در همایش کشوری طب ایرانی، طب سوزنی و داروسازی مطرح شد

ایران رتبه چهارم تولید علم در طب‌های مکمل و جایگزین را به خود اختصاص داد

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: ایران برای چهارمین سال متوالی، رتبه چهارم تولید علم در طب‌های مکمل و جایگزین به خود اختصاص داده است که نشان‌هنده استقبال از این علوم در سطح دنیا و حفظ این رتبه برای چهارمین سال، بیانگر موج پژوهش‌های گسترده در سطح کشور است.

دکتر نفیسه حسینی یکتا در همایش کشوری طب ایرانی، طب سوزنی و داروسازی سنتی که امروز چهارشنبه، ۲ آبان ماه در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد:  نشست هم‌اندیشی اعضای هیات علمی طب ایرانی، داروسازی و تاریخ پزشکی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است که اعضای هیات علمی از سراسر کشور در این مکان حاضرند.

وی ادامه داد: نزدیک به دو دهه از فعالیت دانشکده‌ها و گروه‌های طب ایرانی در دل دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گذرد و این همایش، دومین نشست سراسری اعضای هیات علمی با هدف بررسی شرایط موجود، فرصت‌ها، چالش‌های پیش رو و مروری بر راهکارهای پیش‌بینی شده شده سطح ستاد وزارت بهداشت و دریافت نظرات هیات علمی است.

حسینی یکتا اظهار کرد: ایران برای چهارمین سال متوالی، رتبه چهارم تولید علم در طب‌های مکمل و جایگزین را پس از  چین، هند و آمریکا، به خود اختصاص داده است که نشان‌هنده استقبال از  این علوم در سطح دنیا و حفظ این رتبه برای چهارمین سال بیانگر موج پژوهش‌های گسترده در سطح کشور است.

وی افزود:: سازمان جهانی بهداشت به استفاده از ظرفیت طب‌های سنتی و مکمل تاکید دارد و به طور مثال سایت مراکز درمانی معتبر در دسترس همگان است که از امتیازات و افتخارات  این بخش‌ها می‌توان به استفاده از طب سنتی اشاره کرد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بیان کرد: اسناد بالا دستی بسیاری در مورد طب ایرانی در کشور موجود است. سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی یکی از این سندها بوده که در مورد استفاده از آنها و تبدیل به داروهای موثر، بایستی مورد تایید وزارت بهداشت باشد که این فرآیند از وزارت جهاد کشاورزی شروع و تا وزارت غذا و دارو ادامه دارد.

حسینی‌یکتا اضافه کرد: سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در سال ۱۳۹۲ تنظیم و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده که اهداف متعددی را برای مجموعه‌های مختلف تبیین کرده است که علاوه بر این سند، در سیاست‌های کلی نظام قوانین بسیاری وجود دارد و در دولت چهاردهم نیز تاکید ویژه‌ای نسبت به اجرای این قوانین شده است.

وی ادامه داد: از اساسی‌ترین بندهای قانون نظام کلی می‌توان به بند ۱۲ این قانون اشاره کرد که شامل ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب ایرانی است که موظف به اجرایی کردن آن با وزارت علوم هستیم؛ در تمامی برنامه‌های توسعه پنج، شش و هفت بندهایی در خصوص ساماندهی، ادغام و توسعه طب ایرانی آمده است.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت عنوان کرد: هدف وزارت علوم برای تمامی سیاست‌گذاری‌ها براساس اسناد بالادستی ملی و سند راهبردی سازمان جهانی بهداشت، ادغام و استفاده از طب ایرانی در کنار طب رایج به منظور بالابردن سطح سلامت جامعه، است.

ادغام طب ایرانی در شبکه‌های بهداشتی، به منظور آموزش سبک زندگی سالم

حسینی یکتا اضافه کرد: در تمامی ارکان وزارت بهداشت تا جایی که می‌شود باید از ظرفیت طب سنتی استفاده و برنامه‌ریزی‌ها انجام شود. بایستی در سطوح مختلف بهداشت، پیشگیری، درمان و آموزش ورود پیدا کنیم و پس از طی کردن ارکان ملی، در سطح بین‌الملل وارد شویم.

وی افزود: در شرایط فعلی ادغام طب ایرانی در شبکه‌های بهداشتی را به منظور آموزش سبک زندگی سالم به عموم جامعه در پیش گرفته‌ایم که اگر هر فرد به خانه بهداشت مراجعه کند، بهورزان این مراکز، آموزش‌های سبک زندگی سالم را بر اساس طب ایرانی از متخصصین این حوزه دریافت کردند، و مراجعان می‌توانند از آنها مشورت گیرند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: اصلاح سبک زندگی شامل خوردن، آشامیدن، مدیریت استرس و اضطراب از عوامل بسیار مهمی است که مردم می‌توانند با رجوع به خانه‌های بهداشت اطلاعات مربوطه را دریافت کنند.

حسینی‌یکتا ادامه داد: گریبان نظام سلامت را بیماری‌های غیر واگیر مانند فشارخون، دیابت و... گرفته است که با اصلاح سبک زندگی می‌توان این بیماری‌ها را کنترل کرد  و درواقع تاثیر سبک زندگی سالم برای کنترل این بیماری‌ها به کرات ثابت شده است.

