معاون استانداری خراسان رضوی:

۲۰ میلیون مترمکعب کسری گاز در زمان اوج مصرف داریم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: در زمان پیک، نیاز خراسان رضوی به ۸۵ میلیون مترمکعب گاز می‌رسد، در صورتی که در بهترین شرایط تولید گاز ما حدود ۶۲ میلیون مترمکعب بوده است. این عدد بیانگر حداقل ۲۰ میلیون مترمکعب کسری است.

جواد خدایی در آیین رونمایی از طرح همیار گاز در خراسان رضوی که امروز (پنجشنبه، سوم آبان‌ ماه) در سالن اجتماعات شرکت گاز استان برگزار شد، بیان کرد: سال ۱۴۰۱ سرمای بسیار شدید و طاقت‌فرسایی وارد مشهد شد، دمای هوا به منفی ۱۹ درجه رسید، به‌طوری‌ که جایی را برای تعطیل کردن نداشتیم و همچنان دچار کمبود گاز بودیم. اگر با همان آهنگ پیش می‌رفتیم، شبکه را در بسیاری از نقاط استان از دست می‌دادیم.

وی اظهار کرد: کم کردن مصرف گاز، تنها راه‌ حل این مشکل بود، اما با توجه به سابقه مصرف، این کار امکان‌پذیر نبود. در نهایت، از اداره کل ارشاد اسلامی و بسیاری از هنرمندان مشهدی برای پیام‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم دعوت شد و از این بحران عبور کردیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: یک هفته پس از این اقدامات، از مرکز کنترل و برنامه‌ریزی گزارشی مبنی بر صرفه‌جویی ۳۳ میلیون مترمکعبی گاز داشتیم و جالب اینکه در اوج سرما، نسبت مصرف خانگی با کاهش دما کمتر شده بود. نتیجه آنکه می‌توان با مشارکت مردمی، میزان مصرف گاز را کم کنیم و ظرفیت پالایشگاه را افزایش دهیم.

چاره‌ای به‌جز جدی گرفتن صرفه‌جویی مصرف گاز نداریم

خدایی با تاکید بر اینکه ما چاره‌ای نداریم به‌جز آنکه در کنار پروژه‌های توسعه‌ای و بهینه‌سازی، صرفه‌جویی مصرف گاز را جدی بگیریم، بیان کرد: کاهش مصرف فقط محدود به گاز نمی‌شود، بلکه باید در مصرف برق و آب نیز صرفه‌جویی‌ها شود.

او اظهار کرد: در زمان پیک، نیاز خراسان رضوی به ۸۵ میلیون مترمکعب گاز می‌رسد، در صورتی که در بهترین شرایط، تولید گاز ما حدود ۶۲ میلیون مترمکعب بوده است. این عدد بیانگر حداقل ۲۰ میلیون مترمکعب کسری است که عمده این مصارف، در بخش خانگی با عددی حدود ۶۲ میلیون مترمکعب برآورد شده است. هر آنچه تولید می‌کنیم، صرف مصارف خانگی می‌شود.

خدایی افزود: باید با مشارکت مردم، مصارف را مدیریت کنیم. در خراسان تمام‌قد پای کار هستیم. تکنیک‌های مختلف باعث درک مردم نسبت به کمبود گاز شد. حفظ استقلال یک کشور هزینه دارد که با کارهای کوچکی مثل صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌توان در این راستا گام برداشت.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080302209
  • خبرنگار : 50972