تصویب معاهده مشارکت راهبردی مسکو و پیونگ‌یانگ در دومای روسیه

دومای روسیه توافق‌نامه مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و کره شمالی را تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، دومای روسیه در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) خود لایحه‌ای را به تصویب رساند که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوایل ماه اکتبر برای تائید معاهده مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و کره شمالی در اوایل ماه اکتبر به این نهاد قانونگذاری ارائه کرده بود.

«آندری رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفت که معاهده مشارکت استراتژیک جامع بین روسیه و کره شمالی که کمک‌های نظامی متقابل را ارائه می‌کند، کاملا دفاعی است و علیه کشورهای ثالث نیست.

این دیپلمات در جریان سخنرانی خود در مجلس دوما تصریح کرد: این سند شامل ارائه کمک نظامی متقابل بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل در صورتی است که یکی از طرفین مورد حمله کشوری دیگر قرار گیرد و در نتیجه خود در وضعیت جنگی قرار گیرد.

 رودنکو در ادامه گفت: محتوای معاهده مذکور به وضوح نشان می‌دهد که ماهیت دفاعی دارد، علیه امنیت کشورهای ثالث نیست و هدف آن حفظ ثبات در منطقه شمال شرق آسیا است.

مقام روس خاطر نشان کرد که انعقاد این معاهده بازتابی از بازنگری مسکو و پیونگ‌یانگ در رویکردهای خود برای تضمین امنیتشان در پس زمینه روندهای نگران کننده نظامی-سیاسی در ابعاد منطقه‌ای و جهانی است.

او همچنین تاکید کرد که توافق‌نامه مشارکت به حفظ توازن قوا و کاهش خطر جنگ هسته‌ای در شبه‌جزیره کره کمک می‌کند و هیچ ضمیمه محرمانه‌ای در معاهده وجود ندارد.

انتهای پیام
 

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403080302191
  • خبرنگار : 71443