خواص این «نان طلایی» را بشناسید

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: نان هر چه تیره‌تر باشد، خواص بیشتری دارد.

لیلارضازاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به ویژگی‌های تغذیه‌ای نان کامل، اظهار کرد: نان کامل به نانی گفته می‌شود که از دانه کامل گندم تهیه شده و سبوس از دانه گندمی که برای تولید آرد آن بکار رفته، جدا نشده باشد.

وی از تفاوت قابل توجه نان سفید که سبوس آن جدا شده با نان کامل یاد کرد و ادامه داد: هر چقدر سبوس نان بیشتر باشد، خواص بیشتری دارد و از همین رو نان کامل که سبوس‌دار باشد را می‌توان از نظر ارزش غذایی یک نان طلایی دانست.

رضازاده گفت: هر چقدر رنگ نان تیره‌تر باشد، میزان سبوس و به تبع خواص آن بیشتر است.

وی با بیان اینکه وقتی که خمیر نان از گندم سبوس‌دار تهیه شده باشد مرحله تخمیر طولانی‌تری خواهد داشت، افزود: این امر کمک می‌کند نان سالم‌تر و برای دستگاه گوارش مفیدتر باشد.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت کرمانشاه پیشگیری از اضافه وزن به جهت فیبر بالای موجود در سبوس را از مزایای استفاده از نان کامل برشمرد و عنوان کرد: فیبر موجود در این نان به جهت احساس سیری که به فرد می‌دهد، جلوی پُرخوری را می‌گیرد.

رضازاده تاکید کرد: مصرف نان کامل به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کرده و جلوی چرب شدن کبد افراد را نیز می‌گیرد. به علاوه برای کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید نیز مفید است.

وی گفت: نان کامل در صورتی‌ که فرآیند تخمیر را به طور کامل طی کرده باشد، می‌تواند به جذب بخش زیادی از کلسیم، روی و آهن مورد نیاز بدن کمک کرده و برای پیشگیری از مشکلاتی از جمله کم خونی، پوکی استخوان و... موثر باشد.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت کرمانشاه خاطرنشان کرد: سبوس موجود در نان کامل میزان قابل توجهی از ویتامین‌های گروه B را نیز دارد.

وی با بیان اینکه اگر سبوس از گندم جدا شود و بعد به صورت مجزا به نان اضافه شود، فاقد ارزش غذایی است، افزود: اکنون برخی خبازی‌ها به بهانه اضافه کردن سبوس هزینه بیشتری بابت نان از مردم می‌گیرند، اما این شیوه هیچ کمکی به ارزش غذایی نان نمی‌کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080201420
  • خبرنگار : 50181