جزئیات ۱۴ مگاپروژه برای گذر از اوج بار مصرف برق ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت توانیر جزئیات اجرای ۱۴ مگاپروژه برای عبور از دوره اوج بار مصرف برق سال ۱۴۰۴ را تشریح کرد و گفت: رژیم استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی از ماه‌های گذشته آغاز شده است و بر این اساس تا قبل از تیر و مرداد سال آینده نیروگاه‌های برق آبی صرفا برای مصارف آب پایین دست و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی امروز در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشستی خبری با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای ۱۴ مگاپروژه برای سال ۱۴۰۴، اظهار کرد: این پروژه‌ها برای عبور از اوج بار ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده که یکی از مهمترین آن‌ها تکمیل پروژه‌های در دست ساخت نیروگاهی است.

وی با بیان اینکه ۳۶۲۹ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور از طریق نیروگاه‌های جدید الاحداث برق حرارتی افزوده خواهد شد، اظهار کرد: همچنین برای افزایش ظرفیت ۲۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های مقیاس کوچک و ۶۰۰ مگاواتی  واحدهای بخش خصوصی برنامه ریزی شده است.

رجبی مشهدی با بیان اینکه ۱۲۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌هایی است که باید تعمیر شوند که ۱۱۰ هزار مگاوات به نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه‌های اتمی و ۱۳ هزار مگاوات به نیروگاه‌های برق آبی مربوط می‌شود، گفت: تا امروز حدود ۱۸ هزار مگاوات از نیروگاه‌های کشور برای تعمیرات از مدار خارج شده‌اند و به تدریج تعمیر می‌شوند.

وی افزود: پیش بینی شده است ۱۱۹۱ مگاوات از طریق ارتقای نیروگاه‌های گازی با تعویض پره‌ها و سایر موارد به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، همچنین حدود ۱۲۴۰ مگاوات با تعمیر نیروگاه‌های بخار که قدیمی هستند به این ظرفیت افزوده می‌شود.

رجبی مشهدی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید برق در حوزه تجدیدپذیرها گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی شده است تا پایان سال جاری ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود؛ به عبارت دیگر ظرفیت ۱۳۰۰ مگاواتی تجدیدپذیر کشور به ۱۸۰۰ مگاوات ارتقا یابد. ضمن اینکه مقرر است تا پایان سال آینده ۳۰۰۰ مگاوات به این ظرفیت افزوده شود. بر این اساس تا پایان سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید تجدیدپذیر از ۴۰۰۰ مگاوات عبور خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در تلاش هستیم ۱۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌هایی که در اختیار وزارت صمت، وزارت نفت و سایر بخش‌های دولت است اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه رژیم استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی از ماه‌های گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: این امر برای بهره‌مندی از حداکثر انرژی نیروگاه‌های برق آبی برای تابستان سال آینده صورت گرفته است و تا قبل از تیر و مرداد سال آینده نیروگاه‌های برق آبی صرفا برای مصارف آب پایین دست و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه ۱۵۵ طرح انتقال و فوق توزیع که نیازمند توسعه هستند برای بهبود انتخاب شده‌ است، افزود:۱۸۷۱ کیلومتر مدار به شبکه انتقال برق کشور اضافه خواهد شد و علاوه بر آن ۱۰ هزار و ۵۷۳ مگاولت آمپر نیز به ظرفیت ترانسفورماتورهای کشور از این طریق اضافه می‌شود.

وی به بخش توزیع کشور اشاره کرد و گفت: ۲۸ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار آلومینیومی جایگزین کابل‌های مسی خواهد شد. همچنین ۱۷۵۰ مگاوات خازن به شبکه سراسری در بخش انتقال و ۱۰۰۰ مگاوات در بخش توزیع اضافه شود.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه به برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد کنتورهای هوشمند برق اشاره کرد و گفت: مقرر شده است در دو سال آینده تعداد کنتورهای هوشمند از ۹ میلیون کنتور فراتر رود. از ابتدای دولت چهاردهم حدود ۵۰۰ هزار کنتور هوشمند با اولویت مشترکان پرمصرف نصب شده است.

وی همچنین به برنامه‌ریزی در حوزه مدیریت و بهینه سازی مصرف پرداخت و افزود: جایگزینی حداقل یک میلیون دستگاه موتور BLDC برای موتور کولرهای آبی با هدف کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق از جمله این برنامه‌هاست. همچنین پیش‌بینی شده تعداد یک میلیون دستگاه کولرگازی تا پایان سال آینده در صورت اخذ مجوزهای لازم جایگزین کولرهای گازی استاندارد شود و از این ظریق بهینه سازی مصرف صورت می‌گیرد.

رجبی مشهدی به استفاده از ظرفیت‌های وارداتی برق در زمان اوج بار مصرف اشاره کرد و گفت: در این زمینه مذاکراتی با کشورهای همسایه آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه از پیش‌بینی برنامه مفصل برای جمع آوری رمز ارزهای غیرمجاز خبر داد و تصریح کرد: به نظر می رسد با همکاری دستگاه‌های نظامی، امنیتی، قضایی بتوانیم جهش قابل ملاحظه‌ای را شاهد باشیم.

وی جذب سرمایه‌گذاری در سمت عرضه و تقاضا را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده صنعت برق عنوان کرد و افزود: بر این اساس افرادی که ظرفیت تولید برق داشته باشند،  می‌توانند از طریق تابلوی آزاد و سرمایه گذارانی که نیروگاه تجدیدپذیر دارند از طریق تابلوی سبز برق مازاد خود را عرضه کنند. همچنین برای آن دسته از افرادی که در حوزه بهینه‌سازی مصرف و مدیریت مصرف تلاش می‌کنند می‌توانند از گواهی صرفه‌جویی یا گواهی برق صرفه‌جویی استفاده و در اختیار صنایع کشور قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع در این ۱۴ مگاپروژه برنامه‌ریزی کاملی انجام شده و در صدد تامین و تزریق منابع مالی آن هستیم.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۴ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403080402642
  • خبرنگار : 71498