امید شمس:

فیلم کوتاه باید بیشتر در دسترس قرار بگیرد

امید شمس معتقد است: اینکه چطور بستر نمایش و دیده شدن فیلم کوتاه برای مخاطب ایجاد شود به سیاستگذاری‌مان برمی‌گردد. فرقی نمی‌کند، چه در پلتفرم و چه در تلویزیون. مردم از هر بازاری که برای فیلم کوتاه ایجاد شود و فیلم کوتاه را بیشتر در دسترس قرار دهد، قطعا استقبال می‌کنند.

این شرکت‌کننده و برنده ادوار جشنواره فیلم کوتاه تهران ضمن تمجید از دو فیلم این دوره، از عرق و علاقه‌اش به فیلم کوتاه و انجمن گفت.

امید شمس کارگردان فیلم بلند «ملاقات خصوصی» که در سینمای کوتاه سابقه دارد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره جشنواره فیلم فجر سپری شده گفت: چون در پیش‌تولید فیلم جدیدم هستم، زمان زیادی نداشتم که فیلم‌های جشنواره تهران را تماشا کنم. به همین دلیل فقط دو فیلم دیدم که در یکی از آن‌ها هم خودم مشاور کارگردان بودم. به نظرم «دادرسی» فیلم خیلی خوبی است و مخاطبانی هم که دیدند، خیلی ارتباط گرفتند.

او افزود: «پس از پدر» ساخته نوشین معراجی را هم دیدم که فیلم خیلی خوبی بود و یک نقش‌آفرینی درخشان از ماهنی مهرپور داشت. البته می‌دانستم که هردو فیلم خوب‌اند، ولی دوست داشتم آن‌ها را در فضای جشنواره و همراه با مخاطبان ببینم که لذت‌بخش بود.

شمس با اشاره به علاقه‌اش به جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: من از ۱۵ سال پیش، موقعی که خودم هنوز فیلم نساخته بودم، همیشه حضورم در جشنواره فیلم کوتاه تهران برایم انگیزه ایجاد می‌کرد که فیلم بسازم. هنوز هم که در جشنواره فیلم می‌بینم، آن حال در من ایجاد می‌شود. به همین دلیل تا فرصت پیدا می‌کنم، به جشنواره می‌آیم و اینجا مثل خانه من است.

او ادامه داد: چون سینما را از انجمن سینمای جوانان ایران شروع کردم، زمینه و مبنای ذاتی من از سینما، مربوط به انجمن است و همیشه عرق خاصی به فیلم کوتاه و انجمن دارم. چه در داوری، چه در هیات انتخاب و چه شورای پیچینگ باشد، همیشه هستم و در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم با ذوق حضور پیدا می‌کنم. هنوز هم فکر می‌کنم که اگر فرصتی دست بدهد، فیلم کوتاه می‌سازم. بالاخره ریشه من در سینمای کوتاه است.

این فیلمساز جوان تاکید کرد: جشنواره امسال خیلی شلوغ و استقبال این‌قدر خوب بود که تعجب کردم. به خاطر دارم چندین سال قبل، جشنواره شور عجیبی داشت و فیلمسازان معروفی در آن فیلم داشتند که الان همه در سینمای بلند فعالیت می‌کنند. امسال این‌قدر استقبال جالب و برگزاری خوب بود که حس و حال آن سال‌ها را برای من تداعی کرد.

شمس عنوان کرد: من سعی می‌کنم نسبت به فرصتم، برای کسی که بخواهد فیلم کوتاهی بسازد، اگر کاری که از دستم بربیاید، انجام دهم و انگیزه‌ای که لازم است، برایش ایجاد کنم. تجربه‌ای خودم و فراز و فرودهایی را که خودم طی کردم، در اختیارش بگذارم.

کارگردان فیلم کوتاه «جشن تولد» درباره فیلمسازان جوانی که سینمای کوتاه را سکویی برای رسیدن به سینمای بلند می‌دانند، گفت: فیلم کوتاه جایگاه و استقلال خودش را دارد و کسی که می‌خواهد سینما را شروع کند، باید یاد بگیرد که مدیوم فیلم کوتاه و مشخصاتش را یاد بگیرد و در آن زمین بازی کند. اگر علاقه داشته باشد و بخواهد با عشق پیش برود، اشکالی هم ندارد که برای فیلم بلند انگیزه داشته باشد.

