نگاهی آماری به وضعیت جوی سال گذشته کرمانشاه

۷۲ روز بارانی، ۳۹ روز یخبندان و رشد ۲۲ درصدی بارش‌ها

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با ارائه گزارشی از وضعیت آب و هوایی استان در سال زراعی گذشته، گفت: بارش‌های سال زراعی گذشته استان(اول مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ۱۴۰۳) رشد ۲۲ درصدی داشته است.

علی محمد زورآوند در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با ارائه آماری از وضعیت جوی سال زراعی گذشته استان کرمانشاه، اظهار کرد: میانگین بارش‌های استان در سال زراعی گذشته به ۵۴۸.۷ میلی‌متر رسید که نسبت به سال قبل از آن با بارش ۴۴۸.۶ میلی‌متری رشد ۲۲ درصدی و نسبت به میانگین بلندمدت با بارش ۴۶۷.۸ میلی‌متری رشد ۱۷ درصدی داشته است.

وی میانگین بارش شهر کرمانشاه در این مدت را نیز ۵۲۱.۵ میلی‌متر اعلام کرد که نسبت به سال قبل از آن ۲۷ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۱۸ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه بیشترین بارش سال زراعی گذشته در استان کرمانشاه را مربوط به پاوه با ۱۰۶۰.۴ میلی‌متر دانست که نسبت به سال قبل از آن ۳۲ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۴۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: کمترین بارش را نیز از سنقر به میزان ۳۳۸ میلی‌متر داشتیم که نسبت به سال قبل دو درصد افزایش و نسبت به میانگین بلندمدت ۱۷ درصد کاهش داشته است.

زورآوند سپس به سایر شاخص‌های جوی سال زراعی گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: میانگین دمای استان نیز در سال زراعی گذشته ۱۷.۹ درجه سلسیوس بوده که این عدد در سال زراعی قبل از آن ۱۷.۳ درجه و در بلندمدت ۱۶.۶ درجه سلسیوس بوده است.

وی با بیان اینکه کمترین دمای سال زراعی گذشته استان در سنقر و به میزان ۹.۸ درجه سلسیوس زیر صفر ثبت شده، عنوان کرد: بیشترین دما را نیز در قصرشیرین و به میزان ۴۸.۳ درجه سلسیوس داشتیم.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه، بیشترین دمای ثبت شده در شهر کرمانشاه در سال زراعی گذشته نیز ۴۲.۲ درجه سلسیوس و کمترین دما نیز ۷.۱ درجه سلسیوس زیر صفر بوده است.

زورآوند با بیان اینکه در سال زراعی قبل ۷۲ روز بارانی در سطح استان به ثبت رسید، یادآور شد: این تعداد در سال قبل از آن ۵۹ روز و در میانگین بلندمدت ۶۸ روز بوده است.

وی اظهار کرد: سال زراعی گذشته ۳۹ روز یخبندان نیز در سطح استان داشتیم که این تعداد در سال ماقبل آن ۵۳ روز و در میانگین بلندمدت ۵۷ روز بوده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080201204
  • خبرنگار : 50181