رشته فوق‌لیسانس روان‌شناسی اعتیاد را راه‌اندازی کنید

رئیس هیئت‌ مدیره کانون انجمن‌های صنفی مراکز درمان سوءمصرف مواد کشور گفت: حضور پزشکان و روانشناسان مجرب و متخصص در حوزه درمان اعتیاد، اهمیت فراوانی دارد. این مهم در توان و تخصص هر روان‌شناسی نیست. بارها گفته‌ایم که باید رشته فوق‌لیسانس روان‌شناسی اعتیاد را در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کنند.

این بخشی از صحبت‌های مطرح‌شده در گردهمایی هم‌اندیشی انجمن صنفی درمانگران اعتیاد استان اصفهان است که با هدف «کاهش رفتارهای مخاطره‌آمیز و بهبود فعالیت‌های مراکز درمان سوءمصرف مواد در استان» امروز پنجشنبه (۳ آبان‌ماه) در تالار همایش شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

علی غلامی، رئیس هیئت‌ مدیره کانون انجمن‌های صنفی مراکز درمان سوءمصرف مواد کشور، بیان کرد: یکی از نیازهای اساسی فعلی ما راه‌اندازی مجدد سامانه آیداتیس (سامانه اطلاعات درمان سوءمصرف مواد ایران) است. به ما گفته‌اند برای فعالیت آن بودجه نیاز است، خود ما حاضریم هزینه‌های راه‌اندازی سامانه را پرداخت کنیم، چراکه بسیار حیاتی است.

وی ادامه داد: حضور پزشکان و روانشناسان مجرب و متخصص در حوزه درمان اعتیاد اهمیت فراوانی دارد. این مهم در توان و تخصص هر روان‌شناسی نیست. بارها گفته‌ایم رشته فوق‌لیسانس روان‌شناسی اعتیاد را در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کنند. پزشکان نیز باید برای نقش‌آفرینی در فرآیند بسیار دشوار درمان اعتیاد آموزش ببینند.

فریبرز خوروش، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اظهار کرد: موادمخدر از معضلات کشور بود که حل آن بعد از انقلاب بسیار مورد توجه قرار گرفت. این مسئله در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بررسی شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۳۲۶ مرکز درمان سوءمصرف مواد در استان اصفهان فعال است. بازدیدهای متعدد حکایت از حداقل تخلفات در استان اصفهان داشته است. قاطبه افراد فعال در این حوزه خود را به رعایت ضوابط علمی و قانونی پایبند می‌دانند. 

خوروش با نظر به اهمیت نقش بخش خصوصی در حوزه درمان اعتیاد یادآور شد: در استان اصفهان، فقط ۲۱ مرکز درمان سوءمصرف مواد دولتی فعال است. این مسئله نقش بخش خصوصی را در درمان اعتیاد نشان می‌دهد. درمان اعتیاد مسئله‌ ساده‌ای نیست و به‌غیراز مباحث متعدد پزشکی با ضوابط قانونی مختلفی گره خورده است. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: نقش پزشکان در حوزه درمان اعتیاد بسیار حیاتی است و این قشر باید وظایف خود را به درستی انجام دهد. پزشک باید نگاه درستی به معتاد داشته باشد. ویزیت پزشک باید با رعایت تمام ضوابط و قوانین صورت بگیرد. 

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۲۰ مرکز جدید درمان سوءمصرف موادمخدر در استان اصفهان مجوز گرفته‌اند، تأکید کرد: انجمن صنفی درمانگران اعتیاد می‌تواند در آموزش و کمک‌دهی به این مراکز نقش مهمی ایفا کند.

مهرزاد خلیلیان، رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی درمانگران اعتیاد استان بیان کرد: در سه سال گذشته، ۶۳ جلسه رسمی از سوی انجمن برگزار شده است. همچنین بیش از ۵۰ جلسه در بین جلسات رسمی برپا کرده‌ایم. ۱۵۳ مکاتبه نیز در موضوعات مختلف ازجمله با معاونت غذا و داروی استان اصفهان داشته‌ایم. این مکاتبات در مسائل گوناگون صنفی، مانند تعرفه، وضعیت نظارت بر مراکز و تعامل با سازمان‌ها بوده است.

خلیلیان با تأکید بر اینکه انجمن صنفی درمانگران اعتیاد استان در عرصه‌های ملی حضور مهمی داشته است، ادامه داد: هم‌اکنون به‌خاطر حق عضویت و اسپانسرها کمی مشکلات مالی انجمن بهتر شده است.

رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی درمانگران اعتیاد استان اصفهان بیان کرد: در حوزه فعالیت مجازی ضعف‌هایی داریم که باید برطرف شود. در عرصه آموزش و بازآموزی اقدامات مهمی انجام شده است و می‌توان گفت اصفهان رتبه اول را در کشور دارد.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403080302207
  • خبرنگار : 50666