نیکزاد: مردم باید نتیجه‌ قوانین مصوب مجلس را در سفره‌های خود ببینند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز کشور دچار خلاء قانونی در موضوعات مهم و حیاتی نیست، گفت: باید بیش از قانون‌گذاری به فکر نظارت بر اجرای قوانین باشیم و قوانین مصوب را که به نفع مردم است، تا حصول نتیجه‌ی نهایی پیگیری کنیم تا مردم، نتیجه‌ی قوانین مصوب مجلس، به ویژه احکام برنامه هفتم توسعه و پیشرفت را در سفره‌های خود ببینند.

به گزارش ایسنا، علی نیکزاد در جلسه علنی امروز مجلس در نطق میان دستور خود با بیان اینکه «حقیقتا شرایط امروز جهان اسلام و منطقه غرب آسیا، بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است»، اظهار کرد: نه‌تنها تمام کفر در برابر تمام اسلام صف‌آرایی کرده است، بلکه با یک تراژدی غم‌انگیز و تاسف‌بار روبرو هستیم که همه ددمنشی‌ها، خباثت‌ها، جنایت‌ها و حیوان‌صفتی‌ها در قالب یک رژیمِ نامشروع سیاسی و یک پادگان نظامی تروریستی متجلی شده است.

نمایند مردم اردبیل، سرعین، نمین و نیر افزود: آنچه مردم عزیزِ غزه در بیش از یک سال گذشته متحمل شده‌اند، یک جنایت تمام عیار علیه بشریت بوده است که در سایه سکوت مجامع بین‌المللی، کمک‌های تسلیحاتی و مالی غرب، بویژه حمایت سیاسی و چراغ سبز آمریکا انجام شده است. اما آنچه در ورای این جنایت‌ها، مشخص و مبرز شده این است که رژیم غاصب صهیونیستی پس از طوفان الاقصی در ضعیف‌ترین شرایط تاریخی قرار دارد و هیمنه پوشالی این سگ هار آمریکا فروریخته است. پس از گوشمالی‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران، ادعاهای امنیتی و دفاعی آنها با چالش مواجه شد و این پیام به آنها مخابره شد که وجب به وجب سرزمین‌های اشغالی در تیررس توان موشکی و بهپادی محور مقاومت قرار دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: محور مقاومت، با شهادت فرماندهانش، قطعا آسیب دیده است ولی همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ ما از این فقدان، مصیبت‌زده و عزاداریم، اما پریشان و ناامید نیستیم چراکه بنای رفیع مقاومت به نحوی مستحکم و قوی چیده شده است که برای هر فرمانده، نه تنها یک جانشین، بلکه ده‌ها نیروی آماده و زبده حضور دارند. حزب‌الله لبنان و گروه‌های فداکار مقاومت صرفاً یک نیروی نظامی نیستند بلکه یک مکتب تربیتی، متشکل از انگیزه‌های الهی و انقلابی‌اند. ما به برادران عزیز خود در غزه و لبنان و همه عناصر دلسوز منطقه اطمینان می‌دهیم که جمهوری اسلامی ایران قوی‌تر از گذشته پشتیبان محور مقاومت است و به وعده صریح قرآنی، پیروز نهایی این تقابل، جبهه مقاومت خواهد بود؛ این باور جمعی ماست که اسرائیل غده سرطانی در منطقه است و این غده نابود خواهد شد.

