یک نبرد خیلی «خاص» برای «آقای خاص»

مسابقه‌ای که ژوزه مورینیو منتظرش بود فرارسیده است؛ تقابل با تیمی که روزگاری نه‌چندان دور هدایتش را بر عهده داشت.

به گزارش ایسنا، ناپلئون بناپارت زمانی درباره استانبول گفته بود: «اگر دنیا فقط یک کشور بود، استانبول پایتختش بود» این شهر اکنون خانه مردی است که همیشه می‌خواست در کانون توجه‌ها باشد. ژوزه مورینیو، سرمربی فنرباغچه، همانطور که همیشه دوست دارد، این هفته دوباره در مرکز توجه‌ها قرار خواهد گرفت؛ چرا که پنجشنبه‌شب قرار است برابر تیم سابقش، منچستریونایتد، در لیگ اروپا قرار گیرد.

سرمربی سابق چلسی، تاتنهام و یونایتد در هتلی در استانبول زندگی می‌کند؛ هتلی مجلل که قیمت ارزان‌ترین سوئیتش از حداقل ۱۰۰۰ پوند برای هر شب شروع می‌شود. این رقم برای کسی که فصلی ۱۰ میلیون پوند از فنرباغچه دریافت می‌کند، پول توجیبی محسوب می‌شود.

مورینیو تنها چند روز پس از عروسی دخترش، ماتیلد، در مراسم باشکوه در مزرعه خانوادگی‌اش در پرتغال، آماده حضور روی نیمکت تیمش برابر بازی با یونایتد می‌شود.

به نوشته دیلی‌میل، مورینیو در ۶۱سالگی هنوز پرانرژی و از جذابیت بالایی برخوردار است. او عاشق استانبول است چون مانند لندن است اما آب‌وهوای بهتری دارد.

فنرباغچه آماده بود تا بهترین خانه استانبول را برای آقای خاص اجاره کند اما مورینیو به دلیل مشغله کاری، زندگی هتلی را انتخاب کرد. تنها غذاییی که او می‌تواند بپزد، تخم مرغ است. گاهی چند صد متر خارج از هتل به خیابان‌های شلوغ و به یک دونرکباب محبوب می‌رود؛ جایی که به‌تنهایی غذا می‌خورد و از کارکنان می‌خواهد عکسایش را منتشر نکنند.

یک کارمند هتل به دیلی‌میل گفت: اغلب سفارش مورینیو برای شام در این هتل سوپ مرغ، پیتزا مارگاریتا، بستنی و آب گازدار است.

دنیای جدید مورینیو دور از هتل لوری در منچستر است؛ جایی که او برای دوران سلطنت ۹۳۵ روزه‌اش در یونایتد زندگی کرد. ۸۱ امتیازی که مورینیو در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به دست آورد، بالاترین امتیاز یونایتد از زمان کناره‌گیری سر الکس فرگوسن در سال ۲۰۱۳ است و باعث شد این تیم پایین‌تر از سیتی در رده دوم قرار گیرد.

چرا ترکیه؟

دلایل فنرباغچه برای جذب مورینیو روشن است. می‌خواهد با این مربی جام ببرد. مورینیو نیز شیفته فوتبال ترکیه شده است. بیش از ۳۰ هزار طرفدار در معارفه‌اش حاضر شدند؛ جایی که مورینیو کمتر از ۱۳۴ کلمه صحبت و با این جمله آنها را روانه کرد: «این پیراهن پوست من است.»

برای مردی که تبحر زیادی به پرورش ذهنیت «ما علیه دیگران» دارد، مسابقه با یونایتد بهترین فرصت برای نشان‌دادن این ذهنیت است، مثل اینکه این مسابقه را خدا پیش پای او قرار داده است. چرا فنرباغچه برای مورینیو مناسب است؟ آنها فصل گذشته تیم زیر ۱۹ ساله‌هایشان را برای بازی با گالاتاسرای در سوپرکاپ به زمین فرستادند تا نارضایتی‌شان را از فدراسیون فوتبال این کشور نشان دهند و پس از یک دقیقه نیز زمین را ترک کردند. فنرباغچه ماه آوریل بیانیه‌ای را صادر و در آن اعلام کرد با سیستم ناعادلانه در فوتبال ترکیه مبارزه می‌کند. این دقیقاً همان موقعیتی است که مورینیو در آن شکوفا می‌شود؛ ما برابر همه.

فنرباغچه آخرین بار سال ۲۰۱۴ قهرمان سوپرلیگ ترکیه شد. فصل گذشته رکورد ۹۹ امتیاز کافی نبود چون گالاتاسرای به اولین تیم تاریخ ترکیه تبدیل شد که ۱۰۰ امتیاز کسب کرد و قهرمان شد.

