از ضعف در زیرساخت‌ها تا بروز و ظهور خانە مسافرها در گردشگری کردستان

گردشگری در کردستان، استانی با جاذبەهای طبیعی، تاریخی و فرهنگی فراوان کە هموارە بە عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری شمال غرب ایران شناختە می‌شود و سالانە گردشگران داخلی و خارجی زیادی را بە سوی خود جذب می‌کند، با چالش هایی روبه رو است.

آب‌وهوای معتدل و مطلوب، طبیعت بکر و بی‌نظیر، بافت‌های تاریخی فراوان با فرهنگی غنی و مردمانی خونگرم، همگی دست بە دست هم دادەاند تا کردستان را بە یکی از مقاصد جذاب و دیدنی ایران برای گردشگران تبدیل شود.

باوجود همە ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری استان، این صنعت همچون سایر حوزەها با چالش‌ها و مشکلاتی از نبود زیرساخت‌ها گرفتە تا کمبود اقامتگاەها و بروز و ظهور تورهای گردشگری غیرمجاز تا خانەمسافرهای غیررسمی روبەرو است کە مسیر توسعە گردشگری استان کردستان را با فراز و فرودهای بسیاری همراە کردە است.

نبود فرودگاە 

در مبحث توریسم و گردشگری، فرودگاە ویترین هر کشور و استانی است، زیرا فرودگاەها اولین ایستگاە ورود گردشگران بە یک کشور و یا استان هستند، بە همین دلیل وجود فرودگاە از نظر زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها نقش تاثیرگذاری در گردشگری دارند.

رئیس گروە تبلیغات و بازاریابی گردشگری کردستان گفت: چالش‌های حوزە گردشگری استان کردستان عمدتا بە حوزە زیرساخت‌ها برمی‌گردند.

آوات مکاری در گفت‌وگو با ایسنا نبود پرواز و فرودگاە را یکی از دلایل عدم توسعه صنعت گردشگری استان کردستان برشمرد و اظهار کرد: فرودگاه‌ها نقش بارزی را در تسهیل، رونق و توسعه صنعت گردشگری ایفا می‌کنند، این در حالی است کە در استان کردستان عملا چیزی بە عنوان فرودگاە وجود ندارد.

وی عنوان کرد: همچنین وجود زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی در جذب سرمایەگذار خارجی و داخلی بسیار تاثیرگذار است، وقتی کە یک سرمایەگذار بداند کە هیچ فرودگاە و پروازی وجود ندارد، عملا از سرمایەگذاری در استان منصرف می‌شود.

مکاری بیان کرد: بسیاری از رویدادها و همچنین اشخاص بزرگ و شناختە شدە بە دلیل نبود فرودگاە در استان کردستان حضور پیدا نمی‌کنند، لذا حل این مسئلە نیازمند سیاست‌گذاری‌های کلان کشوری و وزارتخانەای است و از عهدە اداره میراث فرهنگی خارج است.

کمبود واحدهای اقامتی و ظهور خانە مسافرها

دومین چالش در بحث ورود گردشگر بە کردستان، مربوط بە مراکز اقامتی است و بە نظر می‌رسد مراکز اقامتی برای اسکان گردشگران در طول مدت حضور در استان نسبت بە حجم مسافران بسیار اندک است.

وی یکی از چالش‌های گردشگری استان را در بحث کمبود اقامتگاەها دانست و گفت: تمام اقامتگاەهای ما بە صورت رسمی و غیر رسمی و اضطراری حدود ۱۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد این در حالی است کە تنها در شش ماهە نخست سال جاری بیش از ۳۰ میلیون گردشگر بە استان کردستان سفر کردەاند.

رئیس گروە تبلیغات و بازاریابی گردشگری کردستان عنوان کرد: نبود ظرفیت و گنجایش کافی اقامتگاەهای رسمی سبب بروز و ظهور پدیدەای بە نام خانە مسافرها شدە کە معضلاتی را در بحث گردشگری پدید آوردە است.

آوات مکاری اظهار کرد: خانە مسافرهای شهری و روستایی روزبەروز در حال افزایش هستند و اگرچە هرچند ماە یک بار بر این موضوع نظارت می‌شود، اما تاکنون جوابگو نبودە است و هرروز شاهد افزایش خانە مسافرهای بیشتری در شهر و روستا هستیم.

