مدیر کل بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد:

۱۰ درصد کالاهای صادراتی از بندر امیرآباد سهم خراسان شمالی است

مدیر کل بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد گفت: ۱۰ درصد کالاهای صادراتی از بندر امیرآباد متعلق به خراسان شمالی است.

موسی پور در جمع تجار خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: با توجه به نیاز مبرم کشورهای CIS به مواد معدنی، فولادی، پتروشیمی، کشاورزی و ... این سهم می تواند به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان شمالی با کشور ترکمنستان، افزود: خراسان شمالی گذرگاه خشکی ندارد، اما بندر امیرآباد می تواند مرز آبی خراسان شمالی و بندر معین برای این استان باشد.

موسی پور با بیان اینکه در حال حاضر بندر امیرآباد ۱۵ پست اسکله دارد و سریع ترین، امن ترین و ارزان ترین اسکه در حاشیه خلیج فارس است، ادامه داد: ۶۴ درصد از عملکرد دریایی متعلق به بندر شهید رجایی، ۲۰ درصد بندر امام و چهار درصد متعلق به بندر امیراباد و مابقی متعلق به سایر بنادر است. بالغ بر ۹۰ درصد از تجارت دنیا از طریق دریا صورت می گیرد و تجارت از مرز دریا باصرفه‌تر است.

وی بیان کرد: امیرآباد به عنوان بندر فله شناخته می شود و عمده بارهایی که از خراسان شمالی از این بندر صادر می شود سیمان، محصولات فولادی و شیمیایی است.

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد، امسال از بندر امیر آباد ۷۴ هزار تن سیمان بجنورد و ۷۰۰۰ تن محصولات فولادی از این استان صادر شده است.

وی تاکید کرد: ۸۴ درصد از مبادلات تجاری صورت گرفته از این بندر با کشور روسیه است و به همین نسبت تردد شناور داریم.

موسی پور گفت: در حال حاضر این بندر با ۱۸۰ صادرکننده، ۵۰ سرمایه گذار و ۱۷ شرکت کشتیرانی سروکار دارد و ۳۵ هزار میلیارد تومان در بندر امیرآباد سرمایه گذاری خصوصی انجام شده است.

وی تصریح کرد: این آمادگی را داریم تا منطقه ویژه اقتصادی در بجنورد را فعال کنیم، خراسان شمالی دارای چهار صنعت مادر بسیار خوب و معدن است و کشورهای روسیه و قزاقستان نیاز زیادی به مصالح ساختمانی دارند که این استان می تواند تامین کننده نیاز بازار آن کشورها باشد.

موسی پور با بیان اینکه خراسان شمالی محصولات کشاورزی صادراتی خوبی همچون کشمش، انگور و گیلاس دارد، افزود: محصولات کشاورزی و محصولات مذکور نیاز کشور روسیه است و باید بر روی آن کار شود و صادرکنندگان محصولات کشاورزی خراسان شمالی می توانند از این بندر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در بندر امیرآباد به دنبال ایجاد زنجیره سرد هستیم، ادامه داد: کالاهای فسادپذیر خارج از نوبت بارگیری می شوند و سه روز دریایی طول می کشد تا بار از بندر آباد به کشور روسیه برسد. ارسال بار از این بندر کوتاه تر و ارزان تر می شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد در ادامه تاکید کرد: برندسازی کالای صادراتی بسیار مهم است و باید روی آن کار شود و از سوی دیگر باید روی بازار دیجیتال کار شود و هم اکنون بازار هدف روسیه شبیه تالار بورس شده است.

به گفته وی، بسته بندی کالاهای صادراتی از دیگر دغدغه های ما است و کشوری همچون ترکیه ۲۰ درصد بازار روسیه را از راه بسته بندی از آن خود کرده است.
انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403080201727
  • خبرنگار : 50046