استاندار:

همدان با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری تبدیل می‌شود

استاندار همدان با بیان اینکه درحال حاضر از ظرفیت محورها، حمل و نقل ریلی و فرودگاه استفاده حداکثری را نداریم و در تلاش هستیم تا حمل و نقل هوایی استان فعال شود، گفت: با توسعه زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی می‌توان همدان را به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در کشور تبدیل کرد.

حمید ملانوری شمسی پنجشنبه ۳ آبان در شورای اداری استان با بیان اینکه استان همدان دارای ویژگی‌های خاص گردشگری است، اظهار کرد: استان همدان با حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار خاص در کشور یکی از ممتازترین و شاخص‌ترین استان‌ها در کشور است، به این صورت که همدان به شش استان دیگر محدود می‌شود و فاصله این استان با مرزهای غربی و مرکز استانهای همجوار با وجود موقعیت خاص در زمینه محورهای مواصلاتی بسیار ویژه است.

وی با بیان اینکه محورهای مواصلاتی همدان محور رفت و آمد نزدیک ۲۰ استان در کشور است و در هنگام پیاده‌روی اربعین یا زیارت عتبات بیش از پنج میلیون نفر از این استان تردد می‌کنند، افزود: استان همدان از حوزه حمل و نقل ریلی برخوردار است و از لحاظ حمل و نقل هوایی، فرودگاه همدان یکی از فرودگاه‌های باسابقه و دارای امکانات بسیار خوبی است اما درحال حاضر از ظرفیت محورها، حمل و نقل ریلی و فرودگاه استفاده حداکثری را نداریم و در تلاش هستیم تا حمل و نقل هوایی استان فعال شود.

استاندار همدان مردم و منابع انسانی را بزرگترین ظرفیت این استان دانست و بیان کرد: مردم همدان بسیار نجیب، باتمدن و با اصالت و اهل مشارکت و فعالیت‌های اجتماعی هستند و انسان‌های بسیار ارزشمندی در این استان زندگی می‌کنند به طوریکه در طول تاریخ انسان‌های بسیار بزرگی از علما، عرفا و شخصیت‌های علمی، دانشگاهی و مدیران توانمند اجرایی را تربیت کرده که در سطح استانی و ملی و بین‌المللی منشأ خدمات زیادی هستند.

ملانوری شمسی با بیان اینکه استان همدان در زمینه کشاورزی و تولید گردو، انگور، گندم و کشمش یکی از رتبه‌های برتر کشوری را دارا بوده و بخش عمده‌ای از اقتصاد استان متصل به بخش کشاورزی است، گفت: حدود ۶۰ ماده معدنی در کشور شناسایی شده و در همدان نیز با توجه به موقعیت خود ۳۰ ماده معدنی کشف شده است که تعدادی از این معادن فعال و ۱۴۰ معدن غیر فعال هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۸ تا ۲۰ شهرک صنعتی در استان همدان فعال هستند، اضافه کرد: با توسعه واحدهای تکمیلی بخش کشاورزی و فراوری در حوزه ذخیره مواد معدنی باید اشتغال در حوزه صنعت را بیشتر کنیم تا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری اقتصاد از حوزه نفتی به سمت حوزه معدنی حرکت کند.

استاندار همدان، اظهار کرد: حدود ۱۷۰۰ جاذبه طبیعی و تاریخی در جای جای این استان پراکنده است و موقعیت استان همدان را در زمینه گردشگری بالا می‌برد که از این موارد می‌توان به مجموعه هگمتانه که اخیرا ثبت جهانی شده، غار علیصدر، آرامگاه بوعلی سینا و باباطاهر و صدها اثر دیگر اشاره کرد.

وی تأکید کرد: با توسعه زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی می‌توان همدان را به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در کشور تبدیل کرد و به عنوان یکی از بزرگترین محورهای فرهنگی و اقتصادی منطقه شناخته شود.

استاندار همدان با بیان اینکه صنعت گردشگری جدای از تاثیر  بر اقتصاد و اشتغال و رشد معیشت در منطقه به طور جدی آمیخته با مسائل فرهنگی، تاریخی و تمدنی هر منطقه است، ادامه داد: هگمتانه به عنوان یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های تاریخی استان و کشور نیازمند یک توجه جدی همراه با تخصیص اعتبار برای تکمیل کاوش‌ها و موزه منطقه غرب کشور است تا به صورت یک مجموعه تراز دارای ثبت جهانی خدمات ارائه دهد.

وی با بیان اینکه همدان در حوزه سفال، چرم و مبل و منبت حرف‌هایی برای گفتن دارد و بیش از ۶۰ درصد مبل و منبت کشور را تامین می‌کند و در این زمینه صاحب سبک و برند هستیم، تصریح کرد: استان همدان در زمینه گردشگری طبیعی و تاریخی و صنایع دستی می‌تواند مورد توجه علاقمندان در سطح کشور و بین‌الملل قرار گیرد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403080301988
  • خبرنگار : 50237