اخبار سیاسی دوم آبان؛ پزشکیان در روسیه/هشدار درباره استفاده از فناوری‌های حساس امنیتی

«دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید فارس با رهبر انقلاب»، «سفر پزشکیان به روسیه»، «نشست رئیس سازمان پدافند غیرعامل» و «قیمت بنزین» از موضوعات مهم خبری دوم آبان ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس ظهر امروز با حضرت آیت‌الله علی خامنه‌ ای دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیاناتشان در این دیدار، حوادث منطقه و ایستادگی و مجاهدت مقاومت را باعث تغییر در سرنوشت و تاریخ منطقه خواندند و با تأکید بر شکست رژیم صهیونیستی در نابود کردن مقاومت با وجود کشتار بیش از ۵۰ هزار انسان بی‌گناه، شکست بزرگ‌تر را رسوایی فرهنگ و تمدن و سیاستمداران غرب دانستند و گفتند: در صف‌آرایی جبهه مقاومت در مقابل جبهه شرارت، پیروزی از آنِ مقاومت است.

****

مسعود پزشکیان که از دیروز برای شرکت در اجلاس سران بریکس به کازان روسیه رفته است، ضمن ورود به محل نشست سران بریکس به همراه سایر سران این گروه تصویر یادگاری گرفت.

لازم به ذکر است که نشست کازان،‌ اولین حضور رسمی ایران در نشست سران بریکس پس از عضویت رسمی است.

رئیس‌جمهور دربخشی از اظهارات خود در اجلاس سران بریکس ضمن تاکید بر اینکه بریکس نباید باشگاه گفت وگو باشد، بلکه تصمیمات بریکس باید ضمانت اجرایی داشته باشد، اظهار کرد: ایرانم تلاش می‌کند تا بریکس به دور از سیاست زدگی، وظیفه اصلاح نظام حکمرانی اقتصادی  جهان را با موفقیت به پیش ببرد. نهادسازی‌های بریکس با حضور اعضای جدید باید مسئولیت بیشتری برای تامین مالی کشورهای عضو بر عهده بگیرد. هر یک از کشورهای عضو بریکس باید پیشرفت عضو دیگری را پیشرفت خود بداند.

پزشکیان همچنین با تشریح ظرفیت‌های متقابل بریکس و جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و ارایه ۵ پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بین‌المللی، تصریح کرد: پیگیری برنامه‌های بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود. پیشنهاد می‌کنم بررسی چگونگی تشکیل این دبیرخانه در دستور کار وزارتخانه‌های امور خارجه قرار گیرد.

در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان روسیه رئیس جمهور کشورمان دردیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور  روسیه هم  اظهار کرد: پس از برگشت از عشق آباد بیشتر تفاهم‌ها با روسیه را دنبال کرده‌ام تا تفاهم‌نامه ها نهایی شود و امضاء کنیم. در این مسیر اگر مشکلی ایجاد شد، خودم شخصا دنبال می‌کنم، چون  معتقدم روابط دو کشور راهبردی، اجتناب‌ناپذیر  و برای دو کشور مفید است.

رئیس دولت چهاردهم همچنین در بخشی از برنامه‌های سفرش به روسیه، با «آبی احمد» نخست وزیر جمهوری دمکراتیک فدرال اتیوپی دیدار کرد و در این دیدار حمایت‌های کشورهای غربی را در تداوم جنایات رژیم صهیونیستی موثر توصیف و تصریح کرد: اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند و اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران مرتکب شود، پاسخ قاطعانه و غیرقابل باوری دریافت خواهد کرد. ما به هیچ وجه مایل به گسترش درگیری و تنش در منطقه نیستیم و از هر اقدامی در راستای صلح و آرامش استقبال می‌کنیم، اما اقدامات رژیم صهیونیستی دقیقا با هدف به آتش کشیدن همه منطقه صورت می‌گیرد، لذا لازم است کشورهای دیگر به خصوص غربی‌ها، این رژیم متجاوز را کنترل کنند.

پزشکیان در ادامه این سفر با عبدالفتاح سیسی رییس جمهور مصر هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

****

در پی مراجعه دانشجویانی که برای کنکور سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشکل مواجه شده بودند،  به معاونت حقوقی ریاست جمهور، حجت الاسلام والمسین مجید انصاری در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری سال ۱۴۰۳، مجوز شرکت مجدد در سال ۱۴۰۴ را دارند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با این توضیح که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سال ۱۴۰۴ قابل اجرا بوده، تصریح کرد: پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری سال ۱۴۰۳، مجوز شرکت مجدد در سال ۱۴۰۴ را دارند.

