مدیر پایگاه ملی تاق بستان:

مقدمات تبدیل گورستان پارتی تاق بستان به سایت موزه فراهم می‌شود

مدیر پایگاه ملی تاق بستان کرمانشاه گفت: حصارکشی اطراف محوطه، تامین روشنایی، نصب سیستم‌های حفاظتی و اجرای کاوش‌های باستان شناسی، مقدمات مورد نیاز برای تبدیل گورستان پارتی تاق بستان به سایت موزه است.

محمدمهدی فیض آقایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به فراهم شدن مقدمات تبدیل گورستان پارتی تاق بستان به سایت موزه، اظهار کرد: از مجموع حدود هشت هکتار مجموعه فرهنگی تاریخی تاق بستان حدود چهار هکتار آن را گورستان پارتی تشکیل می‌دهد که در حال حاضر مردم از آن بازدید نمی‌کنند. 

وی به کشف این محوطه در دهه ۴۰ اشاره کرد و افزود: این محوطه یک بار در سال ۱۳۴۷ توسط دکتر مرحوم سیف الله کامبخش فرد و بار دیگر در سال ۱۳۹۵ توسط دکتر علی بیگی مورد کاوش قرار گرفت که در آن ۴۰ خمره حاوی مردگانی که به شکل جنین تدفین شده بودند، کشف شد. 

مدیر پایگاه ملی تاق بستان با بیان اینکه این محوطه می‌تواند جذابیت‌های زیادی برای مردم و گردشگران داشته باشد، عنوان کرد: نوع تدفین مردگان در زمان اشکانیان که به شکل جنین همراه با آذوقه آنها را در داخل خمره‌ها قرار می‌دادند و اینکه دهانه خمره‌ها به سمت شرق بود - جایی که آفتاب طلوع می‌کند- از مسائلی است که می‌تواند برای مردم جذابیت داشته باشد تا اینگونه از بخشی از تاریخ گذشته خود آگاه شوند. از این جهت طی چند سال اخیر برنامه ریزی‌هایی را برای تبدیل گورستان پارتی به یک سایت موزه آغاز کردیم، اما این کار نیازمند برخی مقدمات بود که در حال انجام است. 

فیض آقایی با بیان اینکه یکی از این اقدامات حصارکشی اطراف گورستان پارتی است، افزود: بخشی که نیاز به حصار کشی دارد حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ متر است که تاکنون حدود ۵۰۰ متر آن را انجام داده‌ایم و فقط حدود ۲۰۰ متر مانده که منتظر صدور مجوز شهرداری برای تکمیل آن هستیم. 

وی خاطرنشان کرد: تامین روشنایی و نصب سیستم‌های حفاظتی اقدام دیگری است که برای انجام آن به حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

مدیر پایگاه ملی تاق بستان ادامه داد: از سال ۱۳۴۷ تاکنون بهره بردار این محوطه باستانی میراث فرهنگی بوده، اما سند آن به اسم یک نهاد دیگر است که باید این انتقال سند را به اسم میراث فرهنگی انجام دهیم. 

وی گفت: پس از پایان این مقدمات می‌توانیم اجرای کاوش‌های باستان شناسی جدید را در محوطه داشته باشیم تا به یک سایت موزه تبدیل شود و به نظر می‌رسد این محوطه به یک تا دو فصل کاوش دیگر نیاز داشته باشد.

به گفته این مسئول، در صورتی که گورستان پارتی تاق بستان سایت موزه شود، اولین سایت موزه در نوع خود در غرب کشور خواهد بود. 

انتهای پیام 

  • شنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080502844
  • خبرنگار : 50184