یک مدرس دانشگاه تأکید کرد:

ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای برای مقابله با جنگ نرم

یک مدرس دانشگاه گفت: در عصر اطلاعات و گسترش شبکه‌های اجتماعی، جنگ نرم به یکی از مهم‌ترین تهدیدات علیه جوامع تبدیل شده است، دشمنان با بهره‌گیری از ابزارهای رسانه‌ای و اطلاعاتی، به دنبال تغییر باورها، ارزش‌ها و هویت ملی مردم هستند، آموزش سواد رسانه‌ای به‌عنوان سدی مستحکم در برابر این حملات نرم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

«سیدمحمدرضا  تبارمحمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای در جامعه اظهار کرد: ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم، رسانه‌ها به شدت در زندگی ما نفوذ کرده‌اند و نقش بسیار مهمی در شکل‌دهی افکار و باورهای ما دارند، در چنین شرایطی، داشتن سواد رسانه‌ای به اندازه سواد خواندن و نوشتن اهمیت پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: دلایل زیادی برای اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای وجود دارد اول اینکه، با گسترش شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای زیاد، تشخیص اطلاعات درست از نادرست خیلی سخت شده است، اخبار جعلی، شایعات و محتوای تحریف شده به‌راحتی در فضای مجازی منتشر می‌شوند و می‌توانند باعث ممانعت از دسترسی به برخی اخبار موثق در جامعه شوند، دوم اینکه، رسانه‌ها می‌توانند به‌شدت بر افکار عمومی تأثیر بگذارند و حتی در روند تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی نقش داشته باشند اگر مخاطبان سواد رسانه‌ای نداشته باشند، به‌راحتی می‌توانند فریب تبلیغات و پروپاگاندای رسانه‌ای را بخورند.

این کارشناس ارشد روزنامه‌نگاری و مدرس دانشگاه، سواد رسانه‌ای را به نوعی یک سلاح دفاعی در برابر جنگ نرم دانست و افزود: سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند تا در برابر حملات اطلاعاتی دشمنان مقاوم باشیم و بتوانیم به صورت انتقادی به اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم، نگاه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که راهکارهایی برای ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه وجود دارد؟ گفت: راهکارهای زیادی وجود دارد. اول از همه، باید آموزش سواد رسانه‌ای را از مدارس شروع کنیم، باید به دانش‌آموزان یاد بدهیم که چگونه اخبار را تحلیل کنند، منابع معتبر را از غیرمعتبر تشخیص دهند و به صورت انتقادی به اطلاعاتی که در فضای مجازی دریافت می‌کنند، نگاه کنند، دوم، باید از ظرفیت رسانه‌های ملی برای ارتقای سواد رسانه‌ای استفاده کنیم، رسانه‌های ملی می‌توانند با تولید برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی، نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند، سوم، باید به‌صورت مستمر برای عموم مردم، مخصوصاً نوجوانان و جوانان، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برگزار کنیم.

تبارمحمدی یکی‌ از بزرگترین چالش‌ها در زمینه آموزش سواد رسانه‌ای را سرعت بالای تغییرات در دنیای رسانه دانست و ادامه داد: فناوری‌های جدید هر روز به بازار می‌آیند و ما باید مدام خودمان را با این تغییرات وفق دهیم، همچنین کمبود منابع آموزشی مناسب و عدم آگاهی کافی مردم از اهمیت سواد رسانه‌ای، از دیگر چالش‌های این حوزه است.

وی آموزش سواد رسانه‌ای یک فرآیند مداوم و مستمر برشمرد و اضافه کرد: این فرآیند نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول است همه ما باید برای ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه تلاش کنیم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403080302008
  • خبرنگار : 71299