مدیر رادیو نمایش:

از صدای هنرمندان پیشکسوت با هوش مصنوعی بی‌رویه استفاده نشود

مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش حضور صداوسیما در مجامع بین‌المللی را راهبردی دانست و با این تاکید که باید هدفمند، حساب‌شده و دقیق از فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی بهره برد و آن را تسخیر کرد نه اینکه مرعوبش شد، به بازسازی صدای زنده‌یاد حمید منوچهری اشاره کرد و گفت: از صدای هنرمندان پیشکسوت با هوش مصنوعی بی‌رویه استفاده نشود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، محسن سوهانی به اهمیت حضور سازمان صداوسیما در مجامع بین‌المللی به ویژه ABU پرداخت و با اشاره به سه کارکرد ویژه نهادهای بین‌المللی گفت: این نهادها اولاً کارکرد تنظیم‌گری دارند که ایجاد همگرایی در سطح کلان راهبردی بین کشورهای مختلف را هدف قرار می‌دهد. دوم، فضایی برای هم‌افزایی، تعامل اثربخش به اشتراک گذاشتن دستاوردها و همچنین امکان تولیدات مشترک فراهم می‌کنند که می‌توان از آن به دیپلماسی سازمان‌های رسانه‌ای تعبیر کرد. سوم ایجاد فضای رقابتی که برای توسعه و پیشرفت بسیار لازم است.

او افزود: حضور سازمان صداوسیما در مجامع بین‌المللی به خصوص ABU که بزرگترین مجمع رسانه‌ای دنیاست، بسیار مهم و راهبردی تلقی می‌شود. ارزیابی من از این دوره از مجمع مثبت است و ارائه‌هایی که صورت گرفت بسیار خوب و حرفه‌ای بود. این نشان می‌دهد کشورهای مختلف در زمینه‌های گوناگون رسانه‌ای، به ویژه فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی، دغدغه‌مند و پیگیر هستند.

سوهانی تأکید کرد: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های رسانه‌ای جهان، لازم است در این آوردگاه رقابتی هم زمینه‌ها و هم فضای فعالیت رقبا را به خوبی رصد کند تا بتوانیم به روز مسیر توسعه‌مان را پیش ببریم.

مدیر رادیو نمایش ادامه داد: ویژگی رسانه‌هایی که موفق ظاهر شدند، سیاست‌گذاری راهبردی دقیق، تحول‌گرایی و به روز بودن، همگرایی خوب در راستای تحقق سیاست‌ها و استفاده هدفمند و بهینه از فناوری‌های روز است. به عنوان مثال در همین رادیو نمایش بخش کودک را راه‌اندازی کردیم و برای من جالب بود که این موضوع در ارائه بسیاری از کشورها وجود داشت. همچنین بحث هوش مصنوعی که این روزها به آن توجه ویژه‌ای می‌شود و یکی از داغ‌ترین بحث‌های جهان است.

سوهانی سپس به محور اصلی سخنرانی‌اش اشاره کرد و گفت: محور اصلی سخنرانی من بررسی جنبه‌های مختلف کارکرد هوش مصنوعی در رسانه، به ویژه رادیو بود. این حوزه نیز مانند هر زمینه‌ای هم فرصت‌هایی دارد و هم تهدیدهایی. باید آینده‌پژوهانه و آگاهانه با آن مواجه شد. جایگاه ظرفیت‌هایی نظیر هوش مصنوعی، دستیاری انسان است و مکمل و تسهیل‌کننده خلاقیت انسانی.

او اظهار کرد: سپهر رقابت رسانه‌ای دنیا به این فناوری‌های نوین توجه ویژه دارد و نباید از قافله عقب ماند. مثلاً کمپانی Futuri Media سه سال پیش از ایستگاه RadioGPT رونمایی کرد که اولین شبکه رادیویی مبتنی بر هوش مصنوعی در دنیا بود. در این اجلاس هم شاهد بودم رسانه‌های مختلف استفاده‌های خوبی از هوش مصنوعی به ویژه در تولید محتوا برای فضای مجازی می‌کنند.

مدیر رادیو نمایش تأکید کرد: باید هدفمند، حساب‌شده و دقیق از فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی بهره برد و آن را تسخیر کرد نه اینکه مرعوبش شد. اگر مدیریت نشده از چنین زمینه‌های تکنولوژیکی استفاده کنیم، چه بسا تهدیدهایشان بر فرصت‌ها غلبه کند.

سوهانی در پایان به نمونه‌های موردی استفاده از هوش مصنوعی در معاونت صدای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: از داده‌کاوی و مخاطب‌سنجی گرفته تا طراحی پوسترهای تبلیغاتی برنامه‌ها برای فضای مجازی و بازسازی صدای هنرمندان فقید با هوش مصنوعی، نمونه‌هایی از دستاوردهای ما در این حوزه است که رادیو نمایش به طور ویژه با همکاری استودیو کوالیما توانست صدای زنده یاد حمید منوچهری را با هوش مصنوعی باز سازی کند. البته از منظر مدیریت رسانه تاکید دارم از صدای هنرمندان پیشکسوت با هوش مصنوعی بی‌رویه استفاده نشود تا اولاً از نظر مخاطب بی‌ارزش جلوه نکند و ثانیا راه ورود را بر نیروهای جوان و جایگزین نبندد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403080302230
  • خبرنگار : 71404