امام جمعه قم:

جزایر سه گانه ایران غیر قابل مذاکره است/ تسلیم هیچ توطئه‌ای نخواهیم شد

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه جزایر سه گانه ایران غیر قابل مذاکره و چانه‌زنی است، اظهار کرد: تسلیم هیچ توطئه ای برای از دست دادن یک وجب از خاک ایران نخواهیم شد و دوران حکومت پادشاهانی که سرزمین‌های ما را از دست می‌دادند گذشته است.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه چهارم آبان در مصلی قدس قم گفت: کانون مرکزی عبادت در اسلام، فردی با قلب خاضع و خاشع در پیشگاه خداوند است اما هرگز عبادت در این چهارچوب محدود نشده است؛ عبادات شعاع گستره‌ای دارد که از تعلق به خدا و نماز آغاز می‌شود تا عبادت اجتماعی همچون مراسم حج و نماز جمعه که همه بر محور توحید است.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: عبادت در منطق اسلام، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، نظامی(جهاد) و اقتصادی می‌شود و گاهی شعاعی پیدا می‌کند که تمام رفتار و اعمال با قصد تقرب به خدا انجام می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: مکتب عبادی اسلام، عبادت را به گونه‌ای دامنه دار و دارای شعاع گسترده تفسیر می‌کند که کانون آن خضوع و خشوع در برابر خداوند است.

امام جمعه قم در خطبه دوم ضمن گرامیداشت یاد شهدای مقاومت اظهار کرد: سید هاشم صفی الدین به تنهایی یک امت بود انسان هوشمند و مجاهد دلیر و فرمانده‌ای بصیر بود و هر یک از این شهدا شایسته تکریم‌ها و سخنرانی‌های بیش از این هستند.

وی یادآور شد: آنچه امروز درباره جزایر سه گانه مطرح می‌شود موضوع جدی است؛ تجربه ۸ سال دفاع مقدس در برابر چشمان همه دنیا قرار دارد در حالی که صدام از هر سو حمایت شد اما ملت ایران و نیروهای بسیج، ارتش و سپاه دست تنها در برابر جهانی از کفر و ستم ایستادند و داغ اینکه وجبی از خاک ایران جدا شود را بر دلشان گذاشتند امروز هم بدانند جامعه و جوانان ما بیدارند.

اعرافی بیان کرد: برخی در لعابی از ملیت گرایی این مسئله را مطرح می‌کنند که مسئله فلسطین ارزش دارد که برای آن سرمایه گذاری شود؛ باید گفت اولا مقوله فلسطین یک مقوله انسانی است، ثانیا منطق اسلام حمایت از مظلومان مورد ستم را تکلیف می‌کند و مهم‌تر اینکه مسئله فلسطین، مسئله کشورهای منطقه است زیرا پشت سر رژیم صهیونیستی نقشه شیطانی سیطره بر اسلام و امت مسلمان قرار دارد.

امام جمعه قم اضافه کرد: رژیم صهیونیستی به منطقه محدود نیست بلکه تمدنی و جهانی و رویارویی ستمگران غربی با عظمت اسلام است؛ بنابراین مسئله فلسطین انسانی و اسلامی است و همه کشورهای منطقه باید در برابر آن موضع داشته باشند و ملت ما با بصیرت و با اطاعت از رهبر معظم انقلاب در خصوص فلسطین معامله نخواهد کرد.

وی گفت: گفته می‌شود آیا زمان آن نیست که فلسطین به دو کشور تقسیم شود که این حرف درست نیست و معتقدیم باید انتخاباتی برگزار شود و هر حکومتی از دل آن بیرون آمد بر فلسطین حاکم شود در غیر این صورت کارزار سخت، قضاوت خواهد کرد و طرح دو کشوری موضوع باطل و با هیچ منطقی سازگار نیست و امت اسلام معتقد به یک فلسطین و جهاد در راه خدا برای آزادی فلسطین است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این سوال نیز مطرح است که آیا محور مقاومت امروز تضعیف شده افزود: امروز رهبران مقاومت به شهادت رسیدند و هزاران نفر بر اثر جنایات رژیم اشغالگر جان خود را از دست دادند اما رژیم صهیونیستی امروز در موضع فعال نیست و در درون خود ناامن است و در جایگاه بی آبرویی قرار گرفته و فقط تلاش می‌کند خود را حفظ کند.

اعرافی اعلام کرد: حزب الله ضامن عظمت لبنان است راه شهیدان ادامه پیدا خواهد کرد و امت اسلام پشیتیابی خواهد کرد؛ در این همدلی‌ها زنان و مردانی که نهایت همکاری را با مردم لبنان داشتند نشان دادند افتادن پرچم یک فرمانده به معنای فروافتادن پرچم مقاومت نیست.

وی عنوان کرد: امروز جبهه جدید قدرت اقتصادی در بریکس شکل گرفته و حضور ایران در این اجلاس نشان از تحول جدید خواهد بود یک جانبه گرایی غربی‌ها و آمریکا شکسته خواهد شد و جریانات اقتصادی جدید شکل خواهد گرفت.

امام جمعه قم ضمن قدردانی از زحمات استاندار سابق قم، یادآور شد: ارتقاء فرهنگی، حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی، حمل و نقل، محیط زیست، آب و آینده آن ارتقا شهرسازی ایرانی و اسلامی، توجه به ازدواج جوانان، مسکن و ارتقاء زیرساخت‌های بین‌المللی، آموزش و پرورش و نخبگان و مهار فساد باید مورد توجه قرار گیرد.   

انتهای پیام

  • جمعه/ ۴ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403080402596
  • خبرنگار : 50455