معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مطرح کرد

رشد محصولات کشاورزی با اجرای طرح‌های تغذیه گیاهی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال زراعی گذشته، با اعمال روش‌های بهینه‌سازی تغذیه و اجرای طرح‌های تغذیه گیاهی، شاهد افزایش ۴۰ درصدی تولید گندم نسبت به سال‌های قبل بوده‌ایم.

محمد میری دیسفانی، امروز در حاشیه همایش آموزشی و ترویجی معرفی سبد محصولات کودی خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی کشاورزی در استان خراسان رضوی، موضوع حاصلخیزی خاک‌ها است. این استان با اقلیم خشک و نیمه‌خشک، با کمبود ماده آلی در خاک مواجه بوده و استانداردهای حاصلخیزی بسیار پایین‌تر از حد انتظار است. برای افزایش حاصلخیزی خاک، نیاز است تا کشاورزان به استفاده از کودهای آلی و شیمیایی روی بیاورند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: استفاده از کودهای دامی پوسیده و کودهای عالی، اگرچه می‌تواند مؤثر باشد، اما فرآیند تولید و تأمین این کودها معمولاً هزینه‌بر و پیچیده است. لذا ضروری است که کشاورزان به دنبال کودهای جایگزین، به‌ویژه کودهای شیمیایی تحت نظر مؤسسات تحقیقات آب و خاک و وزارت جهاد کشاورزی باشند.

وی افزود: افزایش عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی هدف اساسی ما است. در سال زراعی گذشته، با اعمال روش‌های بهینه‌سازی تغذیه و اجرای طرح‌های تغذیه گیاهی، شاهد افزایش ۴۰ درصدی تولید گندم نسبت به سال‌های قبل بوده‌ایم. یکی از عوامل موفقیت در این زمینه، توسعه استفاده از کودهای ریزمغذی و مکمل‌های رشد بوده است.

میری دیسفانی گفت: در خصوص تأمین و توزیع کود، دفتر جهاد کشاورزی استان تلاش می‌کند تا نهادهای مورد نیاز را برای کشاورزان تأمین کند. در حال حاضر، برای تأمین کودهای مختلف، به‌ویژه فسفات و پتاس، اقدامات زیادی انجام شده است. در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰۰ تن کود در استان در حال تامین است و توزیع آن بین کشاورزان در حال انجام است.

در بخش دیگری از این نشست، حسین عطایی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با تامین کود مورد نیاز کشاورزان استان اظهار کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی، ۲۰۰ هزار تن کود برای کشور تأمین خواهد شد که از این میزان، ۳۵۰۰ تن برای استان خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این کودها از طریق شبکه کارگزاران استان به کشاورزان ارائه می‌شود؛ ضمن اینکه دولت برای تأمین یارانه کودهای شیمیایی و آلی، بودجه اختصاص داده و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در تولید کودهای مختلف با کیفیت تلاش می‌کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080201640
  • خبرنگار : 50549