تقویت ایده اشغال مجدد غزه در میان صهیونیست‌ها همزمان با ادامه کشتار فلسطینیان

خالی شدن بخش اعظم نوار غزه از فلسطینیان در پی بمباران‌های مرگبار رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته این تصور را در میان صهیونیست‌ها ایجاد کرده است که می‌توانند غزه را بار دیگر اشغال کنند و به‌ویژه شهرک‌نشینان را در آن اسکان دهند.

به گزارش ایسنا، پس از گذشت یک سال از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه، اکنون مقامات صهیونیست به شکلی فزاینده ایده قدیمی خود را مجددا مطرح می‌کنند که تنها راه جلوگیری از وقوع حمله دوباره علیه سرزمین‌های اشغالی، حضور دائمی صهیونیست‌ها در نوار غزه است. آنها بر این باورند که تصمیم خروج سربازان و بیرون راندن شهرک‌نشینان از غزه در سال ۲۰۰۵ پس از نزدیک به چهار دهه اشغال به این منطقه اجازه داد تا به سکویی برای حملات علیه «اسرائیل» تبدیل شود.

با این حال، چنین اقدامی مخالفان زیادی در رژیم صهیونیستی دارد.

اوشِر شکالیم، یک قانونگذار جوان صهیونیست که جزو گروه کوچک حزب لیکود در سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌آید که اسکان مجدد غزه را پذیرفته است، گفت: وقتی از این مناطق عقب‌نشینی کردیم، متوجه شدیم که حملات بیشتری به ما وارد می‌شود.

این ایده‌ای است که با مخالفت شدید فلسطینی‌ها روبرو است و ایالات متحده و جامعه بین‌المللی می‌گویند که نقض قوانین بین‌المللی است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر  صهیونیست‌ها همچنان با اشغال مجدد غزه مخالفند و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز مدعی شده است که علاقه‌ای به این کار ندارد.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکنون بیش از 42 هزار فلسطینی را به کام مرگ کشانده، ده‌ها هزار نفر را مجروح کرده و منجره به آوارگی جمعیت گسترده‌ای از مردم این منطقه شده است که سال‌ها به دلیل محاصره و خشونت رژیم صهیونیستی با مشکلاتی در زندگی روزمره خود دست و پنجه نرم می‌کردند.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، در سال ۲۰۰۵ پس از خروج شهرک نشینان از نوار غزه یک حصار امنیتی در امتداد مرز آن ساخته و کنترل آن به فلسطینیان واگذار شد که اکنون محل زندگی بیش از ۲ میلیون فلسطنینی است.

از طرفی، اشغال مجدد غزه و اسکان شهرک‌نشینان در آن به ارتشی گسترده نیاز دارد تا از صهیونیست‌هایی که به آنجا نقل مکان می‌کنند، محافظت کند زیرا این کار آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. این اقدام همچنین ناقوس مرگ را برای راه‌حل ۲ دولتی به صدا درمی‌آورد که هنوز در میان مقامات رژیم صهیونیستی طرفدارانی دارد.

اما شواهدی دال بر این وجود دارد که این ایده در حال گسترش است. شکالیم و دیگر سیاستمداران مرتبط با نتانیاهو روز دوشنبه در کنفرانسی در نزدیکی مرز غزه با عنوان «آماده‌سازی اسکان در غزه» شرکت کردند که در آن فعالان از نمایندگان دعوت کردند تا ماکت‌هایی از شهرک‌های صهیونیستی را بر روی نقشه‌های سرزمین فلسطین در حدود ۲ مایلی غرب قرار دهند.

اسکان مجدد شهرک‌نشینان در غزه که توسط راست افراطی در رژیم صهیونیستی هدایت می‌شود، در حالی قوت می‌گیرد که زمانی در ابتدای جنگ، مقامات صهیونیست می‌گفتند به دنبال اشغال مجدد غزه نیستند. اما اکنون بسیاری از اعضای لیکود، حزب بنیامین نتانیاهو آن را در آینده ممکن می‌بینند.

ده‌ها تن از فعالان لیکود از مرکز سرزمین‌های اشغالی روز دوشنبه در این کنفرانس که توسط گروه‌های شهرک‌نشین راست افراطی برگزار شده بود، شرکت کردند. بسیاری از حاضران که لباس‌هایی بر تن داشتند که جمله «غزه برای همیشه مال ماست» روی آن نوشته شده بود، گفتند که از شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در غزه به‌عنوان یک اقدام برای جلوگیری از کنترل فلسطینی‌ها بر منطقه حمایت می‌کنند. برخی دیگر گفتند که اشغال مجدد انتقام حمله سال گذشته حماس خواهد بود.

بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم در این کنفرانس حضور یافت و در حمایت از اشغال نوار غزه سخنرانی کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403080201528
  • خبرنگار : 71443