پیشنهاد نماینده تفرش برای تشکیل سازمان نظام آمارشناسی

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید سواد آماری در بین آحاد مردم و نیز تصمیم سازان و در رسانه‌های عمومی ارتقا یابد، عنوان کرد: اغلب طرح‌های آماری کلان کشور که نتایج آن اثرات عام بر کل جامعه دارد گاهی توسط افرادی اجرا می‌شود که نه تنها از اطلاعات صحیح استفاده نمی‌کنند بلکه از تخصص لازم برای تحلیل آنها برخوردار نیستند؛ راه حل این معضل تشکیل سازمان نظام آمارشناسی برای کشور است.

به گزارش ایسنا، ولی الله بیاتی نماینده مردم تفرش آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در تذکری در جلسه روز چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ با اشاره به نامگذاری روز یکم آبان ماه به نام روز ملی آمار و برنامه‌ریزی گفت: در این روز لازم است ضرورت و اهمیت علم آمار و نقش آن در ارتقای کیفی فعالیت‌های پژوهشی و همچنین تصمیم گیری مدیران کشور بر اساس آمار و اطلاعات دقیق و به روز یادآوری شود. همچنین لازم است افزایش آگاهی جامعه در رابطه با قدرت و نفوذ آمار در جنبه‌های مختلف اجتماعی، آموزش و توسعه فکری جامعه و در زمینه سواد آماری با نگاه حرفه‌ای ورزش‌های خلاقیت و توسعه در علوم آماری مورد توجه قرار گیرد و اقدامات لازم توسط دست اندرکاران و نهادهای مربوطه صورت بگیرد. 

وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر آموزش و پژوهش در حوزه آمار رشد قابل توجهی داشته است اما به کارگیری آن در حوزه‌های مختلف کافی نیست و نیاز به توجه بیشتری دارد. هم اکنون در اغلب سازمان‌ها و نهادهای مختلف واحد آمار و اطلاعات ایجاد شده است اما در برخی واحدها افراد غیرمتخصص شاغل هستند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید سواد آماری در بین آحاد مردم و نیز تصمیم سازان و در رسانه‌های عمومی ارتقا یابد، عنوان کرد: اغلب طرح‌های آماری کلان کشور که نتایج آن اثرات عام بر کل جامعه دارد گاهی توسط افرادی در اجرا می‌شود که نه تنها از اطلاعات صحیح استفاده نمی‌کنند بلکه از تخصص لازم برای تحلیل آنها برخوردار نیستند؛ راه حل این معضل تشکیل سازمان نظام آمارشناسی برای کشور است. فرهنگ آماری باید از آموزش و پرورش و مدارس شروع شود و در بین دانش آموزان نهادینه گردد.

بیاتی گفت: امروز آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ برای تصمیمات کلان کشور ملاک است در صورتی که تغییرات جمعیتی شهرها و روستاها فراوان بوده است. قطعاً وقتی آمار درستی نداشته باشیم برنامه‌ریزی درست نیز نخواهیم داشت امید است با همت ریاست جمهوری و مسئولان عالی کشور در این خصوص اقدامات موثری انجام شود. 

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403080201369
  • خبرنگار : 71489