مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مطرح کرد

تولید بالغ بر ۲۰ هزار مگاوات برق در نیروگاه‌ها با راندمان پایین

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: حدود ۲۰ هزار مگاوات برقی که در کشور توسط نیروگاه‌ها تولید می‌شود، با راندمان پایین است.

سعید توکلی در آیین رونمایی از طرح همیار گاز که امروز (پنجشنبه، سوم آبان ماه) در تالار همایش شرکت گاز خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خراسان بزرگ منطقه‌ای با پتانسیل بالا و با استعداد است. بنیه و بلوغ اولیه شرکت ملی گاز از میدان گاز خانگیران شکل گرفته است. 

وی ادامه داد: در دو ماهی که به‌عنوان مدیرعامل شرکت گاز ملی مشغول به فعالیت بوده‌ام، با چالش‌های بسیاری مواجه شده‌ایم که یکی از مسائل، ناترازی گاز در کشور است. این ناترازی با همکاری و پای کار آمدن تمام ارگان‌ها حل خواهد شد.

معاون وزیر نفت بیان کرد: یکی از ارگان‌های بسیار موثر در این زمینه، آموزش‌ و پرورش است که می‌تواند در زمان حال و آینده موثر باشد و هیچ فردی نمی‌تواند در راستای فرآیند رشد و توسعه خود از مسیر آموزش و پرورش عبور نکند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در آموزش و پرورش افرادی بسیار فعال، زحمتکش‌ و کم‌توقع مشغول به فعالیت هستند. همچنین پتانسیل دانش‌آموزان با انگیزه که در طرح همیاران گاز شرکت کردند، بسیار اهمیت دارد و در کنار آن از یک شرکت دانش‌بنیان نیز حمایت شده است.

توکلی اظهار کرد: امروزه فضای مجازی تنها ابزار برقراری ارتباط است که می‌توان این فضای سرکش را تبدیل به فضایی برای آگاهی‌بخشی بیشتر کرد که در این طرح این اتفاق افتاده است.

وی افزود: یک مشکل کلان تنها توسط شرکت گاز و وزارتخانه قابل حل نیست و باید تک‌تک ارکان کشور برای حل این مسئله پای کار بیایند.

معاون وزیر نفت بیان کرد: شرکت ملی گاز با تمام تلاش در خدمت است تا همیار گاز را که از خراسان رضوی کلید خورده، در سراسر کشور الگوبرداری و اجرا کند. همچنین حدود ۳۰ طرح فرهنگ‌سازی در استان‌های مختلف اجرایی شده است که در تلاشیم این پویش‌ها را در سراسر کشور اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: ۷۲ سبد انرژی از گاز طبیعی تامین می‌شود که‌ هیچ جای دنیا این‌گونه نیست و به اصطلاح ما، تمام تخم مرغ‌های‌مان را در یک سبد گذاشتیم. ۷۴ درصد تولید گاز نیز در عسلویه، در جنوبی‌ترین منطقه کشور انجام می‌شود که توزیع و انتقال آن به شمال‌ کشور توجیه‌پذیر نیست. یکی از راه‌های کاهش مصرف، صرفه‌جویی و بهینه‌سازی توسط افراد جامعه است؛ اما باید از ظرفیت‌های خوب قانونی در راستای عدم خام‌سوزی انرژی در کشور استفاده کرد.

توکلی ادامه داد: گاز در کشور به مبلغ بسیار پایینی به فروش می‌رسد، در حالی که می‌توانیم هر مترمکعب را به قیمت ۳۳ سنت صادر کنیم. بی‌توجهی به مقررات ساختمانی یا حذف نشدن بخاری‌هایی با راندمان پایین باعث استفاده بیش از پیش گاز می‌شود. 

وی افزود: هرچه تولید گاز داشته باشیم، اصل موضوع زیرساختی است و باید با شیوه‌های دیگر، جلوی هدر رفت گاز را بگیریم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080302135
  • خبرنگار : 50972