حدود یک سوم تولیدات کشاورزی ایران تبدیل به ضایعات می‌شود

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: اگر تکمیل زنجیره تولید در کشاورزی اتفاق بیافتد، موضوع کاهش ضایعات، افزایش فروش و درآمد، تقسیم منافع، سود و بسیاری از مسائل دیگر حل خواهد شد.

محمد خالدی روز چهارشنبه دوم آبان در رویداد تبادل فناوری با محوریت چالش‌های موجود در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، گفت: از مواردی که در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی مهم است، فرایند تجاری سازی تولید در بخش کشاورزی و بهبود بهره وری زنجیره تولید است. اما موضوع قابل توجه دیگر چالش‌هایی است که در بخش کشاورزی با آن روبه‌رو هستیم که عمده آنها از جنس تولید نیست.

 وی افزود: یکی از موارد مطرح شده درباره بالا بودن ضایعات در بخش کشاورزی است که ۳۰‌ درصد را در بر دارد. ما در بخش کشاورزی ضایعات و تلفات بالای محصولات را در مراحل مختلف تولید، حمل و نقل، انبارداری و ذخیره سازی داریم.

خالدی ادامه داد: همچنین تفاوت بالای قیمت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، اطلاعات ناقص و شفاف نبودن اطلاعات، مسائل مرتبط با کیفیت و سلامت محصولات و تقسیم نامناسب سرمایه گذاری از چالش‌های عمده بخش کشاورزی است. به ویژه در بخش صادرات‌ با این چالش‌ها روبه رو هستیم و باید نگاهمان‌ را به ویژه در بعد حاکمیتی تعییر دهیم.

 مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حوزه کشاورزی باید از سمت تولید به سمت کسب و کارها حرکت کنیم و این موضوعی است که در بخش کشاورزی به آن نیاز داریم. این یعنی باید روی زنجیره‌ها تمرکز کنیم‌ و بر حمایت و تامین مالی زنجیره عرضه، به جای فعالیت‌های مستقل و جزیره‌ای اقدام کنیم.

 وی در ادامه اظهار کرد: هر چه کشوری توسعه یافته‌تر باشد سهم فعالیت‌های جانبی بیشتری دارد و در این قالب، سیاست‌های کلان و تمام موضوعات از جمله گفتمان‌های کلان و سیاست‌های حمایتی باید تغییر کند. در کشاورزی تولید کننده بخش کوچکی از حوزه را تشکیل می‌دهد. یکی از ایراداتی که مدیران این بخش به آن اذعان دارند، این است که روی بخش تولید بیشتر از سایر قسمت‌های دیگر توجه شده است، در حالی که حلقه‌های بعدی مهم‌تر از تولید هستند.

وی گفت: مسائل جهانی شدن، صنعتی شدن، کیفیت کالاها و ویژگی خاص محصولات کشاورزی از عواملی هستند که می‌توان بر اساس آن گفت که در بخش کشاورزی مباحث مدیریت زنجیره و کسب و کار مهمتر است. اگر موضوع تکمیل زنجیره اتفاق بیافتد، موضوع کاهش ضایعات، افزایش فروش و درآمد، تقسیم منافع، سود و بسیاری از مسائل دیگر حل خواهد شد.

 وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان حاکمیت باید به این سمت حرکت کنیم و تلاش کنیم، اما بخشی از این اقدامات باید توسط بخش خصوصی انجام شود. توسعه کشاورزی قراردادی ذیل سیاستی است که پنج سال بر روی آن کار کردیم و به موازات توسعه زنجیره‌ها است، وقتی گفته می‌شود کشاورزان ما کوچک هستند باید اندیشید که چه کاری باید انجام دهیم تا آنها را تجاری کنیم این موضوعی است که معتقدیم به وسیله‌ شرکت‌های پیش رو در بخش خصوصی در دراز مدت می‌توانیم انجام دهیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403080201406
  • خبرنگار : 50622