در حاشیه انتخابات ریاست‌ باشگاه، علی کوچ، رئیس میلیاردر باشگاه، اسماعیل کارتال را که تنها در یک بازی در فصل شکست خورد، اخراج کرد و بزرگترین خریدش را انجام داد و ژوزه مورینیو را انتخاب کرد.

برای مورینیو که از سال ۲۰۱۵ تاکنون قهرمان لیگ نشده، حضور در فنرباغچه فرصتی است تا دوباره بتواند قهرمانی در لیگ را تجربه کند. وقتی رم او را در ژانویه اخراج کرد، ناراحت شد. او با این تیم دو فینال اروپایی را تجربه کرد و قلب هواداران جالوروسی را به دست آورد. مورینیو در تابستان پیشنهادهای عربستان و سایر نقاط اروپا را رد کرد تا در ترکیه بتواند قهرمان شود.

یکی از اعضای تیم فنرباغچه عنوان کرد مورینیو ۱۲ ساعت در روز کار می‌کند و با دقت برای هر بازی آماده می‌شود. سالواتوره فوتی، دستیار ایتالیایی او نیز به صورت کنایه‌آمیز مورینیو را «آقا» صدا میزند؛ اشاره او به زمانی است که مورینیوی جوان، سر بابی رابسون فقید را در بارسلونا «آقا» صدا می‌زد.

چیزی تغییر نکرده است

او می‌گوید: تقریبا ۲۰ سال از زمانی که لیگ قهرمانان اروپا را بردم می‌گذرد اما دو سال از زمانی که با رم در لیگ کنفرانس قهرمان شدم و یک سال از زمانی که در فینال لیگ اروپا بودم گذشته است. من جاه‌طلبی خود را در دو سال گذشته نشان داده‌ام. فنرباغچه جاه‌طلب است و شرایط برای رسیدن به اهداف بسیار سخت است. مردم ترکیه می‌دانند منظور من چیست. من همان عطش و همان جاه‌طلبی سابق را دارم. هنوز همان کارهای هیجانی را انجام می‌دهم که به خاطرشان به من کارت زرد می‌دهند. بنابراین جدا از ظاهرم، هیچ چیز تغییر نکرده است.

فقط کافی است گزارش بی‌بی‌سی‌اسپورت را از شبی که پورتوی او، سلتیک را در فینال جام یوفا ۲۰۰۳ شکست داد، بخوانید تا متوجه شوید که آقای «مترجم» تا کجا پیش رفته است. نام او یک بار در این گزارش نیامده است اما او اکنون پنج میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد و ساخت یک مستند کامل در نتفلیکس درباره‌اش برای سال آینده برنامه‌ریزی شده و بارها درخواست مصاحبه‌های مختلف را که آخرینش از سوی پیرس مورگان بود، رد کرده است.

«آقای خاص» در دوران مربیگری‌اش ۲۶ جام برده و اکنون اینجاست و بردن جام‌هایی را که قبلا مسخره‌شان می‌کرد جشن می‌گیرد. او یک بار چند ماه بعد از اینکه چلسی با بنیتس لیگ اروپا را کسب کرد گفته بود نمی‌خواهد با چلسی لیگ اروپا را ببرد و جشن بگیرد.

او با تمام تیم‌هایی که روی نیمکت‌شان بوده، توانسته است جام کسب کند و فقط در تاتنهام این اتفاق برایش رخ نداد و به خاطر کرونا قراردادش در شرایطی فسخ شد که توانست تیم را به فینال جام اتحادیه ببرد.

یک خالکوبی منحصربه‌فرد روی بازوی راست او حک شده که کسب سه جام اروپایی را نشان می‌دهد. (لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس) او می‌گوید: من تنها کسی هستم که می‌توانم آن را داشته باشم. تاریخ را نمی‌توان حذف کرد و انصافا این یک رکورد جالب توجه است.

فنرباغچه در هشت بازی این فصل هفت امتیاز از دست داده. این در شرایطی است که در کل فصل گذشته ۱۵ امتیاز از دست داده بود. به نظر می‌رسد مدیران فوتبال در ترکیه صبور نباشند و مورینیو برای ماندن نیاز به کسب جام دارد.

پنجشنبه زمان خوبی برای شروع خواهد بود. وقتی فنرباغچه آخرین بار با یک باشگاه انگلیسی بازی کرد، سال ۲۰۱۶ بود که یونایتد تحت مدیریت مورینیو را شکست داد. آیا مورینیو در پایان فصل جام کسب می‌کند یا نه؟ باید منتظر ماند و دید اما فقط یک نادان می‌تواند علیه او شرط‌بندی کند. سگ پیر هنوز زنده است تنها باید مثل قبل بلند واق‌واق کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: جهان ورزش
  • کد خبر: 1403080201464
  • خبرنگار : 71460