شروع حذف چمن از فضای سبز شهر کاشان

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری کاشان از اجرای برنامه جایگزینی گونه‌های گیاهی بومی و کم‌آب‌بر با چمن در فضای سبز این شهر خبر داد.

حمیدرضا ممیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حفظ منابع حیاتی آب آبخوان دشت کاشان، رسیدن به پایداری توسعه‌ در این شهر، همچنین حفاظت از اهرم‌های آمایش سرزمین چمن در مکان‌های خارج از میادین و پارک‌ها، از جمله اهداف حذف چمن است. 

وی افزود: اجرای این برنامه از بلوار الغدیر به عنوان اولین عرصه فضای سبز شهری به مساحت ۳۲۰۰ مترمربع آغاز شده که سالانه نیازمند ۸۳۲۰ مترمکعب آب است که با ۱۳۸۷ تانکر به حجم ۶۰۰۰ مترمکعبی انجام می‌شود و حذف آن می‌تواند به ذخیره آبخوان کمک کند.

وی تصریح کرد: افزایش دامنه گرمایی، طول مدت این گرما و نیاز روزانه چمن به آب از جمله ضرورتهایی است که این سازمان تصمیم گرفت به مرور زمان چمن از سطح بلوارها حذف و با گونه‌های درختچه‌ی و بوته‌ای جایگزین شود.  

مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کاشان گفت: آماده‌سازی بستر کاشت گونه‌های جدید در بلوار الغدیر نیازمند خاکبرداری و خاکریزی جدید به همراه کود دامی مناسب به حجم ۱۲۸۰ مترمکعب است. 

وی تصریح کرد: فضای سبز کاشان ۸۷۰ هکتار مساحت دارد که پیش از این حدود ۶۴ درصد آن به  سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است و تلاش می‌کنیم نوع گیاهان را نیز از نوع کم‌آب‌بر و متناسب با شرایط منطقه مثل زیتون تلخ و شیرین، عناب و خرزهره انتخاب کنیم. 

ممیز گفت: فضای سبز محدوده شهری  شامل میدان‌ها و پارک‌ها حدود ۱۷۰ هکتار است که با استفاده از پساب فاضلاب شهری و تنوع گیاهان، میزان برداشت از چاه آب، به کمتر از ۱۰۰ لیتر بر ثانیه رسیده است.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403080302078
  • خبرنگار : 50260