تورهای غیرمجاز آفت مسافرت و گردشگری

گردش و تفریح به ویژه طبیعت گردی آن هم به صورت گروهی، نقش مهمی در افزایش روحیه و سلامت روان دارد. در این میان برای انتخاب تورهای طبیعت گردیِ مناسب، توجه به مجوزهای شرکت‌های گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

متاسفانە در سال‌های اخیر افزایش تورهای غیرمجاز گردشگری مشکلات فراوانی را برای آژانس‌های گردشگری و بە ویژە برای گردشگران به ارمغان آوردە است.

 مکاری در ادامە تصریح کرد: یکی از چالش‌های گردشگری استان در بحث تور و تورگردانی غیرمجاز است کە روزبەروز در حال افزایش است.

وی ادامە داد: نبود شغل و درآمد کافی برای جوانان یکی از دلایل اصلی ایجاد این تورهای گردشگری غیرمجاز در داخل استان است، لذا با صحبت‌هایی کە با پلیس فتای استان صورت گرفتە این موضوع تاحدودی قابل کنترل است.

مکاری بیان کرد: باید این موضوع را بە مردم اطلاع‌رسانی کرد کە هر اتفاقی بنا بە هر دلیلی در این تورها اتفاق بیفتد بە دلیل اینکە مجوز رسمی از ادارە میراث فرهنگی دریافت نکردەاند، خود فرد باید مسئولیت آن اتفاق را بپذیرد.

تبلیغات گردشگری استان کردستان با چالش مواجه است

یکی از عوامل موثر در جذب گردشگران داخلی و خارجی بە استان کردستان بحث تبلیغات گردشگری است کە متاسفانە مبحث تبلیغات گردشگری و تولید محتوا در حوزه میراث‌فرهنگی استان همواره با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است.

رئیس گروە تبلیغات و بازاریابی گردشگری کردستان گفت: معرفی گردشگری استان از طریق فضای مجازی و یا حتی تبلیغات فیزیکی و کاغذی نیز با کمبود اعتبار جدی مواجە هستند و بە دلیل افزایش قیمت‌ها نتوانستەایم بە خوبی در این زمینە فعالیت کنیم.

کمبود نیروی متخصص، چالش حوزه گردشگری

یکی از بخش‌هایی که نیاز اصلی استان است تربیت نیروی ماهر و متخصص در حوزه گردشگری است‌، اما نیروی توانمند که بتواند راهنمای گردشگر باشد بسیار کم است.

آوات مکاری در این خصوص اظهار کرد: اقدامات پژوهشی و آموزشی بسیاری کە توسط دانشگاەها در حوزە گردشگری انجام شدە، متاسفانە نتوانستە است بسیار تاثیر گذار باشد.

وی بە وجود رشتە گردشگری در میان رشتەهای دانشگاهی اشارە و افزود: دانشجویانی هم کە در حوزە گردشگری تحصیل کردە و بعدها فارغ‌التحصیل شدەاند نیز نتوانستەاند آنچنان کە شاید و باید در حوزە گردشگری موثر باشند.

مکاری بیان کرد: در حال حاضر بومگردی‌ها نقش بسزایی در توسعە گردشگری استان داشتەاند، اما باید توجە داشت کە این موضوع باید بە صورت کاملا کنترل شدە انجام شوند تا تبدیل بە خانە مسافر نشوند.

وی در ادامە عنوان کرد: همچنین بحث مبلمان شهری، خیابان‌ها، پیادەراەها، روشنایی معابر و پارک‌ها و حتی تپەها چالش‌های تاثیرگذاری در حوزە گردشگری استان است.

وی با بیان اینکە سیاست‌گذاری‌های حوزە گردشگری در سطح کلان انجام و ما تابعی از این سیاست‌ها هستیم، گفت: یکی از سیاست‌گذاری‌های انجام شدە در توسعە گردشگری استان جذب گردشگر شمال عراق از طریق گردشگری طبیعی و سلامت است.

مکاری ادامە داد: در سایر حوزەها نیز همچون بحث اقامتگاەهای بومگردی، توسعە گردشگری کشاورزی و در کل توسعە گردشگری روستایی اقدامات موثری صورت گرفتە است.

وی با اشارە بە اینکە در حوزە گردشگری شهری باید شهرداری‌ها ایجاد پارک‌های موضوعی با تم گردشگری را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: از آنجایی کە خریداری خانەهای تاریخی نیازمند بودجە خاصی است، این حوزە بە بخش خصوصی واگذار شدە است.

مکاری افزود: واگذاری خانەهای تاریخی بە بخش خصوصی و تبدیل این خانەها بە اقامتگاە‌ها و غذاخوری‌های سنتی نقش موثری در معرفی استان و توسعە گردشگری خواهد داشت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403080502850
  • خبرنگار : 50294