رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان عنوان کرد:

نابودی تاغ‌زارها عامل افزایش کانون باد و خاک در تایباد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تایباد گفت: نابودی تاغ‌زارها باعث افزایش کانون باد و خاک در شهرستان مرزی تایباد است.

هادی مجدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی شهرستان مرزی تایباد در شرایط آب ‌و هوایی خشک قرار دارد و از سویی با توجه ‌به همجواری این منطقه با مرز در معرض بادهای شدید است.

وی با بیان اینکه تاغ‌زارها سپری برای جلوگیری از گرد و خاک بشمار می‌روند، اظهار کرد: چنانچه تاغ‌زارها در این منطقه از بین برود خطرات ناشی از آن آلودگی هوا و افزایش گرد و خاک را در بردارد و گریبان مرزنشینان را خواهد گرفت.

 وی افزود: علیرغم اطلاع‌رسانی‌هایی که در خصوص اهمیت تاغ‌زارها در شهرستان انجام می‌شود، اما متأسفانه عده‌ای سودجو با شکستن و بریدن چوب تاغ باعث نابودی این گیاه در اطراف منطقه می‌شوند که اولین ضرر آن متوجه مرزنشینان شده و کاهش تاغ‌های اطراف شهرستان باعث افزایش گرد و خاک ناشی از کانون فرسایش بادی و در نتیجه آلودگی هوای شهر تایباد می‌شود.

 مجدی بیان کرد: گرچه در حال حاضر برای جلوگیری از فرصت‌طلبی افراد سودجو و وارد کردن خسارت به تاغ‌زارها از ظرفیت تمام نیروهای اداره برای حفظ و حراست از تاغ‌زارها و مراتع شهرستان استفاده می‌شود، اما برای این اقدام مشارکت مردم و همیاران طبیعت در حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان تایباد امری ضروری است.

وی تأکید کرد: از مردم تقاضا داریم برای مشارکت در طرح حفاظتی از تاغ‌زارها و منابع طبیعی در صورت مشاهده هرگونه قطع و آسیب‌رساندن به تاغ‌های اطراف شهرستان بلافاصله مراتب را با شماره‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اطلاع داده تا با متخلفان برخورد قضایی شود.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تایباد دررابطه ‌با اهمیت تاغ برای این شهرستان مرزی اظهار کرد: تاغ گیاهی است به‌ صورت درختچه با مقاومت زیاد در برابر خشکی و گرما با سیستم ریشه‌ای گسترده که برای جلوگیری از پیشروی کویر از این‌ گونه گیاهی استفاده می‌شود.

وی افزود: گیاه تاغ باعث می‌شود که خاک‌های ماسه‌ای سبک کمتر در معرض فرسایش و باد گرفتگی قرار بگیرد و به‌عنوان بادشکن هم استفاده می‌شود.

 مجدی با اشاره به اینکه گونه غالب تاغ‌ها در تایباد بیشتر از نوع سیاه تاغ و زرد تاغ با ارتفاع حدود ۲ متر است، بیان کرد: این شهرستان دارای مساحتی حدود ۳۱۲ هزار هکتار است که از این مقدار ۱۵۴۵ هکتار جنگل طبیعی و ۱۱ هزار هکتار جنگل دست کاشت است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ اصله نهال تاغ در کانون‌های فرسایش بادی حاجی‌آباد و محسن آباد کاشته شده است.

 انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080302090
  • خبرنگار : 50088