ورود اولین بذرهای هیبرید فلفل‌ دلمه‌ای قرمز به بازار

ارقام هیبرید F۱ جدید فلفل دلمه‌ای رنگی که با روش مهندسی اصلاح معکوس در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در اختیار گلخانه داران قرار گرفته، با توجه به کیفیت مطلوب و عملکرد بالا، رضایت و استقبال بالای گلخانه داران را در پی داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، در حال حاضر سالانه حداقل ۱۲۰ میلیون دلار بذر سبزی و صیفی تنها از طریق مبادی رسمی و قانونی به کشور وارد می‌شود که خروج مقادیر هنگفتی ارز از کشور را در پی دارد.

تولید بذور هیبرید با دشواری‌ها و چالش‌های تکنولوژیک خصوصا در مرحله تولید لاین‌های اینبرد همراه است. محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در راستای دستیابی به دانش فنی تولید بذور از سیستم هاپلوئیدی و اصلاح معکوس به عنوان سریعترین روش برای دستیابی به لاین‌های ۱۰۰ درصد خالص والدینی استفاده کرده‌اند.

در این پژوهشگاه به طور خاص روی گیاه کلزا و سبزیجات فلفل دلمه‌ای و خیار کار شده و برای تولید هاپلوئید در این گیاهان از روش‌های کشت میکروسپور آندوژنز و پارتنوژنز استفاده شده که تاکنون توانایی تولید بذر آنها در کشور وجود نداشته است.

با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون دو رقم هیبرید جدید فلفل رنگی قرمز به نام‌های جوین۱وجوین ۲ با همکاری شرکت کشت و صنعت جوین برای اولین بار در کشور ثبت و به مرحله کشت رسیده است. بنابر اعلام گلخانه داران بخش خصوصی که از این ارقام استفاده کرده‌اند فلفل‌های رنگی جوین ۱ و ۲ کشت شده در مقایسه با ارقام هلندی موجود عملکرد مطلوبی دارند.

به گفته یکی از گلخانه داران، ارقام فلفل هیبرید جوین ۱ و ۲ کشت شده، فاقد گل ریزی و دارای حجم بالا، رشد رویشی خوب، گل‌های سنگین، ضخامت و سطح برگ مناسب و فاصله بندهای متوسط هستند.

برخورداری از ساقه‌های قطور و مستحکم سه شاخه‌ها و حتی چهارشاخه، مقاومت به بیماری‌های بوته میری و فیتوفتورایی که از مهمترین مشکلات گلخانه‌های کشت فلفل دلمه ای است و داشتن فلفل های کشیده از دیگر ویژگی های مطلوب ارقام فلفل جوین ۱ و ۲ کشت شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403080201593
  • خبرنگار : 50622