کیفیت صنعت روشنایی ایران قابل رقابت با دنیا

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: کیفیت محصولات ایرانی در صنعت روشنایی طی سال‌های اخیر به اندازه‌ای افزایش یافته که می‌توانیم با برندهای مطرح جهانی رقابت داشته باشیم و باید گفت که این حوزه یک مزیت رقابتی برای صادرات دارد.

به گزارش ایسنا، علایی طباطبایی امروز در حاشیه افتتاح سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی لوستر، چراغ‌های روشنایی و تزئینات با اشاره به میزان خودکفایی صنعت روشنایی، اظهار کرد: در صنایع روشنایی مانند سایر حوزه‌ها هم واردات و هم صادرات داریم، اما باید درنظر گرفت که میزان توان بالقوه داخلی از نیاز داخل بیشتر است.

وی افزود: با توجه به نیاز بازارهای منطقه به این حوزه و مقایسه‌ای که بین تولیدکنندگان ایرانی با تولیدکنندگان خارجی صورت می‌گیرد و عمدتا نیز رقبای ما چینی‌ها هستند باید گفت که حضور آن‌ها توجیه اقتصادی در مقایسه با ما ندارد و این موضوع یک فرصت است.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی  با بیان اینکه‌ شرایط حاکم در صنعت روشنایی به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توانیم وارد بازارهای منطقه شویم، گفت: علاوه بر تقاضای موجود در منطقه، ایران در این حوزه ظرفیت عرضه دارد و این ظرفیت نیز بالاتر از نیاز داخل است، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی می‌توان بخشی از کسری تجارت خارجی را توسط این صنعت برطرف کرد.

به گفته طباطبایی یکی از اقداماتی که لازم است در این حوزه انجام شود، این است که تعرفه‌های گمرگی مربوط به محصولات این حوزه وارد موافقت‌نامه‌های تجارت  ترجیحی آزاد شود، در سال گذشته بخشی از کدهای گمرکی وارد موافقت‌نامه تجارت آزاد اوراسیا شد اما می‌تواند بیشتر باشد.

وی افزود: اکنون که موضوع بریکس مطرح است و بحث تبادلات ترجیحی و آزاد را با این کشورها دنبال می‌کنیم، این صنعت می‌تواند پر پتانسیل باشد برای اینکه بخشی از صادرات را در قالب موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد ترجیحی دنبال کند.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی  با بیان اینکه درحال حاضر نیز بازار کشورهای منطقه را در دست داریم و اکنون بسیاری از تولیدکنندگان محصولات خود را به کشورهای منطقه مانند ترکیه، افغانستان و عراق صادر می‌کنند و اگر دولت حمایت داشته باشد می‌توان میزان ارزآوری را افزایش داد.

به گزارش ایسنا،  سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی لوستر، چراغ‌های روشنایی و تزئینات از تاریخ ۳ الی ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403080302160
  • خبرنگار : 71498

برچسب‌ها