یک متخصص تغذیه:

صحیح غذا خوردن حدود ۹۰ درصد بر کاهش وزن تاثیر دارد

یک متخصص تغذیه گفت: تاثیر صحیح غذا خوردن در کاهش وزن حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد است.

ابراهیم فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با توصیه به افراد مسن دارای اضافه وزن، بیان کرد: یکی از عوامل اضافه وزن بالا رفتن سن است که باعث افزایش بافت‌های چربی در بدن افراد و اضافه وزن و چاقی می‌شود.

وی با بیان اینکه گرسنه ماندن به مدت طولانی یکی از دلایل پرخوردی است، داشتن یک برنامه غذایی منظم از نظر سرعت و زمان غذا خوردن و متعهد بودن به آن را راه‌ حلی مناسب دانست و گفت: یک برنامه غذایی درست و منظم شامل صبحانه، میان‌وعده کنترل‌شده پیش از ناهار مانند میوه، وعده غذایی ناهار، میان‌وعده مختصر مانند سبزیجات پیش از شام، خوراکی سبک شام و یک لیوان شیر یا سایر خوراکی‌های رژیمی پیش از خواب است.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: با توجه به اینکه چاقی و میزان کالری دریافتی بدن از مواد غذایی مصرف‌شده به مکانیسم بدن هم بستگی دارد و اشتهای زیاد، یکی از عوامل رعایت نکردن رژیم توسط افراد است. برنامه غذایی منظم در کنار تعداد وعده‌های بیشتر و با حجم و کالری کمتر، راهکار کلی و طبیعی برای کاهش وزن است که روشی غیر دارویی و طبیعی است.

فلاحی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای کاهش اشتها، مصرف یک لیوان آب یا سبزیجات پیش از ورود به وعده غذایی اصلی است. همچنین باید با آرامش و طمانینه غذا خورد، چراکه غذا خوردن سریع منجر به دریافت میزان بالایی از مواد غذایی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: مصرف حجم زیادی از سبزیجات مانند کاهو، خیار، گوجه، انواع کلم، هویج و اسفناج به‌صورت خام یا پخته همراه با وعده غذایی باعث ایجاد حالت سیری می‌شود و کالری کمتری هم دریافت می‌شود.

وی درباره مصرف بی‌رویه روغن‌ها، گفت: استفاده بیش از حد روغن‌ها برای سرخ کردن و پخت و پز که امروزه در فرهنگ استان مشاهده می‌شود باید کنترل شود که افزون بر کاهش وزن منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود.

فلاحی با بیان اینکه هیچ‌یک از مواد و وعده‌های غذایی را نباید به طور کامل حذف کنیم، فرمول طبیعی کاهش وزن را کم کردن مواد غذایی به جز سبزیجات در کنار تحرک و فعالیت بدنی دانست و افزود: راهکار اصلی همیشه حذف وعده غذایی و رژیم گرفتن نیست، بلکه تاثیر صحیح غذا خوردن در کاهش وزن حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد است و ۱۰ تا ۲۰ درصد هم متعلق به فعالیت فیزیکی و داروهایی است که حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص تجویز شوند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403080201392
  • خبرنگار : 50177