مرکز تولید نشاء در دانشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود 

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان‌کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: یک مرکز تولید نشاء در دانشکدگان کشاورزی راه اندازی خواهیم کرد که در قالب یک کارخانه گیاهی، نشاء مورد نیاز را تولید کرده و در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد.

به گزارش ایسنا، کامبیز پور طهماسبی روز چهارشنبه دوم آبان در جمع خبرنگاران درباره رویداد تبادل فناوری و چالش‌های موجود در حوزه امنیت غذایی گفت: این رویداد با این هدف برگزار شده تا بتوانیم تعاملی بین دانشگاه، صنعت، تحقیقات و استاندارد ایجاد کرده و به این وسیله بخش‌های مرتبط، صنعت و فعالین بخش خصوصی را در کنار یکدیگر قرار دهیم.

وی افزود: یک موضوع مهم در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی این است که ما در کشور به دانش بنیان شدن امنیت غذایی و زیستی نیاز داریم. یکی از موارد مورد توجه و تاکید ما در حوزه تولیدات غذایی و کشاورزی این است که ‌مردم هر غذایی مصرف می کنند، از سلامت آن مطمئن باشند.

پور طهماسبی در ادامه اظهار کرد: در حوزه تبادل فناوری غذایی طرح‌های مشترک پژوهشی در دانشکده اجرا شده و امیدواریم در کنار شرکت‌های دانش بنیان که‌ با این بخش مرتبط هستند، به نتایج و دستاوردهای خوبی در این حوزه دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین بخش‌های امنیت غذایی در دسترس بودن مواد غذایی و لزوم بهره وری بالا در تولید است. ضمن اینکه در زمینه تولید با مشکل کم آبی روبه‌رو هستیم، تلاش می‌کنیم در کشاورزی پرورش نمونه‌ها یا گیاهانی را مد نظر قرار دهیم که در کنار بهره وری بالا مصرف آب کمتری داشته باشند.

وی گفت: موضوع مهم در کشاورزی استان البرز این است که بخش عمده‌ای از تولیدات مربوط به کشت سبزیجات و صیفی‌جات است و یکی از مشکلات کشت اینگونه گیاهان تهیه نشاء آنهاست. برای این موضوع هم طرح جدیدی داریم که به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان‌کشاورزی و منابع طبیعی افزود: در این زمینه یک مرکز گیاهی تولید نشاء را در دانشکدگان کشاورزی راه اندازی خواهیم کرد که به صورت کارخانه گیاهی، نشاء مورد نیاز را تولید کرده و در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد. امیدواریم بتوانیم این طرح را که مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند، همزمان با هفته پژوهش رونمایی کنیم.

پور طهماسبی ادامه داد: با راه‌اندازی این کارخانه ‌تحول زیادی در بخش کشت سبزی و صیفی نه تنها در البرز بلکه در استان‌های دیگر خواهیم داشت. همچنین در مرحله ایجاد بذرهای هیبریدی با همکاری بخش خصوصی هستیم و امیدواریم سال آینده این بذرها به بازار عرضه شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403080201530
  • خبرنگار : 50622