دبیرکل ناتو:

ترکیه از حق همکاری با بریکس برخوردار است

دبیرکل ناتو در واکنش به خواست ترکیه برای پیوستن به بریکس اظهار داشت: «خواست ترکیه برای همکاری با گروه اقتصادی بریکس با عضویت این کشور در ناتو مفادی ندارد.»

به گزارش ایسنا، «مارک روته» دبیرکل ناتو در واکنش به خواست ترکیه برای پیوستن به گروه بریکس اظهار داشت: «ترکیه حق دارد با گروه اقتصادی بریکس بدون تضعیف موقعیت آن به‌عنوان عضو ناتو همکاری کند.»

دبیرکل ناتو این اظهارات را روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در استونی بیان کرد.

روته در پاسخ به سؤال رادیو استونی که آیا تمایل آنکارا برای عضویت در بریکس، که این رسانه آن را «سازمان تحت سلطه روسیه» توصیف می‌کند، باید باعث نگرانی شود، تاکید کرد که ترکیه «یک متحد بسیار مهم در این اتحاد» باقی می‌ماند.

او در تشریح علت این مسئله گفت: «ترکیه یکی از مجهزترین نیروهای نظامی ناتو است و نقش حیاتی در بخشی از جغرافیای ناتو ایفا می‌کند.»

البته دبیرکل ناتو در بخش دیگری از اظهارات خود اذعان کرد: «بدیهی است که در درون ائتلاف، به‌عنوان یک دموکراسی، بین ۳۲ کشور عضو همیشه بحث‌هایی در مورد این و آن وجود خواهد داشت.»

طبق گزارش شبکه روسی «راشاتودی» با این حال، او اصرار داشت که آنکارا «حق حاکمیتی» دارد که برای عضویت در بریکس تلاش کند و با اعضای آن همکاری کند.

روته افزود: «خواست ترکیه برای عضویت در بریکس ممکن است هرازگاهی به بحث‌هایی دوجانبه یا حتی در داخل منجر شود. اما این بدان معنا نیست که ترکیه محبوب نیست. ناتو در ترکیه و این کشور در ناتو بسیار محبوب است.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در حال حاضر در شانزدهمین اجلاس سران بریکس در کازان روسیه شرکت می کند و انتظار می رود در آنجا با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار و درباره روابط دوجانبه، بحران اوکراین و وضعیت غرب آسیا گفتگو کند.

ماه گذشته، آنکارا همچنین اعلام کرد که رسماً درخواستی را برای عضویت کامل در بریکس ارائه کرده است و این اولین کشور ناتو است که به دنبال عضویت در این گروه است.

با این حال، درخواست ترکیه نگرانی هایی را در بروکسل برانگیخته است. «پیتر استانو»، سخنگوی اتحادیه اروپا تاکید کرده است که آنکارا که از سال ۱۹۹۹ نامزد اتحادیه اروپا بوده است و علیرغم داشتن حق انتخاب سازمان های بین المللی برای پیوستن به آن، ترکیه باید به ارزش های اتحادیه اروپا و ترجیحات سیاست خارجی احترام بگذارد.

پیش از این، مقامات ترکیه به میدل ایست آی گفته بودند که اگرچه آنکارا بریکس را جایگزینی برای ناتو یا اتحادیه اروپا نمی‌دانست، اما «فرایند متوقف شده الحاق به اتحادیه اروپا» آن‌ها را تشویق کرده بود تا «سایر پلتفرم‌های اقتصادی» را بررسی کند.

به گزارش اسپوتنیک، اجلاس بریکس از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در کازان روسیه برگزار می شود. بریکس یک انجمن بین دولتی است که در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد.

روسیه در اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست بریکس را بر عهده گرفت. امسال با الحاق اعضای جدید به این انجمن آغاز شد؛ علاوه بر روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی، اکنون شامل مصر، اتیوپی، ایران، امارات و عربستان سعودی است. ریاست بریکس روسیه با شعار تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی برگزار می‌شود. به‌عنوان بخشی از ریاست خود، فدراسیون روسیه بیش از ۲۰۰ رویداد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را سازماندهی خواهد کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403080201861
  • خبرنگار : 71935