار کرد: اکثر زیستمندان می‌توانند در چنین شرایطی به سمت چاله‌هایی که رطوبت دارد بروند و حیات خود را حفظ کنند. برخی نیز به لایه‌های پایین خاک که هنوز مرطوب است نفوذ می‌کنند.

پیش از این نیز در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۴۰۱ سراب نیلوفر کرمانشاه به طور کامل خشک شد. این سراب در گذشته زیستگاه گل‌های نیلوفر آبی بود که به دلیل شرایط خشکسالی این گونه‌ از دست رفت و تلاش‌ها برای احیاء آن تاکنون به نتیجه نرسیده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080502965
  • خبرنگار : 50181