سخنگوی دولت هم در اظهاراتی به مردم اطمینان‌خاطر داد که در مورد افزایش قیمت بنزین غافلگیر نخواهند شد و افزود: حتماً اگر موضوع افزایش بنزین به جمع‌بندی بخواهد برسد با مردم مطرح می شود و بدون آمادگی مردم هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزین را نخواهیم داشت.

فاطمه مهاجرانی همچنین در مورد ادعاها در مورد جزایر سه گانه ایران تاکید کرد: موضوع حاکمیت مطلق ایران بر سه جزیره ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ مورد تاکید است، هیچ کسی حق ندارد به پاره تن ایران نگاه چپ کند، مطلقا این موضوع پذیرفته نیست.

از طرف دیگر وزیر کشور به مشکل انباشت مهاجران در کشور اشاره کرد و با یادآوری اینکه قانون سازمان ملی مهاجرت که در برنامه هفتم برای آن مکلف شده‌ایم، تدوین و تقدیم دولت شده و به مجلس می‌رود، افزود: صرفا با سازوکارهای سلبی نمی‌شود و حتما باید موضوعات و قوانین مرتبط به کار و اشتغال اتباع را به صورت یکپارچه مورد توجه قرار بدهیم. هر چند در حال حاضر با انباشت مهاجران مواجه هستیم و امیدواریم با تصویب این قانون و در برنامه‌ای میان‌مدت ساماندهی خوبی در این زمینه داشته باشیم.

اسکندر مومنی همچنین درباره انتخاب استانداران گفت: استانداران بر اساس سیاست‌های رئیس‌جمهور و وعده‌های ایشان در انتخابات، با پیشنهاد وزارت کشور در هیات دولت منتخب می‌شوند. اولین استاندار اهل سنت بعد از انقلاب را در این دولت انتخاب کردیم، هم‌چنین اولین استاندار از قومیت عرب و اولین فرماندار خانم اهل‌سنت در این دولت منصوب شد.

گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک بخوانید.

****

مراسم تودیع و معارفه سرپرست مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد.

محمدجعفر قائم‌پناه در این مراسم با بیان اینکه تلاش کنیم سرمایه‌گذاری و کارآفرینی به عنوان ارزش شناخته شود، تصریح کرد: تفکرات کمونیستی را در کشور رواج ندهیم؛ سرمایه‌گذاران امروز ارزشی کمتر از آنانی ندارند که در دفاع مقدس جان خود را به میدان آوردند. امروز در یک جنگ اقتصادی هستیم که گریبانگیر ماست. در داخل باید موانع رشد تولید و سرمایه‌گذاری را از بین ببریم و این وظیفه دولت است که با این اقدامات خلق ثروت کند وگرنه توزیع فقر هنر نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید سرمایه‌دار را ارزشمند تلقی کنیم، افزود: همه سرمایه‌داران را مفسد نبینیم. ممکن است در هر قشری افرادی باشند که به سمت فساد بروند اما نمی‌توان همه افراد آن قشر را چنین دید. ما باید ارزش سرمایه‌گذار و کارآفرین را در جامعه بالا ببریم.

****

امروز همچنین رئیس سازمان پدافند غیرعامل در یک نشست خبری با اشاره به اینکه امسال شاهد تولید سرور بومی هستیم‌ که نقش اساسی در دفاع سایبری دارد،افزود: این سرور با استفاده از ظرفیت های داخلی تولید شده است. این سرور بومی در امنیت سایبری و دفاع سایبری کمک می‌کند. تولید این سرور اقدام موثر و جسورانه‌ای  است. انتظار ما این است که دستگاه ها سرور خارجی نخرند و از سرور داخلی حمایت کنند. همه باید استفاده و حمایت کنیم.

غلامرضا جلالی خاطرنشان کرد: تجربه انفجار پیجرها در لبنان ثابت کرد که در فناوری های حساس امنیتی نمی توانیم به خارج متکی باشیم. اگر همه این فناوری ها را با دقت بررسی کنیم  لایه‌هایی از نفود و تهدید وجود دارد. بهترین راه حل استفاده از ظرفیت بومی است. ما نقش حمایتی داشتیم و سعی کردیم گیرهای قانونی را برطرف کنیم. امیدواریم همه از این فناوری های داخلی استقبال کنند.

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) دوم آبان ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403080201677
  • خبرنگار : 71381