معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

سرشماری عمومی کشاورزی مهم‌ترین رویداد آماری سال ۱۴۰۳ است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: مهم‌ترین رویداد آماری سال ۱۴۰۳ یعنی سرشماری عمومی کشاورزی از تاریخ ۱۲ آبان تا ۲۶ آذر به مدت ۴۵ روز اجرا خواهد شد و نتایج آن نشان‌دهنده اقدامات و عملکرد و تغییرات بخش کشاورزی طی ده سال گذشته در سطح آبادی‌ها، شهرستان‌ها، استان و کشور است.

ایرج امینی امروز (پنجشنبه ۳ آبان‌ ماه) در نشست خبری سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ در زنجان، با اشاره به تولید و انتشار آمار رسمی به‌عنوان وظیفه معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بیان کرد: معاونت آمار و اطلاعات یاری‌رسان مرکز آمار ایران برای تولید شاخص‌های اقتصاد کلان در سطح کشور و استان است‌.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه سالانه ۳۹ طرح آماری و ۵۰ هزار مصاحبه با خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی صورت می‌گیرد، گفت: ماحصل این اقدامات تعدادی شاخص کلان اقتصادی است‌.

وی افزود: نتیجه این موارد در سالنامه آماری کشور و استان مستند می‌شود.

امینی سرشماری را مهم‌ترین رویداد آماری کشور دانست و گفت: انجام سرشماری‌ها برای توسعه کشورها یک امر حیاتی هستند و همان‌طوری که خودشناسی اولین قدم برای رشد و شکوفایی‌ انسان‌ها است؛ سرشماری‌ها اولین قدم برای توسعه کشورها هستند.

او با اشاره به اینکه سرشماری‌ها در موضوعات مختلف طراحی و اجرا می‌شوند، عنوان کرد: سرشماری‌های نفوس و مسکن و کشاورزی جزو مهم‌ترین سرشماری‌ها هستند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان از هزینه بالای سرشماری‌ها خبر داد و گفت: به دلیل هزینه بالای سرشماری‌ها معمولا در مقاطع زمانی ده ساله اجرا می‌شوند و در سال‌های بین سرشماری با استفاده از نتایج حاصل از سرشماری و به کمک سایر تکنیک‌های آماری از جمله آمارگیری برای برآوردها و پیش‌بینی‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: داشتن اطلاعات دقیق در سطوح کوچک جغرافیایی از جمله آبادی‌ها و شهرها و ... تنها با اجرای سرشماری‌ها بدست می‌آید.

امینی در مورد نتایج به دست آمده از سرشماری کشاورزی، بیان کرد: طرح‌های آماری گوناگون در زمینه فعالیت‌های کشاورزی از قبیل، زراعت، باغداری پرورش قارچ، پرورش آبزیان، پرورش دام سبک و سنگین، زنبورداری، پرورش کرم ابریشم پرورش طیور و معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان طی ۱۰ سال آینده با استفاده از فهرست بهره‌برداران بدست آمده از این سرشماری طراحی و اجرا خواهند شد.

او با اشاره به اینکه سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ ششمین سرشماری کشاورزی در کشور است، بیان کرد: ۵ سرشماری قبلی در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۷، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲، ۱۳۹۳ اجرا شده است.

امینی با بیان اینکه سازمان سرشماری استان از دو ماه گذشته با تأمین تجهیزات امکانات و نیروی انسانی از دستگاه‌های اجرایی و نیروهای آزاد تشکیل شده است و دوره آموزشی مرحله سوم نیروها در سطح شهرستان‌ها در حال اجرا است، اظهار کرد: سازمان اجرایی سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ استان ۳۵۰ نیرو دارد که بیش از ۲۲۰ نیروی شامل معاونان فنی، کارشناسان اجرایی و خبره آمارگیران و رانندگان عوامل میدانی سرشماری هستند.

وی ادامه داد: اطلاعات سرشماری‌های اخیر با استفاده از تبلت جمع‌آوری می‌شود که این امر موجب افزایش دقت، کاهش ساعات اجرایی و به تبع آن کاهش هزینه‌ها و مهم‌تر از همه سرعت استخراج و انتشار اطلاعات می‌شود. نتایج این سرشماری در تابستان ۱۴۰۴ منتشر خواهد شد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه در سرشماری کشاورزی ۱۳۹۳ اطلاعات بیش از ۴ میلیون بهره‌بردار در کشور و بیش از ۸۳ هزار بهره‌بردار در استان جمع‌آوری شد، گفت: براساس نتایج سرشماری کشاورزی،۱۳۹۳، ۹۹/۵ درصد بهره‌برداران در قالب خانوار فعالیت دارند و تنها ۰/۵۰ درصد بهره‌برداران در قالب شرکت‌های رسمی و مؤسسات عمومی فعالیت داشته‌اند.

او افزود: در استان زنجان ۱۱۲ هزار نفر در فعالیت‌های کشاورزی فعالیت دارند.

امینی با تأکید به اینکه در این سرشماری شهرهایی که تعداد بهره‌برداران آنها ناچیز است سرشماری نشده‌اند، عنوان کرد: در زمان سرشماری تنها به بهربرداران که طی سال گذشته در این شهرها شناسایی شده‌اند مراجعه و اطلاعات آنها ثبت خواهد شد.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد بهره‌برداران در سرشماری کشاورزی ۱۳۹۳ در مناطق روستایی ساکن بوده‌اند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در خصوص عدم تمایل برخی کشاورزان در ارائه اطلاعات به آمارگیران که ناشی از بی‌اعتمادی است، گفت: آمار و اطلاعاتی که توسط مرکز آمار (عوامل آمارگیر طرح سرشماری عمومی کشاورزی) از مردم گرفته می‌شود کاملاً محرمانه است و تاکنون آمار شخصی مردم به نهادی ارائه نشده است.

وی در خصوص بی‌دقتی در آخرین سرشماری عمومی کشاورزی (۱۰ سال قبل)، بیان کرد: بر دقت استخراج آمارهای خواسته شده توسط عوامل اجرایی در استان زنجان تاکید داشته و داریم برای کاهش خطا و افزایش دقت از تبلت استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403080302196
  • خبرنگار : 50295