مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مطرح کرد

ضرورت تقویت ترانزیت چابهار برای افزایش امنیت ایران 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: امنیت بین‌المللی تابع اقتصاد بین‌المللی است، بنابراین، برای افزایش امنیت ایران، به‌ویژه در شرق کشور، باید به تقویت ترانزیت چابهار توجه کنیم.

حمیرا ریگی، شامگاه ۳ آبان‌ماه در سومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق اظهار کرد: اندیشه و بنیان‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار بر اساس مطالعات طرح توسعه محور شرق انجام شد. این طرح یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در دهه اول انقلاب برای برون‌رفت از بن‌بست‌های توسعه و رفع محرومیت در شرق کشور، به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: طرح توسعه محور شرق، نقش کریدوری و ترانزیتی چابهار را به‌عنوان پل ارتباطی کریدورهای بین‌المللی برجسته می‌کند.

وی بیان کرد: بر این باوریم که با عدم توجه کافی، این ایده‌ها تنها به شعار تبدیل خواهند شد. هدف دیگر این طرح، افزایش سهم بندر اقیانوسی چابهار در بازرگانی داخلی و خارجی و ترانزیت کالا است.

ریگی با بیان اینکه اقتصاد، زیربنای تحولات سیاسی چه در داخل ایران و چه در جهان است، بیان کرد: از آنجا که امنیت بین‌المللی تابع اقتصاد بین‌المللی است بنابراین، برای افزایش امنیت ایران، به‌ویژه در شرق کشور، باید به تقویت ترانزیت چابهار توجه کنیم و این کارگروه در راستای این سیاست‌ها شکل گرفته است.

وی گفت: کارگروهی به ریاست دکتر محمدی و دبیری سازمان منطقه آزاد چابهار با حضور استانداری‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی و مدیران مناطق آزاد شرق کشور تشکیل شده است. این کارگروه قصد دارد طرح کریدور شمال غرب و جنوب شرق تبریز و چابهار را به‌عنوان مثلث لجستیکی طلایی توسعه دهد. فعال‌سازی ظرفیت‌های نهفته این مثلث و استفاده از امکانات مناطق مذکور و ایجاد شبکه حمل‌ونقل و ترانزیت در مسیرهای مورد نظر است که می‌تواند موجب بهره‌برداری مناسب اقتصادی از این ظرفیت‌ها باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور، ظرفیت قابل توجهی برای دسترسی آسیای میانه و حوزه قفقاز به آب‌های آزاد بین‌المللی محسوب می‌شود و برای بهره‌برداری بهینه از این فرصت،‌ علاوه بر توسعه ظرفیت‌های لجستیکی چابهار،‌ با هدف تسهیل دسترسی و افزایش حجم ترانزیت و حمل‌ونقل کالا بین اقیانوس هند و آسیای میانه، توسعه کریدور شرق در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفته و از طریق «کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق» پیگیری می‌شود.

ریگی تصریح کرد: محور ترانزیتی شرق از چابهار تا سرخس به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تبادلی و حمل‌ونقلی در منطقه بوده و بهترین امکان دسترسی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به اقیانوس هند و آبهای آزاد است که سالانه ظرفیت ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا را دارد.

وی یادآور شد: توسعه این کریدور و افزایش ترافیک کالا در آن، باعث ارتقای شاخص‌های اقتصادی استان‌های شرق کشور نیز خواهد شد. ضمن اینکه در توسعه منطقه ساحلی مکران که مورد تاکید رهبری و دولت است؛ نقش قابل توجهی ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۴ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080402527
  • خبرنگار : 50549