وی افزود: در ۹ دانشکده دانشگاه علوم پزشکی کشور از ۱۱ گروه طب ایرانی، متخصص تعلیم می‌یابد که ورود این رشته‌ها؛ پزشکان عمومی هستند و یا فارق‌التحصیلان دکترای تخصصی سایر رشته‌های بالینی هستند و در کنار متخصصین طب ایرانی، داروسازان سنتی و اخلاق پزشکی در این دانشکده‌ها تعلیم می‌یابند

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اظهار کرد: ۵۱۶ متخصص طب ایرانی و ۹۲ داروساز طب سنتی در سطح کشور مشغول خدمت‌رسانی هستند و از این نیروی تربیت شده برای اجرایی شدن برنامه‌های ملی استفاده می‌شود؛ مراکز درمان طب سنتی تحت عنوان سلامتکده در کشور  شامل ۲۹ مرکز دولتی و ۲۷ مرکز خصوصی است

حسینی‌یکتا گفت: طب ایرانی در عرصه‌های بین‌الملل نیز از جایگاه مطلوبی برخوردار است، درصورتی که بسیار دیرتر از چین و هند حضور طب ایرانی را در دانشکده های پزشکی شروع کرده‌ایم. ایران به عنوان یک کشور موثر در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در عرصه بین‌الملل در حوزه طب سنتی شناخته می‌شود.  یکی از اتفاقات پیش‌ رو سمپوزیون‌ طب‌های سنتی و مکمل در اول آذر ماه است که با حضور مهمانان جهانی با هدف انتقال تجربه بین ایران و کشورهای دیگر برگزار خواهد شد.

لزوم ایجاد و تصویب مجازات‌های سنگین برای مداخله‌گران درمان

وی اضافه کرد: در زمینه حضور افراد سودجو در فضای مجازی که نمودی از فضای حقیقی هست، با شرایط مطلوبی مواجه نیستیم  که برای مواجهه و برخورد با این افراد مکاتبات متعددی در حد مقامات عالی در حوزه فضای مجازی و پلیس فتا صورت گرفته است و بر این باوریم اگر فضای مجازی به درستی ساماندهی شود، می‌توان در سطح جامعه نیز از حضور افرادسودجو جلوگیری کرد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت  گفت: یکی از اقدامات موثر در راستای جلوگیری از فعالیت افراد مداخله‌گر در امر درمان، ایجاد و تصویب مجازات‌های سنگین بازدارنده است و باید به این توجه کرد که در جریانات غیر دانشگاهی افراد بسیار با تجربه‌ و بسیار آگاهی مشغول به فعالیت هستند و برای استفاده از تجربیات آنها، سامانه‌ای ایجاد شده تا این افراد شناسایی شوند؛ مسیر ساماندهی افراد در حوزه طب سنتی بسیار سخت است اما در برنامه توسعه هفتم ساماندهی را در پیش داریم.

حسینی‌یکتا گفت: تقریبا هر ویزیت متخصصین طب ایرانی بین ۲۰ تا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد تا سبک، کیفیت و تدبیر زندگی را برای مراجعه‌کننده خود توضیح دهند. در صورتی که بیمار درمان خود را از متخصص طب ایرانی دریافت کند، در حال حاضر ویزیت متخصصین طب ایرانی، سه خدمت دستی طب ایرانی و ۵۶ نوع داروی گیاهی تحت پوشش بیمه است.

حسینی یکتا ادامه داد: در مورد بیماری سرطان هیچ گونه درمان قطعی در طب ایرانی نداریم و صرفا برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش عوارض بیماری سرطان به کمک انکولوژی‌ها آمده است.

رایج‌ترین و مهم‌ترین روش درمان در طب سنتی پیشگیری است

در ادامه دکتر سید مهدی میرغضنفری، معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، اظهار کرد: رایج‌ترین و مهم‌ترین روش درمان در طب سنتی پیشگیری است. پیشگیری مبتنی بر مزاج که شامل رعایت ۶ اصل درمان با غذا، نوشیدنی، خواب، امیال نفسانی و در کل کنترل ورودی و خروجی‌های بدن است که بر روی سبک زندگی تاثیر به سزایی دارد.

وی ادامه داد: داروها با منشا طبیعی از نباتات، حیوانات و مواد نیز در ادامه می‌تواند به پروسه  درمان کمک کند، گام سوم اعمال درمان‌های دستی مانند ماساژ، رگ گیری و حجامت است، که البته حجامت برای سه چهارم مردم خوب نیست و تنها یک گروه تحت شرایط ویژه می‌توانند حجامت کنند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: براساس تحقیقات، مزاج‌شناسی مورد تاکید و اثبات شده است و البته باز تعریفی‌هایی در خصوص مزاج رقم خورده است. وجود مزاج نیاز به اثبات ندارد. رنگ پوست، درون‌گرا و برون‌گرایی، چاقی و لاغری و بسیاری از عوامل برآمده از مزاج شخص است.

وی ادامه داد: ابن‌سینای فیلسوف بزرگ، مزاج را به معنای توصیف حرارت و رطوبت یک جسم یا شی، تعریف می‌کند.

رشته طب سوزنی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مقطع PhD  در حال تدریس است

دکتر سید کاظم فرهمند، رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز  در ادامه این نشست اظهار کرد: در زمان وزارت آقای دکتر پزشکیان طرح اعزام ۲۰ تن از پزشکان عمومی به کشور چین برای آموختن طب سوزنی آغاز شد که یکی از موثرترین و سیستماتیک‌ترین اقدامات برای ورود علمی ناشناخته در ایران بود.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ رشته طب سوزنی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مقطع PhD  در حال تدریس است. امید است فارق‌التحصیلان این رشته، علم طب سوزنی را در کشور توسعه دهند تا جامعه را از شر مداخله‌گران امر درمان مصون دارند.

رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درمان بیماری‌های عفونی آنتی‌بیوتیک بوده و هر درمان دیگری اشتباه است و طب‌ ایرانی و مکمل صرفا می‌تواند در بهبود شرایط بیمار کمک‌کننده باشد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080201833
  • خبرنگار : 50972