او تصریح کرد: آن جایی راه اشتباه می‌شود که فیلمساز بخواهد سکانسی یا قسمتی از یک فیلم بلند را با معیار زمان کوتاه، به فیلم کوتاه تبدیل کند. فیلم کوتاه فقط این نیست که زمانش کوتاه است، بلکه نوع قصه‌گویی، شخصیت‌پردازی و تجربه‌گرایی‌اش فرق دارد و همه عوامل تأثیرگذاری که فیلم کوتاه را به معنای واقعی شکل می‌دهد، باید در ساختار خودش باشد.

شمس در پاسخ به پرسشی درباره نسبت فیلم کوتاه با مخاطب بیان کرد: به طور کلی سلیقه‌ای است، ولی به نظرم هر اثر هنری برای مخاطب تولید می‌شود. ما که نمی‌خواهیم فیلم را برای خودمان تولید کنیم و در کمد بگذاریم! فیلم و سینما کاملا برای مخاطب ساخته می‌شود، چون یک پرده بزرگ است و کلی تماشاگر. ذات سینما به مخاطب وابسته است و کسی که می‌گوید مخاطب برای من مهم نیست، حرف عجیبی زده است.

او افزود: باج دادن به آن معنا که فیلمساز بخواهد از معیار و ایده‌آل خودش بگذرد و به شکل فرموله، چیزی را که خودش قبول ندارد و مخاطب می‌پذیرد، در فیلم قرار دهد، اشتباه است. در مقابل برای چیزی که فیلمساز می‌پذیرد و می‌خواهد در اثر جا بگیرد، قطعا باید مخاطب را هم در نظر بگیرد.

برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: اگر فیلمسازی صرفا بر اساس خواست مخاطب باشد، معلوم است که غلط و اشتباه است. من همیشه این را در نظر می‌گیرم که هم معیارهای خودم رعایت شود و هم اثر برای مخاطب جذاب باشد. به نظر من حیات سینما بدون مخاطب ادامه پیدا نمی‌کند.
کارگردان «قرار» و «گذر» تاکید کرد: فیلم کوتاه پتانسیل زیادی دارد که با ذائقه مردم ایران عجین شود، چون حالا می‌بینیم استقبال از جشنواره فیلم کوتاه تهران از جشنواره فیلم فجر بیشتر است. همه این افراد که فیلمساز نیستند، بلکه خیلی از آن‌ها مخاطب‌اند.ما خودمان در سال ۹۷ بسته هنر و تجربه اکران داشتیم که مخاطب عام را هم به سینما می‌کشاند تا فیلم‌ها را ببیند. آن بسته ها در سینما فروش خوبی داشت و تا مدتی ادامه پیدا کرد، ولی بعدها رها شد.

او ادامه داد: بخشی از این مساله، به مدیریت، استراتژی و سیاست‌گذاری برمی‌گردد که چطور بستر نمایش و دیده شدن فیلم کوتاه برای مخاطب ایجاد شود. چه در پلتفرم و چه در تلویزیون. مردم از هر بازاری که برای فیلم کوتاه ایجاد شود و فیلم کوتاه را بیشتر در دسترس قرار دهد، قطعا استقبال می‌کنند.

شمس در پایان گفت: این اتفاق به چرخه اقتصادی فیلم کوتاه هم خیلی کمک می‌کند تا به انجمن سینمای جوانان ایران وابسته نشویم. بالأخره بودجه انجمن محدود است و همه را نمی‌تواند راضی کند. عده‌ای هستند که نمی‌توانند در این چرخه فیلم بسازند، چه به علت هزینه پروژه یا شاید این که از نظر فکری و موضوعی کارشان مورد تایید انجمن نباشد. به همین دلیل اقتصاد فیلم کوتاه باید گسترده‌تر شود. اگر این‌طور شود، فیلم کوتاه بزرگتر می‌شود، فیلمسازان باانگیزه‌تر می‌شوند و حتی این به نفع سینمای بلند هم هست، چون خیلی از فیلمسازان کوتاه به بلند می‌روند و خون جدیدی را به رگ‌های سینمای بلند تزریق می‌کنند.

انتهای پیام 

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403080201562
  • خبرنگار : 71219