آغاز مکمل‌یاری آهن و ویتامین دی در دبیرستان‌های غرب اهواز

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از برنامه نمادین آغاز طرح مکمل‌یاری آهن و ویتامین دی در مدارس متوسطه اول و دوم حوزه غرب شهرستان اهواز خبر داد. 

امرالله مردانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز اجرای این برنامه از دیروز اظهار کرد: با توجه به اهمیت سلامت تغذیه‌ای نوجوانان و با هدف پیشگیری از کمبود ریزمغذی‌ها، طرح مکمل‌یاری با آهن و ویتامین دی برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم حوزه غرب اهواز در شهر و روستا اجرا می‌شود. 

وی افزود:  علاوه بر دریافت مکمل‌های مورد نیاز، آموزش‌های لازم نیز برای ارتقای دانش‌تغذیه‌ای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شده که توسط مراقبان سلامت ارائه خواهد شد. 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز بیان کرد: با اجرای این برنامه، دانش‌آموزان پسر و دختر مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم در طول سال تحصیلی ماهیانه یک قرص ویتامین دی (پرل مگادوز) دریافت خواهندکرد. علاوه بر این، دانش‌آموزان دختر در این مقاطع تحصیلی هفته‌ای یک قرص آهن نیز به مدت ۱۶ هفته دریافت می‌کنند. 

مردانی عنوان کرد: در این طرح که روز گذشته آغاز شد مکمل ویتامین دی و آهن توسط بهداشت منطقه در اختیار مدارس شهر با اولویت مناطق کم برخوردار و همه مدارس روستایی قرار می‌گیرد و با نظارت مربیان به دانش‌آموزان داده می‌شود. 

طیبه ناوک مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت غرب اهواز هم با اشاره به نقش ویتامین دی و آهن گفت: ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است و با کمک به جذب کلسیم برای سلامتی و استحکام استخوان‌ها ضروری است، آهن نیز یک ماده مغذی مهم برای تولید گلبول های قرمز خون و رساندن اکسیژن به سلول های بدن است.

وی با اشاره به اهمیت عملکرد ویتامین دی در افزایش جذب کلسیم در روده عنوان کرد: این امر باعث تنظیم غلظت کافی کلسیم و فسفات در خون می‌شود و در حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان موثر است.

ناوک گفت: نقش ویتامین دی در انقباض عضله‌ها و انتقال پیام‌های عصبی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش خطر ابتلا به دیابت و کاهش خطر سرطان روده، سینه، پروستات و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روماتیسمی ضروری است. 

وی نورخورشید را از منابع ویتامین دی عنوان کرد و افزود: وقتی که پوست به طور مستقیم در برابر تابش نور خورشید قرار بگیرد، ویتامین دی می‌سازد (حداقل ۲ بار در هفته ۱۰ صبح تا ۳ بعداز ظهر به مدت ۵ تا ۳۰ دقیقه در روز)، همچنین غذاهایی مانند ماهی سالمون، زرده تخم مرغ، جگر، قارچ و لبنیات سرشار از ویتامین دی هستند.

ناوک گفت: علائم کمبود این ویتامین شامل خستگی، درد استخوان، ضعف، درد یا گرفتگی عضلات، تغییرات خلقی مانند افسردگی، افزایش ابتلا به آسم و آلرژی، اختلال در رشد استخوان ها و رشد قدی هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه ۷۶ درصد نوجوانان دچار کمبود این ویتامین هستند، برای همه دانش آموزان متوسطه اول و دوم پسر و دختر، ماهیانه یک قرص در نظر گرفته شده است.

ناوک عنوان کرد: ناکافی بودن آهن دریافتی با توجه به افزایش نیاز به آن، عادت ماهیانه، ابتلا به بیماری‌های انگلی، عادت غذایی نامناسب (مصرف چای بلافاصله بعد از غذا و استفاده از جوش شیرین در نان) از عوامل فقر آهن هستند. علائم مهم و شایع فقر آهن، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی، کاهش ظرفیت یادگیری، کاهش توان بدنی و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، خستگی زودرس، ضعف، سرگیجه و گوشه گیری هستند، بنابراین مکمل یاری دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم به مدت ۱۶ هفته متوالی انجام می‌شود. 

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403080302095
  • خبرنگار : 50225