جمالیان:

صنایع به فکر استفاده از ظرفیت‌های انرژی‌ تجدیدپذیر باشند

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع باید به فکر تولید برق و استفاده از ظرفیت‌های انرژی تجدیدپذیر باشند.

سید محمد جمالیان، جمعه ۴ آبان در جلسه هم اندیشی با تشکل‌های صنعتی و اقتصادی استان مرکزی اظهار کرد: در خصوص بحث تغییر عناوین شغلی، کارگران بسیار اعتراض دارند و این مسئله برای کارفرمایان نیز هزینه‌بر شده است. این موضوع را پیگیری کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این بخشنامه باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه خیلی از قوانین جاری کشور در تضاد با یکدیگر هستند گفت: کار خوبی که در مجلس دوازدهم در حال انجام است، تغییر قوانین زائدی است که دیگر کارایی ندارند. قانون جامع سلامت آماده شده است و همین کار در بخش‌های دیگر نیز اجرایی می‌شود.

جمالیان با بیان اینکه ما ۱۵ هزار قانون داریم که سه تا چهار برابر سایر کشورهاست افزود: قوانین نامعتبری که کارایی خود را از دست داده‌اند حذف می‌شوند و قوانینی که در تداخل و تضاد هستند اصلاح خواهند شد.

وی اضافه کرد: صادقانه می‌گویم اگر تولیدکنندگان در بحث تامین انرژی به فکر خودشان نباشند، سال آینده با چالش جدی‌تری مواجه خواهند بود. باید خود صنایع به فکر تولید برق و استفاده از ظرفیت‌های انرژی تجدیدپذیر باشند.

جمالیان افزود: با این وضعیت پیک مصرف و با کاهش بهره وری نیروگاه‌ها، سال آینده ممکن است به کسری ۳۰ هزار مگاواتی هم برسیم.

وی تصریح کرد: بی تعارف، پیشرفت در استفاده از انرژی تجدیدپذیر بسیار کم است. زمین نیروگاه کارخانه آلومینیوم هنوز تعیین تکلیف نشده و مسئولین در واقعیت هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی‌دهند.

جمالیان با بیان اینکه صنایع و تولیدکننده‌ها با چالش تامین منابع مالی و نقدینگی مواجه هستند گفت: کارخانه‌های ما، نقدینگی برای ادامه حیات ندارند که این موضوع را با وزیر اقتصاد مطرح کردیم و قول مساعد داد که در نیمه دوم سال کمک‌هایی را داشته باشد. اگر این کار انجام نشود با چالش جدی مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم اراک ادامه داد: صنایع وابسته به کشاورزی به دلیل تعلل در پرداخت مطالبات گندم‌کاران دچار خسران شده‌اند.

وی اضافه کرد: ناترازی مالی در بانک‌ها نیز وجود دارد و پرداخت تسهیلات به خوبی انجام نمی‌شود ولی امیدواریم در حوزه تولید و صنعت پرداخت تسهیلات سریعا انجام شود.

جمالیان با بیان اینکه بحث توسعه تجارت نیز موانع زیادی دارد گفت: مشکلات ارزی زیادی وجود دارد ولی در هفته آینده بخشنامه‌هایی صادر می‌شود تا تعدادی از مشکلات تعهدات ارزی برطرف شود.

وی اضافه کرد: در خصوص قانون مشاغل سخت و زیان آور، پیشنهادات شما را به مسئولین خواهیم گفت و پیگیری می‌کنیم.

علی جودکی، مدیرکل صمت استان مرکزی نیز اظهار کرد: استان مرکزی به لحاظ صنایع مادر در رتبه اول کشور، به لحاظ تعداد واحد صنعتی در رتبه پنجم و به لحاظ تعداد واحدهای بزرگ بالای ۱۰۰ کارگر در رتبه چهارم کشور است. در صنایع ریلی، آرایشی و بهداشتی و ایزوگام در رتبه نخست کشور هستیم.

وی با بیان اینکه توسعه همه جانبه در استان مرکزی شکل نگرفته است افزود: میزان تقاضای سرمایه گذاری در استان بالاست ولی به دلیل نبود زیرساخت نمی‌توانیم سرمایه‌گذاران را بپذیریم.

جودکی اضافه کرد: نسبت تبدیل جواز تاسیس به پروانه بهره برداری در استان مرکزی ۴۸ درصد است به دلیل اینکه زیرساخت لازم را نداریم.

وی با بیان اینکه ما تقریبا در هیچ شهرستانی امکان توسعه شهرک‌های صنعتی را نداریم گفت: ما در ۵ شهرستان استان مرکزی نیروی کار نداریم و مجبور شده‌ایم از اتباع نیرو بگیریم.

منوچهر توسطی، رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز اظهار کرد: شرایط اقتصادی و اجتماعی، خوب نیست و نباید زمان را از دست بدهیم. افزایش نرخ ارز و طلا به شدت بر روی زندگی مردم تاثیر دارد.

وی با اشاره به بحث ناترازی انرژی گفت: هرساله ناترازی انرژی وجود دارد و مسئولین برای رفع این مشکل، هر سال دیواری کوتاه‌تر از دیوار تولید پیدا نمی‌کنند که نشان از ناترازی مدیریت در سطح کلان است و با این وضع، جهش و رشد اقتصادی اتفاق نمی‌افتد.

توسطی با تاکید بر ضرورت بهبود فضای کسب و کار گفت: طبق قانون، واحدهای صنعتی و تولیدی نباید در زمان کسری انرژی، قطعی برق و گاز و خدمات مخابرات داشته باشند. سه روز قطعی برق صنایع در هفته فاجعه است.

وی با بیان اینکه نیروی کار، ارزشمندترین حلقه در زنجیره کار است تصریح کرد: قانون کار باید اصلاح شود تا کارفرما و نیروی کار، حقوق مساوی داشته باشند.

توسطی ادامه داد: قانون مشاغل سخت و زیان آور به عنوان یک معضل شناخته می‌شود و در همه سطوح، همه گیر شده است و مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر تامین نقدینگی صنایع گفت: با این وضع تورم، تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی واجب است و اگر بانک‌ها، پولی در اختیار تولید کننده قرار ندهند چرخ تولید نخواهد چرخید.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۴ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403080402590
  • خبرنگار : 50598