نیکزاد در ادامه نطق خود عنوان کرد: تغییر دولت‌ها و مجلس‌ها مبتنی بر مردمسالاری دینی و وزیدن هوایی تازه در فضای سیاسی و مدیریتیِ کشور است. مجلس شورای اسلامی نیز پس از استقرار دولت چهاردهم، با روحیه انقلابی در مسیر تعامل سازنده با دولت جدید قرار دارد. کل بدنه حاکمیت؛ از قوای مجریه و مقننه و قضائیه در عین استقلالی که حسب قانون اساسی دارند، یک پیکره واحدند و دشمنان انقلاب اسلامی، آرزوی هرگونه انشقاق و چندگانگی در بین مسئولان نظام را به گور خواهند برد. مجلس، موفقیت دولت را موفقیت خودش می‌داند و برای تحقق این موفقیت از هیچ کوشش و همکاری فروگذار نخواهد کرد و این همکاری را  در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی نشان داد. اما ذکر این نکته نیز ضروری است که وفاق، یک مقدمه برای برداشتن گام‌های بزرگ و اتخاذ تصمیم‌های کلان برای بهبود شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور است.

وی افزود: تا زمانی که وفاق و همدلی بین مسئولان کشور نباشد، حل مشکلات، سخت و بعضا ناممکن است ولی وفاق، مقدمه است. اکنون که چنین وفاقی بین قوای مختلف برای حل مشکلات وجود دارد، نیازمند تصمیم‌های بزرگ و تحولی هستیم. اگر نتیجه این وفاق، در سفره مردم، در رفاه و آسایش مردم و در حل مشکلات مردم دیده نشود، ما به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم. اگر روابط همه مسئولان و گروه‌های سیاسی در حسنه‌ترین شرایط قرار داشته باشد اما تصمیم‌های کلان برای رفع ناترازی انرژی، افزایش ارزش پول ملی، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، تسهیل شرایط کسب و کار، توسعه صنعتی، استقرار آمایش سرزمینی، ساخت مسکن، رفع دیوان‌سالاری اداری، حرکت به سمت عدالت در توزیع امکانات دولتی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض گرفته نشود، ما به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.

نایب رئیس مجلس عنوان کرد: اکنون لایحه بودجه ۱۴۰۴ اولین و بهترین فرصت در اختیار دولت و مجلس است تا مبتنی بر برنامه هفتم پنج ساله توسعه و پیشرفت کشور، تصمیم‌های منطقی و تحول‌گرایانه برای کشور بگیریم. با بودجه‌ای که ۸۵ درصد آن هزینه جاری باشد و بودجه عمرانی هر روز لاغرتر و نحیف‌تر شود، به طوری که در سال جاری، بودجه عمرانی نسبت به ۱۴۰۲ هیچ رشدی نداشته است.

اگر قول‌های مجلس و دولت در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که توسط مجلس به قانون تبدیل شده است، مورد توجه قرار نگیرد، اگر منابع نامتمرکز کشور برای انجام طرح‌های توسعه‌ای و ثروت‌آفرین برای کشور با رعایت عدالت تجمیع و سرمایه‌گذاری نشود، اگر طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در هزار پستوی تصمیم‌های حاکمیتی معطل بماند، اگر خودروسازی کشور با تولید و واردات خودروهای باکیفیت و کم‌مصرف متحول نشود و اگر در یک جمله، پیشرفت و عدالت تبدیل به اولویت نخست کشور نشده، تصمیم‌های کلان مدیریتی گرفته نشود، اتفاق ویژه‌ای نخواهد افتاد.

نیکزاد در پایان خطاب به نمایندگان مجلس با بیان اینکه «در این زمینه بنده و شما همکاران محترم در مجلس نیز وظایفی بر عهده داریم»، ادامه داد: امروز کشور دچار خلاء قانونی در موضوعات مهم و حیاتی نیست. این عرض بنده منافاتی با انجام وظیفه قانون‌گذاری در امور ضروری ندارد ولی نکته اینجاست که باید بیش از قانون‌گذاری به فکر نظارت بر اجرای قوانین باشیم و قوانین مصوب را که به نفع مردم است، تا حصول نتیجه‌ی نهایی پیگیری کنیم تا مردم، نتیجه قوانین مصوب مجلس، به ویژه احکام برنامه هفتم توسعه و پیشرفت را در سفره‌های خود ببینند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403080201277
  • خبرنگار : 71489