مدیرعامل شرکت گاز استان مطرح کرد

پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد پاسخگوی نیاز خراسان رضوی در زمستان نیست 

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی خراسان رضوی گفت: در گذشته با استفاده از تولیدات پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد، نیاز استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی و استان‌های سمنان، گلستان و حتی نیروگاه نکا تامین می‌شد؛ اما در حال حاضر تولیدات این پالایشگاه حتی پاسخگوی نیاز خراسان رضوی در زمستان نیست و مجبور به تامین ۱۰ تا ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از جنوب کشور هستیم.

حسن افتخاری در نشست با اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان در مشهد با اشاره به کمبود و ناترازی انرژی اظهار کرد: در طول سال، ۵۸ درصد گاز خراسان رضوی در بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء مصرف شد که این عدد در روزهای پیک مصرف به ۹۸ درصد می‌رسد. اتفاقی که در زمستان رخ می‌دهد و به ناچار به سمت اعمال محدودیت در بخش صنعت حرکت می کنیم به‌دلیل رشد غیرنرمال مصرف گاز در بخش خانگی است و این یعنی متاسفانه گاز را به جای ساختن برای سوختن استفاده می‌کنیم. 

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد سبد انرژی کشور به گاز طبیعی وابسته است و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر تقریباً هیچ است، گفت: تصور دارنده دومین ذخایر گازی دنیا موجب شده تا شاهد مصرف بی‌رویه و خارج از استانداردی در حوزه گاز طبیعی باشیم. 

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه مصرف بی‌رویه گاز در بخش خانگی در روزهای پیک زمستانی مشکلات جدی را از نظر تامین گاز برای دیگر بخش‌های مصرفی رقم زده است.   

افتخاری اضافه کرد: در دنیا به صورت متوسط ۲۳.۷ سبد انرژی از گاز تشکیل می‌شود و این در حالی است که این عدد در ایران ۷۰.۴ درصد است و کمتر از ۰.۳ درصد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر است. این یعنی ما بیش از اندازه به گاز تکیه کرده‌ایم و با این نگاه که دارنده دومین ذخائر گازطبیعی دنیا هستیم، مصرف بی‌رویه و خارج از استانداردی را انجام می‌دهیم.  

وی گفت: مطالعات نشان می‌دهد با این روند مصرف و بدون اجرای طرح‌های جدید، میزان ناترازی گاز ایران که در روزهای سرد سال که هم اکنون ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، در افق ۱۴۲۰ به حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: حرکت به سمت مدیریت تولید و البته مدیریت مصرف یک الزام است که اگر این اقدام را پیگیری نکنیم به وارد کننده گاز تبدیل خواهیم شد.    

افتخاری با بیان این که شرکت ملی گاز با اجرای طرح‌های مختلف به دنبال مدیریت این فضا در بخش‌های فنی و فرهنگی است، گفت: احداث مخزن ذخیره‌سازی شوریجه D، اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی روزمینی با حمایت وزارت نفت و استانداری خراسان رضوی، صدور گواهی جویی مصرف گاز و برگزاری کمپین‌های فرهنگی از این دست اقدامات است.    

وی افزود: صدور گواهی صرفه‌جویی مصرف گاز در بازار بهینه‌سازی انرژی در سال جاری از اقدامات مثبت شرکت ملی گاز است که مطابق آخرین آمار عمده این اوراق توسط شرکت های مستقر در خراسان رضوی خریداری شده است. ویژگی این اوراق قابلیت خرید و فروش و تعهد به تامین گاز در روزهای پیک سرما است.   

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی خراسان رضوی تصریح کرد: مخزن ذخیره‌سازی شوریجه D نیز توسط شرکت ملی گاز ایران در حال احداث است که بهره برداری از این طرح کمک بزرگی به رفع مشکل ناترازی و کمبود گاز در شرق کشور خواهد کرد.

افتخاری گفت: شرکت گاز خراسان رضوی در سال گذشته با اجرای پویش مردمی سازی مصرف گاز که با همکاری شرکت های فولادی برگزار شد موفق به کاهش مصرف در بخش خانگی و تخصیص گاز صرفه جویی شده به بخش صنعت شد و مدیران شرکت های فولادی سال گذشته از نظر تولید سال خوب و طلایی برای این مجموعه ها با همکاری مردم بوده است مدیران شرکت های فولادی سال گذشته از نظر تولید سال خوب و طلایی برای این مجموعه‌ها با همکاری مردم بوده است.   

 به گزارش روابط عمومی شرکت گاز خراسان رضوی، افتخاری اظهار کرد: شرکت گاز خراسان رضوی دارنده بیشترین میزان شبکه گاز و پس از استان تهران دارنده بیشترین مصرف کننده گازطبیعی کشور است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080201187
  • خبرنگار : 50664